
Nowa Toyota Avensis - zaprojektowana, wystylizowana i produkowana w Europie. Nowa, trzecia już generacja Avensisa czerpie z ponad 10-letniej tradycji, renomy i doświadczeń modelu, od nowa definiując pojęcie jakości, komfortu i dynamiki. Zobacz auto podczas Dni otwartych Salonu Toyoty przy ul. Fromborskiej 4 (10-11 stycznia).
Najnowszy Avensis jest dynamiczny nie tylko w kształcie. Dzięki filozofii „Toyota Optimal Drive” możliwe stało się stworzenie samochodu łączącego ekologię i oszczędność eksploatacji z dynamiką jazdy. Mimo wzrostu wymiarów zewnętrznych (nowy Avensis jest szerszy i nieznacznie dłuższy) masa auta zwiększyła się jedynie o około 85 kg (zależnie od wersji modelu).
Jednocześnie od podstaw opracowano nową rodzinę silników benzynowych oraz Diesla (jedynym nowym-starym motorem jest 177-konny diesel 2.2 D-4D), dając autu odpowiednią moc i dynamikę w każdej wersji. Już podstawowy silnik benzynowy 1.6 Valvematic pozwala Avensisowi osiągnąć 100 km/h w nieco ponad 10 sekund, dorównując motorowi 1.8 z poprzedniej generacji (najmniejsza z jednostek benzynowych zwiększyła moc o 20%, redukując jednocześnie zużycie paliwa średnio o 0,5 l/100 km).
A dalej jest już tylko lepiej. Wszystkie silniki iskrowe współpracują z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, przy czym do wersji 1.8 Valvematic i 2.0 Valvematic możemy opcjonalnie zamówić bezstopniowe automatyczne skrzynie biegów typu CVT (MultidriveS)
Podstawowym dieslem jest dwulitrowy D-4D. Dotychczasowy 150-konny silnik 2.2 uzupełnia odmiana w wersji D-CAT (taka sama moc) po raz pierwszy połączona w europejskich osobowych modelach Toyoty z automatyczną skrzynią biegów (szybka zmiana jednego z 6-ciu przełożeń jest teraz możliwa także w trybie sekwencyjnym). Najmocniejszy, 177-konny diesel stał się teraz jeszcze bardziej elastyczny dzięki płaskiemu przebiegowi momentu obrotowego.
Dynamiczniejsze silniki wymusiły nowe zestrojenie zawieszenia i układu kierowniczego. Dzięki nim podróż Avensisem trzeciej generacji będzie nie tylko bardziej komfortowa, ale również bardziej dynamiczna. Szersze o prawie 6 cm nadwozie zapewnia większą stabilność a kierowca, dzięki obniżeniu siedziska fotela o 2 cm (przy maksymalnym wykorzystaniu regulacji), może lepiej kontrolować zachowanie nadwozia.
Wysokie moce nowych silników, nowoczesne (w tym automatyczne) skrzynie biegów, umiarkowany wzrost masy auta oraz aerodynamiczne sylwetki obu nadwozi pozwoliły nowej Avensis zmniejszyć emisję CO2 od 10% do 26% (wyjście naprzeciw normom emisj Euro V) oraz obniżyć zużycie paliwa nawet o 3% (w wersjach z ręcznymi skrzyniami biegów).
Nowy wymiar bezpieczeństwa
Zaprojektowana od podstaw płyta podłogowa gwarantuje Avensisowi nowy poziom sztywności nadwozia, lepiej chroniąc pasażerów w trakcie kolizji. Dzięki temu można było także zrezygnować z tunelu środkowego, dając więcej przestrzeni na nogi pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Standardem nowego modelu jest 9 poduszek powietrznych oraz aktywne zagłówki.
Obecny Avensis imponuje także inteligencją aktywnych systemów bezpieczeństwa, czerpiąc z doświadczeń zdobytych podczas konstruowania flagowej limuzyny Lexsusa – LS. Dlatego samochód ten powinien uzyskać 5-gwiazdkowy wynik zaostrzonych prób zderzeniowych Euro-NCAP w 2009 roku i zostać liderem bezpieczeństwa w swojej klasie.

Zacznijmy od oświetlenia drogi. W każdej wersji samochodu odnajdziemy spryskiwacze reflektorów. W opcjach wyposażenia umieszczono lampy Bi-xenonowe oraz system doświetlania zakrętów (AFS).
Bogate wyposażenie
Najnowszy Avensis gwarantuje wysoki komfort podróży już w wersjach podstawowych. Znajdziemy w nich m.in. klimatyzację, 9 poduszek powietrznych oraz system stabilizacji toru jazdy (VSC).
Wśród opcji wyposażeniowych na uwagę zasługuje debiutująca w tym modelu nowa nawigacja satelitarna, która teraz nie tylko podaje informacje w języku polskim (wersja Premium z 7-calowym monitorem), ale również, dzięki 40 GB dysku twardego pozwala nam zmieścić w pamięci systemu naszą ulubioną muzykę. Wbudowany system bluetooth połączy system z telefonem komórkowym lub zewnętrznymi odtwarzaczami muzycznymi.
Zwolennicy wersji Wagon mogą także korzystać ze szklanego dachu panoramicznego, obejmującego oba rzędy siedzeń i wyposażonego w elektrycznie sterowaną roletę. Oparcie tylnej kanapy możemy teraz położyć ruchem jednej ręki (zwolnienie pojedynczej blokady). W środkowej części kanapy umieszczono otwór pomagający zmieścić we wnętrzu długie przedmioty, a w opcji możemy skorzystać z systemu przegród i pasów pozwalającym w łatwy sposób zamocować w czeluściach bagażnika kombi duże przedmioty i walizki.