Jest taka noc, magiczna, gdy w Galerii EL dzieją się rzeczy niezwykłe. Taka noc właśnie przed nami. 15 maja (sobota) o godz. 21 rozpocznie się spektakl, a właściwie pokaz japońskiego tańca butoh zatytułowany „Przemiany”. Godzinę później odwiedzający będą mogli wziąć udział w „Lekcji kastracji” według profesor Zaradny.
Już po raz trzeci Galeria EL weźmie udział w ogólnopolskiej akcji Noc Muzeów.
- Ubiegłoroczny performance muzyczno-wizualny cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, usłyszeliśmy wiele pozytywnych opinii stąd potrzeba kontynuowania działań – mówi Jarosław Denisiuk, dyrektor Galerii EL. – W tym roku propozycje mamy niezwykle interesujące. Ruszamy o godz. 21. Anna Brałkowska i Krzysztof Topolski - arszyn zaprezentują Przemiany/Transformations. Zobaczymy taniec butoh - współczesną formę tańca, która narodziła się w latach 50. XX wieku w Japonii.
Ciało tancerza butoh rodzi się wraz z przestrzenią. Dzięki niej ożywa i chłonie rzeczywistość wytężonymi zmysłami. W ciele tancerza materie spotykają się, wypełniając ciało. To z kolei konfrontuje materie i ulega przemianie. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką prawdę przyniosą ze sobą materie?
- To eksperyment, którego w Elblągu nie było – podkreśla dyrektor Galerii EL. – Ja taki spektakl widziałem przed laty w Poznaniu. To zachwycające przeżycie. Gra ekspresji ciała, ale i tekstu, muzyki.
Godzinę później przyjdzie czas na „Lekcję kastracji”. „Prelegentką” będzie Anna Zaradny - kompozytorka i improwizatorka posługująca się przede wszystkim saksofonem oraz komputerem, tworząca również instalacje multimedialne oraz muzykę dla teatrów.
- Kastracja według profesor Zaradny to zaproszenie dość prowokacyjne – przyznaje Jarosław Denisiuk. - Praca zbudowana jest z rejestracji współczesnych wykonań arii „Lascia ch'io pianga" z opery „Rinaldo" G. F. Händela. Tę pieśń w XVIII wieku wykonywali kastraci.
Różnorodność wersji i kontekstów, w jakich funkcjonuje pieśń dowodzi nie tylko jej niezwykłej popularności, ale także ukazuje czym stała się ona w dobie kultury popularnej. Współcześnie męski alt, sopran wciąż jest fetyszem – osiągany techniką wokalną, a nie zabiegiem chirurgicznym. Mit „cudownego dziecka”, kastrata rozpala emocje nie tylko profesjonalnych śpiewaków, ale także amatorów. W projekcie kastracja nabiera innych znaczeń, jest odarciem arii ze swych głównych atrybutów, powagi i uniesienia. W konsekwencji prowadzi do refleksji nad zbanalizowaniem dzieła we współczesnym obiegu społecznym. Egzaltacja, pompatyczny manieryzm i śmieszność poszczególnych śpiewaków przenoszą arie w sferę kiczu i chaosu. Dramaturgiczna konstrukcja pracy, kolejne wcielenia wykonawców zagęszczają przestrzeń interpretacji.
Propozycje jak widać interesujące, niebanalne, niezwykłe jak na warunki elbląskie. Do kogo skierowane?
- Zapraszamy wszystkich, także tych, którzy – z różnych względów – funkcjonują poza kulturą, poza tym, co istotne i wartościowe w Elblągu – mówi dyrektor Galerii EL.
Podczas tej wyjątkowej nocy będzie można również nabyć wydawnictwa galeryjne. Brama zostanie zamknięta ok. godz. 23.30.
- Ubiegłoroczny performance muzyczno-wizualny cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, usłyszeliśmy wiele pozytywnych opinii stąd potrzeba kontynuowania działań – mówi Jarosław Denisiuk, dyrektor Galerii EL. – W tym roku propozycje mamy niezwykle interesujące. Ruszamy o godz. 21. Anna Brałkowska i Krzysztof Topolski - arszyn zaprezentują Przemiany/Transformations. Zobaczymy taniec butoh - współczesną formę tańca, która narodziła się w latach 50. XX wieku w Japonii.
Ciało tancerza butoh rodzi się wraz z przestrzenią. Dzięki niej ożywa i chłonie rzeczywistość wytężonymi zmysłami. W ciele tancerza materie spotykają się, wypełniając ciało. To z kolei konfrontuje materie i ulega przemianie. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką prawdę przyniosą ze sobą materie?
- To eksperyment, którego w Elblągu nie było – podkreśla dyrektor Galerii EL. – Ja taki spektakl widziałem przed laty w Poznaniu. To zachwycające przeżycie. Gra ekspresji ciała, ale i tekstu, muzyki.
Godzinę później przyjdzie czas na „Lekcję kastracji”. „Prelegentką” będzie Anna Zaradny - kompozytorka i improwizatorka posługująca się przede wszystkim saksofonem oraz komputerem, tworząca również instalacje multimedialne oraz muzykę dla teatrów.
- Kastracja według profesor Zaradny to zaproszenie dość prowokacyjne – przyznaje Jarosław Denisiuk. - Praca zbudowana jest z rejestracji współczesnych wykonań arii „Lascia ch'io pianga" z opery „Rinaldo" G. F. Händela. Tę pieśń w XVIII wieku wykonywali kastraci.
Różnorodność wersji i kontekstów, w jakich funkcjonuje pieśń dowodzi nie tylko jej niezwykłej popularności, ale także ukazuje czym stała się ona w dobie kultury popularnej. Współcześnie męski alt, sopran wciąż jest fetyszem – osiągany techniką wokalną, a nie zabiegiem chirurgicznym. Mit „cudownego dziecka”, kastrata rozpala emocje nie tylko profesjonalnych śpiewaków, ale także amatorów. W projekcie kastracja nabiera innych znaczeń, jest odarciem arii ze swych głównych atrybutów, powagi i uniesienia. W konsekwencji prowadzi do refleksji nad zbanalizowaniem dzieła we współczesnym obiegu społecznym. Egzaltacja, pompatyczny manieryzm i śmieszność poszczególnych śpiewaków przenoszą arie w sferę kiczu i chaosu. Dramaturgiczna konstrukcja pracy, kolejne wcielenia wykonawców zagęszczają przestrzeń interpretacji.
Propozycje jak widać interesujące, niebanalne, niezwykłe jak na warunki elbląskie. Do kogo skierowane?
- Zapraszamy wszystkich, także tych, którzy – z różnych względów – funkcjonują poza kulturą, poza tym, co istotne i wartościowe w Elblągu – mówi dyrektor Galerii EL.
Podczas tej wyjątkowej nocy będzie można również nabyć wydawnictwa galeryjne. Brama zostanie zamknięta ok. godz. 23.30.
A