
Jeden wariant odpowiedzi w nowych testach, kursanci szturmujący Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, zapisy do 15 stycznia, dwa oprogramowania czyli nowe prawo jazdy A.D.2013 r. Zmiany nadchodzą, nieuchronnie, ale jak się okazuje nie wszystkie wejdą w życie 19 stycznia 2013 r.
Podczas sobotniego (15 grudnia) spotkania, które odbyło się w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego mówiono m.in. o zmianach, które nadejdą. Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia statystyk, które mówią, że w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2012 r. w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Elblągu przeprowadzono 32 tys. 515 egzaminów na prawo jazdy. Około 90 proc. to egzaminy na kategorię B. Zdawalność na poziomie egzaminu teoretycznego wynosi 75,5 proc., natomiast w przypadku egzaminu praktycznego jest to 32,2 proc. Najlepiej wypadają osoby w wieku ok. 18 lat, wśród których zdawalność zwiększyła się w stosunku do poprzedniego roku (41,6 proc – 2011, 46,9 proc. – 2012).
Tymczasem elbląski WORD przeżywa prawdziwe oblężenie kursantów, którzy chcą zdać egzamin teoretyczny na starych zasadach. Dorota Filipek, kierownik Oddziału Organizacji i Obsługi Egzaminów Państwowych w WORD Elbląg apelowała o to, by osoby zdające dostarczały poprawnie wypełnione oraz kompletne dokumenty, które należy przedstawić podczas zapisywania się na egzamin, gdyż znacznie ułatwia to pracę podczas tych „gorących” dni.
Zmiany będą, ale nie wszystkie wejdą w życie
Jak się okazało przesunięciu do 4 stycznia 2016 r. ulegną m.in. przepisy dotyczące okresu próbnego (m.in. obowiązek jazdy samochodem oznakowanym białą nalepką z symbolem klonowego liścia przez pierwsze osiem miesięcy, obowiązek odbycia pomiędzy 4. i 8. miesiącem od uzyskania prawa jazdy kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym czy ograniczeń w ruchu drogowym, podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B – rozdział 14 ustawy o kierujących pojazdami, stan prawny z 25.04.2012) oraz te, które dotyczą wydawania na okres próbny prawa jazdy kat. B uzyskanego po raz pierwszy, czy kursów reedukacyjnych.
Zamiast obecnej karty kandydata na kierowcę pojawi się profil kandydata na kierowcę (PKK), który będzie się różnił od karty kandydata jedynie procedurą. Obecnie kandydat na kierowcę, przed rozpoczęciem szkolenia, przedstawia wszystkie potrzebne dane wraz z zaświadczeniem lekarskim w wybranym przez siebie ośrodku szkolenia kierowców. Od 19 stycznia 2013 r. kandydat będzie musiał zgłosić się organu wydającego prawo jazdy i tam dokonać rejestracji.
Natomiast zmianie nie ulegnie założenie zdawania egzaminu teoretycznego na nowych zasadach (o nowych zasadach zdawania tutaj), który być może okaże się łatwiejszy.
– Ułatwienie polega na tym, iż system wyboru odpowiedzi będzie jednowariantowy czyli będziemy zaznaczać tylko jedną, prawidłową odpowiedź. Prawdopodobieństwo udzielenia prawidłowej odpowiedzi będzie o wiele większe niż do tej pory. Nie chodzi tu jednak o to, żeby się udawało, a o to, aby zmieniać system szkolenia przygotowania kandydatów na kierowców do egzaminu, a następnie samodzielnej jazdy. Wiemy o tym, że obecnie bardzo często, choć nie zawsze, szkolenia teoretyczne odbywają się na takiej zasadzie, że uczeń szkoły jazdy dostaje książkę oraz płytę z pytaniami i uczy się na pamięć tylko testów. Ustawodawca wprowadzając nowe regulacje ma nadzieję, że 30 godzin zajęć teoretycznych będzie realizowane w praktyce i pozwoli osiągnąć cel czyli przygotować się i zdać egzamin – wyjaśnia Zbigniew Lichuszewski. – Egzaminy na starych zasadach zgodnie z zapisami rozporządzenia prowadzimy do 18 stycznia. Zakładam, że ze względów organizacyjnych tylko do 15 stycznia będzie można zapisać się na egzamin, który odbędzie się na starych zasadach. W związku z tym, jeżeli zajdzie taka potrzeba to Ośrodek będzie pracował także w niedzielę. Wszystko zależeć będzie od tego ile jeszcze osób zechce zapisać się i zdać egzamin na starych zasadach. Od 9 października br. w WORD w Elblągu można dodatkowo zapisywać się tylko na sam egzamin teoretyczny. Po jego zdaniu kandydat na kierowcę ma pół roku czasu na zaliczenie części praktycznej egzaminu , którego zasady nie ulegają zmianie).Tak więc jest sporo czasu, bo aż do czerwca 2013 roku, aby zaliczyć cały egzamin na prawo jazdy.
