Jedną z najdłuższych tras śródlądowych jest połączenie wodne między Elblągiem a Ostródą, które wynosi ok. 80 km. Jest to niezwykle ciekawa trasa ze względu na walory turystyczne i krajoznawcze. Projekty połączenia wodnego między Elblągiem a Ostródą datują się od 1825 roku - czytamy w Głosie Elbląga z 17 czerwca 1966 roku.
Wyprzedziły one o kilkadziesiąt lat budowę sieci kolejowej na Warmii i Mazurach. Budowę Kanału Warmińskiego zakończono w 1860 roku. Była to inwestycja - jak na owe czasy - śmiała i pomysłowa. Budowniczowie musieli pokonać różnicę wzniesień 104 m, jaka dzieliła lustra wód w okolicy Ostródy i Elbląga. W tym celu połączyli sztucznie przekopem teren położony między jeziorem Drwęckim pod Ostródą a jeziorami Francuskim i Sambrodem, a następnie wybudowali pięć pochylni lądowych o łącznej różnicy wzniesień 99 m i dwie śluzy. Pochylnie umożliwiają przewóz statków specjalnymi wózkami szynowymi i stanowią po dziś dzień jedyne tego rodzaju urządzenie techniczne w Europie.
Szlak wodny Elbląg-Ostróda dzięki swemu malowniczemu położeniu zalicza się do największych atrakcji na Pojezierzu Warmińskim. Jak już informowaliśmy Żegluga Gdańska skierowała tu ostatnio dwa nowoczesne statki "Łabędź" i "Kormoran", które raz dziennie odbywają podróż na tej trasie. W roku przyszłym uruchomiona zostanie nowa linia regularna na trasie Iława-Elbląg, na której kursować będzie statek typu "Kormoran".
Fot. Z. Kosycarz.
Szlak wodny Elbląg-Ostróda dzięki swemu malowniczemu położeniu zalicza się do największych atrakcji na Pojezierzu Warmińskim. Jak już informowaliśmy Żegluga Gdańska skierowała tu ostatnio dwa nowoczesne statki "Łabędź" i "Kormoran", które raz dziennie odbywają podróż na tej trasie. W roku przyszłym uruchomiona zostanie nowa linia regularna na trasie Iława-Elbląg, na której kursować będzie statek typu "Kormoran".
Fot. Z. Kosycarz.