
Na elbląskich drogach można zaobserwować modę na skutery. Od najtańszych, wyglądających jak z wyprzedaży w hipermarkecie po prawdziwe, piękne maszyny, o których marzy każdy kierowca stojący w kilometrowych korkach. O bezpieczeństwie na drogach porozmawiamy ze st. sierż. Arturem Puławskim z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Elblągu.
Moda przyszła do nas najprawdopodobniej z Włoch, gdzie wąskie uliczki i gigantyczne korki spowodowały, że kierowcy wybrali alternatywne rozwiązanie problemu – przesiedli się z samochodów na skutery. I nikogo tam nie dziwi widok biznesmena w garniturze i trampach, jadącego do pracy na skuterze.
Agnieszka Jasionowska: Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby jeździć skuterem? Na drogach można zauważyć coraz młodszych kierowców, powiedziałabym nawet - dzieci. Stąd moje pytanie.
Artur Puławski: Zgodnie z art. 87 ust. 3 kodeksu drogowego, nie wymaga się uprawnienia do: kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat natomiast motorowerzysta, który ukończył 13 lat i nie osiągnął 18 lat, może kierować motorowerem tylko wtedy, jeśli posiada uprawnienia, czyli kartę motorowerową. Kierowca motoroweru i przewożona przez niego osoba muszą w czasie jazdy mieć na głowach kaski. Motorower musi być sprawny technicznie i posiadać czytelne tablice rejestracyjne.
Jakie niebezpieczeństwa czyhają na młodych kierowców?
Niebezpieczeństwa to przede wszystkim wypadki drogowe i kolizje z udziałem motorowerzystów. Często ich przyczyną jest brawura i niedostosowana do warunków drogowych prędkość motoroweru (skutera). Młodzi ludzie nagle przesiadają się z rowerów na pojazdy z silnikiem, których prędkość zbliżona jest do 50 km/h, a co za tym idzie znacznie wydłużona jest droga hamowania tych pojazdów. Przestają oni także poruszać się po ścieżkach dla rowerów i wjeżdżają na drogi publiczne, gdzie trzeba zwiększyć swoją czujność.
Jak możemy zapobiegać zagrożeniom na drodze zarówno ze strony kierowców dużych, jak i małych pojazdów?
Zapobieganie zagrożeniom leży także po stronie rodziców, którzy czasem nawet nie wiedzą, gdzie i jak jeżdżą dzieci, nie wiedzą, że blokada ograniczająca prędkość motoroweru została zdjęta lub sami zaraz po kupnie taką blokadę zdejmują. Ingerencja taka wiąże się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego motoroweru.
Na co najbardziej skarżą się inni kierowcy?
Kierowcy „dużych” pojazdów powinni zdawać sobie sprawę, że pośród nich poruszają się mniejsze pojazdy i często pojawiają się one nagle i niespodziewanie, a właśnie na to najbardziej skarżą się kierowcy samochodów.
***
Weź udział w konkursie „Wakacje z portElem - słoneczne i bezpieczne". Następny konkurs już za tydzień.
Zobacz inne artykuły z cyklu „Wakacje z portElem - słoneczne i bezpieczne”:
Bezpieczne wakacje nad wodą
Siedem grzechów rowerzysty
Bezpieczeństwo dzieci w sieci.
Agnieszka Jasionowska: Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby jeździć skuterem? Na drogach można zauważyć coraz młodszych kierowców, powiedziałabym nawet - dzieci. Stąd moje pytanie.
Artur Puławski: Zgodnie z art. 87 ust. 3 kodeksu drogowego, nie wymaga się uprawnienia do: kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat natomiast motorowerzysta, który ukończył 13 lat i nie osiągnął 18 lat, może kierować motorowerem tylko wtedy, jeśli posiada uprawnienia, czyli kartę motorowerową. Kierowca motoroweru i przewożona przez niego osoba muszą w czasie jazdy mieć na głowach kaski. Motorower musi być sprawny technicznie i posiadać czytelne tablice rejestracyjne.
Jakie niebezpieczeństwa czyhają na młodych kierowców?
Niebezpieczeństwa to przede wszystkim wypadki drogowe i kolizje z udziałem motorowerzystów. Często ich przyczyną jest brawura i niedostosowana do warunków drogowych prędkość motoroweru (skutera). Młodzi ludzie nagle przesiadają się z rowerów na pojazdy z silnikiem, których prędkość zbliżona jest do 50 km/h, a co za tym idzie znacznie wydłużona jest droga hamowania tych pojazdów. Przestają oni także poruszać się po ścieżkach dla rowerów i wjeżdżają na drogi publiczne, gdzie trzeba zwiększyć swoją czujność.
Jak możemy zapobiegać zagrożeniom na drodze zarówno ze strony kierowców dużych, jak i małych pojazdów?
Zapobieganie zagrożeniom leży także po stronie rodziców, którzy czasem nawet nie wiedzą, gdzie i jak jeżdżą dzieci, nie wiedzą, że blokada ograniczająca prędkość motoroweru została zdjęta lub sami zaraz po kupnie taką blokadę zdejmują. Ingerencja taka wiąże się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego motoroweru.
Na co najbardziej skarżą się inni kierowcy?
Kierowcy „dużych” pojazdów powinni zdawać sobie sprawę, że pośród nich poruszają się mniejsze pojazdy i często pojawiają się one nagle i niespodziewanie, a właśnie na to najbardziej skarżą się kierowcy samochodów.
***
Weź udział w konkursie „Wakacje z portElem - słoneczne i bezpieczne". Następny konkurs już za tydzień.
Zobacz inne artykuły z cyklu „Wakacje z portElem - słoneczne i bezpieczne”:
Bezpieczne wakacje nad wodą
Siedem grzechów rowerzysty
Bezpieczeństwo dzieci w sieci.
Anieze