Wyjątkiem, jeśli chodzi o zmiany w egzaminie praktycznym są tzw. „kategorie motocyklowe”. Należy wspomnieć, iż 19 stycznia 2013 r. zostaną wprowadzone nowe zasady przeprowadzania egzaminów praktycznych związanych właśnie z tymi kategoriami, pojawią się również dwie nowe kategorie - AM i A2. Na razie elbląski WORD z powodu złych warunków atmosferycznych, od 1 grudnia 2012 r. do odwołania, wstrzymał prowadzenie egzaminów państwowych na prawo jazdy kat. A i A1.
Problemy z systemem
Jak się okazuje sytuacja jest dość kłopotliwa i skomplikowana, zarówno dla ośrodków szkolenia kierowców, WORDów oraz organów, które zajmują się wydawaniem dokumentów. Mowa tu o systemie teleinformatycznym integrującym proces egzaminowania z rejestracją kandydatów na kierowców i wydawania praw jazdy. Z posiadanych informacji wiadomo, że na tzw. rynku mogą funkcjonować dwa oprogramowania.
– We wrześniu po ukazaniu się odpowiednich rozporządzeń okazało się, że mamy zbyt mało czasu na przygotowanie wspólnego zamówienia publicznego na podstawie którego dokonalibyśmy wyboru operatora systemu do przeprowadzania egzaminów wg nowych zasad. W czasie 4 miesięcy, które pozostały nam do 19 stycznia 2013r po prostu nie zdążylibyśmy przeprowadzić takiego publicznego przetargu. Zatem aby nie łamać ustawy o zamówieniach publicznych wszystkie WORDy w kraju podjęły decyzję o wyborze kancelarii prawnej za pośrednictwem której wdrożono procedury związane z wyborem nowego operatora systemu na zasadzie zapytania ofertowego. W wyniku analizy ofert nadesłanych przez dwie firmy tj. PWPW/HP i ITS/Sygnity w Warszawie WORD w Elblagu wybrał ofertę, która naszym zdaniem była najkorzystniejsza. Dokonaliśmy wyboru oferty ITS/Sygnity. Identyczną decyzję podjął Ośrodek w Olsztynie – wyjaśnia Zbigniew Lichuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu. – Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że takiego samego wyboru dokonano w 33 WORD- ach w kraju. Wiem na pewno, że taki system będzie obowiązywał u naszych sąsiadów czyli w województwie pomorskim. Jednak na chwilę obecną problem leży w tym, że część Ośrodków chce lub już dokonało wyboru oferty PWPW/HP, a część WORDów jeszcze nie dokonała żadnego wyboru. Dodatkowo w tej sytuacji niepokoić może fakt, że Starostwa będą pracowały w innym systemie, który może być niekompatybilny z systemami, na których będą pracowały WORD- y. ITS/Sygnity zapewnia , że po 19 stycznia 2013 roku (przy obecnym stanie techniki) nie będzie żadnego technicznego problemu z przekazywaniem informacji w zakresie osób szkolonych i egzaminowanych.
Tymczasem elbląski WORD przeżywa prawdziwe oblężenie kursantów, którzy chcą zdać egzamin teoretyczny na starych zasadach. Dorota Filipek, kierownik Oddziału Organizacji i Obsługi Egzaminów Państwowych w WORD Elbląg apelowała o to, by osoby zdające dostarczały poprawnie wypełnione oraz kompletne dokumenty, które należy przedstawić podczas zapisywania się na egzamin, gdyż znacznie ułatwia to pracę podczas tych „gorących” dni.
Zmiany będą, ale nie wszystkie wejdą w życie
Jak się okazało przesunięciu do 4 stycznia 2016 r. ulegną m.in. przepisy dotyczące okresu próbnego (m.in. obowiązek jazdy samochodem oznakowanym białą nalepką z symbolem klonowego liścia przez pierwsze osiem miesięcy, obowiązek odbycia pomiędzy 4. i 8. miesiącem od uzyskania prawa jazdy kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym czy ograniczeń w ruchu drogowym, podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B – rozdział 14 ustawy o kierujących pojazdami, stan prawny z 25.04.2012) oraz te, które dotyczą wydawania na okres próbny prawa jazdy kat. B uzyskanego po raz pierwszy, czy kursów reedukacyjnych.
Zamiast obecnej karty kandydata na kierowcę pojawi się profil kandydata na kierowcę (PKK), który będzie się różnił od karty kandydata jedynie procedurą. Obecnie kandydat na kierowcę, przed rozpoczęciem szkolenia, przedstawia wszystkie potrzebne dane wraz z zaświadczeniem lekarskim w wybranym przez siebie ośrodku szkolenia kierowców. Od 19 stycznia 2013 r. kandydat będzie musiał zgłosić się organu wydającego prawo jazdy i tam dokonać rejestracji.
Natomiast zmianie nie ulegnie założenie zdawania egzaminu teoretycznego na nowych zasadach (o nowych zasadach zdawania tutaj), który być może okaże się łatwiejszy.
