33 miliony złotych – tyle ma kosztować remont sześciu kilometrów drogi nr 22 na odcinku między Elblągiem a Nowym Dworem Elbląskim. Na ten cel nie ma jeszcze pieniędzy, jest za to dokumentacja, która... nie przewiduje budowy ścieżek rowerowych. - Samorządy nie zgłaszały takich potrzeb – poinformował nas Karol Głębocki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Trasa Elbląg – Malbork kojarzy się głównie z ruchliwą i krętą drogą. Kierowcy muszą zachować na niej szczególną ostrożność, a rowerzyści z obawy o swoje bezpieczeństwo jej unikają. – Dlaczego do tej pory nie zbudowano tam ścieżki rowerowej? Chętnych do korzystania z niej byłoby wielu, teraz jazda rowerem to igranie ze śmiercią – napisał do nas jeden z Czytelników.
- Chciałbym z pełnym przekonaniem poprzeć pomysł zbudowania ścieżki rowerowej na trasie Elbląg – Malbork. Teraz by bezpiecznie poruszać się na rowerze między oboma miastami, trzeba wybierać okrężną trasę, prowadzącą przez kiepskie lokalne drogi, co wydłuża podróż o połowę. Z tego względu z Elbląga do Malborka jeździmy pociągiem, a dalej na rowerach. Nie jest to dobre rozwiązanie, bo w pociągach jest za mało miejsc na rowery, nie zawsze też pasuje rozkład jazdy. Dlatego często wybieramy inne trasy niż kierunek na Malbork – powiedział nam Zbigniew Ostaniewicz z elbląskiej grupy rowerowej STOP.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała dokumentację remontu drogi krajowej nr 22 na trzech odcinkach o łącznej długości około 6 km. Nie wzięła jednak pod uwagę budowy ścieżek rowerowych. - Na etapie uzgadniania dokumentacji z lokalnymi samorządami nie były zgłaszane takie potrzeby – informuje Karol Głębocki, główny specjalista ds. komunikacji społecznej z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak ma wyglądać remont drogi?
GDDKiA podzieliła remont na trzy etapy. Pierwszy to budowa chodnika o długości 1,1 km w Nowym Dworze Elbląskim; drugi (505 m, Jegłownik): remont nawierzchni ze wzmocnieniem istniejącego podłoża drogowego, budowa chodnika po lewej stronie drogi poza pasem zieleni, przebudowa skrzyżowań z drogami powiatowymi do Wikrowa i Gronowa Elbląskiego, budowa oświetlenia i kanalizacji deszczowej. I etap trzeci, najdłuższy (4,3 km): przewiduje wzmocnienie istniejącej nawierzchni asfaltowej, budowę zatok autobusowych, remont odwodnienia, przebudowę przepustów, remont mostu przez rzekę Fiszewkę oraz estakady, wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu, zastosowanie elementów uspokojenia ruchu z wyspami środkowymi i pasami do skrętu w lewo na wszystkich skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. - Szacunkowy koszt zadania to około 33 mln zł – informuje Karol Głębocki. - Zadanie na razie nie ma zapewnionego finansowania.
Samorządy są dzisiaj za
- Ta dokumentacja była tworzona parę lat temu. Być może ówczesne władze nie zgłosiły takiego zapotrzebowania. Ścieżki są jak najbardziej potrzebne i pod tym pomysłem podpisuję się obiema rękami – mówi dzisiaj Marcin Ślęzak, wójt gminy Gronowo Elbląskie. - Wysyłamy pisma do Generalnej Dyrekcji i to nie tylko w związku ze ścieżkami. Potrzebne są też nowe chodniki, przejścia dla pieszych, dodatkowe oświetlenia, wszystko to, co służyć ma bezpieczeństwu.
Jak zapewnia wójt Gronowa Elbląskiego, następnym krokiem ma być wniosek dotyczący wybudowania ścieżki rowerowej na trasie z Jegłownika do wsi Szopy. – Jest tam pas, który nadaje się na ścieżkę. Mam nadzieję, że Generalna Dyrekcja weźmie to pod uwagę – dodaje Marcin Ślęzak.
