Nieubłaganie zbliża się bardzo trudny okres dla maturzystów. Zaledwie trzy miesiące dzielą ich od egzaminu dojrzałości. Przed nimi bardzo pracowite dni i noce. A jak dziś na słowo „matura” reagują elbląscy abiturienci?
To już ich ostatnie kartkówki, sprawdziany, prace klasowe, ostatnie chwile spędzone w szkole. Przed nimi stos książek do przeczytania i materiału do przyswojenia. To bardzo ważny okres w ich życiu. Wynik egzaminu maturalnego zadecyduje, czy dostaną się na wymarzone studia.
- Maturę zdaję oczywiście z przedmiotów obowiązkowych tj. z matematyki, z języka angielskiego i języka polskiego – mówi elbląska maturzystka. - Podchodzę jeszcze do matury rozszerzonej z języka angielskiego, ponieważ potrzebne jest mi to, żeby dostać się na wymarzone studia. Największą obawą jest dla mnie obecnie matura pisemna z języka polskiego, mimo iż próbne matury wychodzą dobrze, nie zawsze udaje mi się świetnie trafić w klucz. Boję się, że podczas pisania egzaminu niektóre informacje dotyczące lektur wylecą mi z głowy.
-Największą moją zmorą jest nauka języków obcych, dlatego najbardziej obawiam się matury z angielskiego – mówi inny abiturient. - Wybieram się na Politechnikę, więc przedmioty ścisłe, jak matematyka czy fizyka nie sprawiają mi większych problemów. Z matematyki zdaję maturą rozszerzoną. Już dzisiaj drżę na myśl o maturze. Zadecyduje ona przecież o całym moim życiu.
A jak z przygotowaniem uczniów do matury radzą sobie nauczyciele? Czy zapał młodzieży do nauki wzrósł w ostatnim czasie?
-Młodzież przygotowuje się do matury często na ostatnią chwilę. Bardziej boi się matury niż do niej się uczy – mówi nauczycielka jednej z elbląskich szkół. - Jednak matura z przedmiotu, którego nauczam, jest specyficzna. Bazuje na wiedzy zdobytej przez lata. Jeśli uczeń ma duże braki z języka obcego, nie nadrobi tej wiedzy w ciągu miesiąca czy dwóch. Będąc na ostatniej konferencji organizowanej dla językowców, dowiedziałam się, że szykują się spore zmiany na maturze z języka obcego – dodaje. - Bardzo prawdopodobne jest to, że większy nacisk kładziony będzie na gramatykę, którą się teraz tak bagatelizuje. Wprowadzone zostaną zadania typowo gramatyczne, transformacje. Nie jest to dobra wiadomość dla uczniów, którzy zawsze liczą, że „ustrzelą” potrzebną im do zdania matury liczbę punktów podczas rozwiązywania zdań zamkniętych.
Według danych Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego w Elblągu, opracowanych na podstawie informacji przekazanych przez dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych do tegorocznej matury ma zamiar przystąpić 1237 tegorocznych absolwentów oraz 411 z lat ubiegłych. W technikach deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego złożyło 547 uczniów oraz 211 absolwentów, w liceach ogólnokształcących 690 uczniów oraz 200 absolwentów. Najwięcej deklaracji złożono w Zespole Szkół Ogólnokształcących, tj. 212 (w tym 150 tegorocznych absolwentów i 62 z lat ubiegłych), najmniej w Zespole Szkół Zawodowych nr 1, bo 18 (13 tegorocznych i 5 maturzystów z lat poprzednich). Coraz większą popularnością cieszy się zdawanie matury na poziomie rozszerzonym. Według zdobytych danych na rozszerzoną maturę z języka polskiego zdecydowało się 150 uczniów. Rozszerzoną matematykę będzie zdawać 211 śmiałków. Język angielski w rozszerzeniu wybrało aż 285 osób! Do najczęściej wybieranych przedmiotów dodatkowych należą WOS, geografia, biologia i chemia.
Matura 2015 ma przynieść wiele niespodzianek. Czy miłych? To się okaże. Wszyscy jesteśmy już przyzwyczajeni do ciągłych zmian serwowanych nam przez władze oświatowe. Wiadomo już, że nie będzie prezentacji maturalnej z języka polskiego. Zamiast tego abiturient będzie musiał odpowiedzieć na wybrane losowo pytania przygotowane przez CKE. Pytania będą odwoływać się do załączonego tekstu. Zmiany wystąpią także na maturze z języka obcego. Wstępnie wiadomo, że związane one będą z wprowadzeniem gramatyki. Temu poświęcona będzie część maturalnych zadań.