– Ułatwienie polega na tym, iż system wyboru odpowiedzi będzie jednowariantowy czyli będziemy zaznaczać tylko jedną, prawidłową odpowiedź. Prawdopodobieństwo udzielenia prawidłowej odpowiedzi będzie o wiele większe niż do tej pory. Nie chodzi tu jednak o to, żeby się udawało, a o to, aby zmieniać system szkolenia przygotowania kandydatów na kierowców do egzaminu, a następnie samodzielnej jazdy. Wiemy o tym, że obecnie bardzo często, choć nie zawsze, szkolenia teoretyczne odbywają się na takiej zasadzie, że uczeń szkoły jazdy dostaje książkę oraz płytę z pytaniami i uczy się na pamięć tylko testów. Ustawodawca wprowadzając nowe regulacje ma nadzieję, że 30 godzin zajęć teoretycznych będzie realizowane w praktyce i pozwoli osiągnąć cel czyli przygotować się i zdać egzamin – wyjaśnia Zbigniew Lichuszewski. – Egzaminy na starych zasadach zgodnie z zapisami rozporządzenia prowadzimy do 18 stycznia. Zakładam, że ze względów organizacyjnych tylko do 15 stycznia będzie można zapisać się na egzamin, który odbędzie się na starych zasadach. W związku z tym, jeżeli zajdzie taka potrzeba to Ośrodek będzie pracował także w niedzielę. Wszystko zależeć będzie od tego ile jeszcze osób zechce zapisać się i zdać egzamin na starych zasadach. Od 9 października br. w WORD w Elblągu można dodatkowo zapisywać się tylko na sam egzamin teoretyczny. Po jego zdaniu kandydat na kierowcę ma pół roku czasu na zaliczenie części praktycznej egzaminu , którego zasady nie ulegają zmianie).Tak więc jest sporo czasu, bo aż do czerwca 2013 roku, aby zaliczyć cały egzamin na prawo jazdy.
Wyjątkiem, jeśli chodzi o zmiany w egzaminie praktycznym są tzw. „kategorie motocyklowe”. Należy wspomnieć, iż 19 stycznia 2013 r. zostaną wprowadzone nowe zasady przeprowadzania egzaminów praktycznych związanych właśnie z tymi kategoriami, pojawią się również dwie nowe kategorie - AM i A2. Na razie elbląski WORD z powodu złych warunków atmosferycznych, od 1 grudnia 2012 r. do odwołania, wstrzymał prowadzenie egzaminów państwowych na prawo jazdy kat. A i A1.
Problemy z systemem
Jak się okazuje sytuacja jest dość kłopotliwa i skomplikowana, zarówno dla ośrodków szkolenia kierowców, WORDów oraz organów, które zajmują się wydawaniem dokumentów. Mowa tu o systemie teleinformatycznym integrującym proces egzaminowania z rejestracją kandydatów na kierowców i wydawania praw jazdy. Z posiadanych informacji wiadomo, że na tzw. rynku mogą funkcjonować dwa oprogramowania.
– We wrześniu po ukazaniu się odpowiednich rozporządzeń okazało się, że mamy zbyt mało czasu na przygotowanie wspólnego zamówienia publicznego na podstawie którego dokonalibyśmy wyboru operatora systemu do przeprowadzania egzaminów wg nowych zasad. W czasie 4 miesięcy, które pozostały nam do 19 stycznia 2013r po prostu nie zdążylibyśmy przeprowadzić takiego publicznego przetargu. Zatem aby nie łamać ustawy o zamówieniach publicznych wszystkie WORDy w kraju podjęły decyzję o wyborze kancelarii prawnej za pośrednictwem której wdrożono procedury związane z wyborem nowego operatora systemu na zasadzie zapytania ofertowego. W wyniku analizy ofert nadesłanych przez dwie firmy tj. PWPW/HP i ITS/Sygnity w Warszawie WORD w Elblagu wybrał ofertę, która naszym zdaniem była najkorzystniejsza. Dokonaliśmy wyboru oferty ITS/Sygnity. Identyczną decyzję podjął Ośrodek w Olsztynie – wyjaśnia Zbigniew Lichuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu. – Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że takiego samego wyboru dokonano w 33 WORD- ach w kraju. Wiem na pewno, że taki system będzie obowiązywał u naszych sąsiadów czyli w województwie pomorskim. Jednak na chwilę obecną problem leży w tym, że część Ośrodków chce lub już dokonało wyboru oferty PWPW/HP, a część WORDów jeszcze nie dokonała żadnego wyboru. Dodatkowo w tej sytuacji niepokoić może fakt, że Starostwa będą pracowały w innym systemie, który może być niekompatybilny z systemami, na których będą pracowały WORD- y. ITS/Sygnity zapewnia , że po 19 stycznia 2013 roku (przy obecnym stanie techniki) nie będzie żadnego technicznego problemu z przekazywaniem informacji w zakresie osób szkolonych i egzaminowanych.
mw