Inne rozwiązanie widzi Zdzisław Mikulak z Urzędu Gminy w Starym Polu. – Swego czasu była mowa o tym, że powstanie obwodnica Malborka. Wówczas droga krajowa nr 22 mogłaby pełnić również rolę rekreacyjną. Wszystko jednak chwilowo ucichło. Sami staramy się o ścieżki dla rowerzystów. W całej gminie mamy ich około 6 km. Na wspomnianej drodze natomiast mamy 2,2 km ścieżki na trasie od Starego Pola do Ząbrowa.
- Chciałbym z pełnym przekonaniem poprzeć pomysł zbudowania ścieżki rowerowej na trasie Elbląg – Malbork. Teraz by bezpiecznie poruszać się na rowerze między oboma miastami, trzeba wybierać okrężną trasę, prowadzącą przez kiepskie lokalne drogi, co wydłuża podróż o połowę. Z tego względu z Elbląga do Malborka jeździmy pociągiem, a dalej na rowerach. Nie jest to dobre rozwiązanie, bo w pociągach jest za mało miejsc na rowery, nie zawsze też pasuje rozkład jazdy. Dlatego często wybieramy inne trasy niż kierunek na Malbork – powiedział nam Zbigniew Ostaniewicz z elbląskiej grupy rowerowej STOP.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała dokumentację remontu drogi krajowej nr 22 na trzech odcinkach o łącznej długości około 6 km. Nie wzięła jednak pod uwagę budowy ścieżek rowerowych. - Na etapie uzgadniania dokumentacji z lokalnymi samorządami nie były zgłaszane takie potrzeby – informuje Karol Głębocki, główny specjalista ds. komunikacji społecznej z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak ma wyglądać remont drogi?
GDDKiA podzieliła remont na trzy etapy. Pierwszy to budowa chodnika o długości 1,1 km w Nowym Dworze Elbląskim; drugi (505 m, Jegłownik): remont nawierzchni ze wzmocnieniem istniejącego podłoża drogowego, budowa chodnika po lewej stronie drogi poza pasem zieleni, przebudowa skrzyżowań z drogami powiatowymi do Wikrowa i Gronowa Elbląskiego, budowa oświetlenia i kanalizacji deszczowej. I etap trzeci, najdłuższy (4,3 km): przewiduje wzmocnienie istniejącej nawierzchni asfaltowej, budowę zatok autobusowych, remont odwodnienia, przebudowę przepustów, remont mostu przez rzekę Fiszewkę oraz estakady, wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu, zastosowanie elementów uspokojenia ruchu z wyspami środkowymi i pasami do skrętu w lewo na wszystkich skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. - Szacunkowy koszt zadania to około 33 mln zł – informuje Karol Głębocki. - Zadanie na razie nie ma zapewnionego finansowania.
Samorządy są dzisiaj za
- Ta dokumentacja była tworzona parę lat temu. Być może ówczesne władze nie zgłosiły takiego zapotrzebowania. Ścieżki są jak najbardziej potrzebne i pod tym pomysłem podpisuję się obiema rękami – mówi dzisiaj Marcin Ślęzak, wójt gminy Gronowo Elbląskie. - Wysyłamy pisma do Generalnej Dyrekcji i to nie tylko w związku ze ścieżkami. Potrzebne są też nowe chodniki, przejścia dla pieszych, dodatkowe oświetlenia, wszystko to, co służyć ma bezpieczeństwu.
Jak zapewnia wójt Gronowa Elbląskiego, następnym krokiem ma być wniosek dotyczący wybudowania ścieżki rowerowej na trasie z Jegłownika do wsi Szopy. – Jest tam pas, który nadaje się na ścieżkę. Mam nadzieję, że Generalna Dyrekcja weźmie to pod uwagę – dodaje Marcin Ślęzak.
Inne rozwiązanie widzi Zdzisław Mikulak z Urzędu Gminy w Starym Polu. – Swego czasu była mowa o tym, że powstanie obwodnica Malborka. Wówczas droga krajowa nr 22 mogłaby pełnić również rolę rekreacyjną. Wszystko jednak chwilowo ucichło. Sami staramy się o ścieżki dla rowerzystów. W całej gminie mamy ich około 6 km. Na wspomnianej drodze natomiast mamy 2,2 km ścieżki na trasie od Starego Pola do Ząbrowa.
nd