- Maturę zdaję oczywiście z przedmiotów obowiązkowych tj. z matematyki, z języka angielskiego i języka polskiego – mówi elbląska maturzystka. - Podchodzę jeszcze do matury rozszerzonej z języka angielskiego, ponieważ potrzebne jest mi to, żeby dostać się na wymarzone studia. Największą obawą jest dla mnie obecnie matura pisemna z języka polskiego, mimo iż próbne matury wychodzą dobrze, nie zawsze udaje mi się świetnie trafić w klucz. Boję się, że podczas pisania egzaminu niektóre informacje dotyczące lektur wylecą mi z głowy.
-Największą moją zmorą jest nauka języków obcych, dlatego najbardziej obawiam się matury z angielskiego – mówi inny abiturient. - Wybieram się na Politechnikę, więc przedmioty ścisłe, jak matematyka czy fizyka nie sprawiają mi większych problemów. Z matematyki zdaję maturą rozszerzoną. Już dzisiaj drżę na myśl o maturze. Zadecyduje ona przecież o całym moim życiu.
A jak z przygotowaniem uczniów do matury radzą sobie nauczyciele? Czy zapał młodzieży do nauki wzrósł w ostatnim czasie?
-Młodzież przygotowuje się do matury często na ostatnią chwilę. Bardziej boi się matury niż do niej się uczy – mówi nauczycielka jednej z elbląskich szkół. - Jednak matura z przedmiotu, którego nauczam, jest specyficzna. Bazuje na wiedzy zdobytej przez lata. Jeśli uczeń ma duże braki z języka obcego, nie nadrobi tej wiedzy w ciągu miesiąca czy dwóch. Będąc na ostatniej konferencji organizowanej dla językowców, dowiedziałam się, że szykują się spore zmiany na maturze z języka obcego – dodaje. - Bardzo prawdopodobne jest to, że większy nacisk kładziony będzie na gramatykę, którą się teraz tak bagatelizuje. Wprowadzone zostaną zadania typowo gramatyczne, transformacje. Nie jest to dobra wiadomość dla uczniów, którzy zawsze liczą, że „ustrzelą” potrzebną im do zdania matury liczbę punktów podczas rozwiązywania zdań zamkniętych.
Według danych Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego w Elblągu, opracowanych na podstawie informacji przekazanych przez dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych do tegorocznej matury ma zamiar przystąpić 1237 tegorocznych absolwentów oraz 411 z lat ubiegłych. W technikach deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego złożyło 547 uczniów oraz 211 absolwentów, w liceach ogólnokształcących 690 uczniów oraz 200 absolwentów. Najwięcej deklaracji złożono w Zespole Szkół Ogólnokształcących, tj. 212 (w tym 150 tegorocznych absolwentów i 62 z lat ubiegłych), najmniej w Zespole Szkół Zawodowych nr 1, bo 18 (13 tegorocznych i 5 maturzystów z lat poprzednich). Coraz większą popularnością cieszy się zdawanie matury na poziomie rozszerzonym. Według zdobytych danych na rozszerzoną maturę z języka polskiego zdecydowało się 150 uczniów. Rozszerzoną matematykę będzie zdawać 211 śmiałków. Język angielski w rozszerzeniu wybrało aż 285 osób! Do najczęściej wybieranych przedmiotów dodatkowych należą WOS, geografia, biologia i chemia.
Matura 2015 ma przynieść wiele niespodzianek. Czy miłych? To się okaże. Wszyscy jesteśmy już przyzwyczajeni do ciągłych zmian serwowanych nam przez władze oświatowe. Wiadomo już, że nie będzie prezentacji maturalnej z języka polskiego. Zamiast tego abiturient będzie musiał odpowiedzieć na wybrane losowo pytania przygotowane przez CKE. Pytania będą odwoływać się do załączonego tekstu. Zmiany wystąpią także na maturze z języka obcego. Wstępnie wiadomo, że związane one będą z wprowadzeniem gramatyki. Temu poświęcona będzie część maturalnych zadań.
dk