Urząd Miasta do dziś (29 sierpnia) nie otrzymał oficjalnej informacji o dalszych losach inwestycji Porto 55 – galerii handlowej na rogu Nowowiejskiej i Królewieckiej. Inwestor – duński developer Sjaelso wycofuje się z inwestycji w Polsce, z Elbląga pewnie też. Sjaelso miała też partycypować w modernizacji ulic 12 Lutego i Nowowiejskiej. Co z modernizacją?
Modernizacja (oficjalna nazwa inwestycji: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 504 – ul. 12 Lutego w Elblągu”) ma się rozpocząć w październiku. W czerwcu miasto podpisało umowę na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu (w imieniu inwestora nadzoruje realizację inwestycji). To konsorcjum firm: Lider: ECM Group Polska Sp. z o.o. z Warszawy oraz Partner: POI Sp. z o.o. z Inowrocławia. 3 sierpnia podpisano umowę z wykonawcą, jest nim firma Eurovia Polska S.A. Obecnie Eurovia złożyła szczegółowy harmonogram i zakres robót Inżynierowi Kontraktu, który wkrótce zostanie przedstawiony do akceptacji Departamentowi Zarządu Dróg UM.
Inwestycja ma kosztować 17,8 mln zł. Pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej, z budżetu Elbląga i Sjaelso Poland. Podzielono ją na etapy finansowane z różnych źródeł.
Etap I – przebudowa skrzyżowania ulic Gen. Grota-Roweckiego i 12 Lutego będzie realizowany ze środków Unii Europejskiej, z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury 2007-2013. Wysokość dofinansowania – 2,91 mln zł. On ma rozpocząć całą inwestycję, termin realizacji: trzeci kwartał br. – 30 czerwca 2012 r.
Etap II – odcinek ul. 12 Lutego, oraz II a – budowa parkingu przy ul. Ratuszowej, mają być realizowane w całości ze środków własnych Miasta.
Etap III – przebudowa skrzyżowania ulic 12 Lutego, Królewieckiej, Teatralnej i Nowowiejskiej, oraz III a – przebudowa ul. Nowowiejskiej, miały być realizowane ze środków własnych Miasta przy współudziale środków inwestora – Sjaelso – w wysokości 2,46 mln zł. Termin realizacji etapów II, II a, III i III to lata 2012-2013, szczegółowy harmonogram i zakres robót ma być ustalony po podpisaniu umowy z wykonawcą.
Takie informacje uzyskaliśmy dziś z Urzędu Miasta. Dowiedzieliśmy się też, że władze Elbląga mają dziś wystosować oficjalne pismo do Sjaelso Poland z pytaniem ich o zamierzenia wobec elbląskiego Porto 55.
Co dalej?
W przypadku wycofania się z inwestycji powstanie problem brakujących pieniędzy (prawie 2,5 mln zł) na przebudowę skrzyżowania i remont Nowowiejskiej, zniszczonej przecież wskutek robót przygotowawczych do inwestycji Porto 55.
Kolejny problem – co z placem budowy? Co się dzieje z takimi placami, elblążanie już wiedzą. Wystarczy przywołać przykład placu na rogu ul. 3 Maja, gdzie miała powstać inna galeria handlowa, czy miejsce po kinie „Syrena” zburzonym pod apartamentowiec.
I jeszcze jedno. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 504 – ul. 12 Lutego w Elblągu” nie obejmuje budowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. 12 Lutego – na to nie ma pieniędzy. Ale między jezdniami ma powstać pas pod przyszłe torowisko. Mamy już w mieście – w ul. Gen. Grota-Roweckiego – tory bez tramwaju. Teraz będziemy mieli – w ul. 12 Lutego – pas pod torowisko bez torów. Pewnie prze długie lata.
Koncepcja przełożenia linii tramwajowej w ul. 12 Lutego od początku wydała mi się mocno wątpliwa. Teraz widać, że długo jeszcze nie będzie zrealizowana, a pochłonęła już dużo miejskich funduszy. Obecne kłopoty budżetowe Elbląga to w znacznej mierze konsekwencja wydatków poniesionych na budowę torowiska w ul. Grota-Roweckiego.
Może czas – zamiast brnąć w kolejne wydatki, których końca nie widać (myślę tu m.in. o kupnie nowych tramwajów, bo stare wkrótce przestaną się nadawać do użytku) – pomyśleć o innym rozwiązaniu, również ekologicznym, a znacznie tańszym. Co myślicie o trolejbusach?
Inwestycja ma kosztować 17,8 mln zł. Pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej, z budżetu Elbląga i Sjaelso Poland. Podzielono ją na etapy finansowane z różnych źródeł.
Etap I – przebudowa skrzyżowania ulic Gen. Grota-Roweckiego i 12 Lutego będzie realizowany ze środków Unii Europejskiej, z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury 2007-2013. Wysokość dofinansowania – 2,91 mln zł. On ma rozpocząć całą inwestycję, termin realizacji: trzeci kwartał br. – 30 czerwca 2012 r.
Etap II – odcinek ul. 12 Lutego, oraz II a – budowa parkingu przy ul. Ratuszowej, mają być realizowane w całości ze środków własnych Miasta.
Etap III – przebudowa skrzyżowania ulic 12 Lutego, Królewieckiej, Teatralnej i Nowowiejskiej, oraz III a – przebudowa ul. Nowowiejskiej, miały być realizowane ze środków własnych Miasta przy współudziale środków inwestora – Sjaelso – w wysokości 2,46 mln zł. Termin realizacji etapów II, II a, III i III to lata 2012-2013, szczegółowy harmonogram i zakres robót ma być ustalony po podpisaniu umowy z wykonawcą.
Takie informacje uzyskaliśmy dziś z Urzędu Miasta. Dowiedzieliśmy się też, że władze Elbląga mają dziś wystosować oficjalne pismo do Sjaelso Poland z pytaniem ich o zamierzenia wobec elbląskiego Porto 55.
Co dalej?
W przypadku wycofania się z inwestycji powstanie problem brakujących pieniędzy (prawie 2,5 mln zł) na przebudowę skrzyżowania i remont Nowowiejskiej, zniszczonej przecież wskutek robót przygotowawczych do inwestycji Porto 55.
Kolejny problem – co z placem budowy? Co się dzieje z takimi placami, elblążanie już wiedzą. Wystarczy przywołać przykład placu na rogu ul. 3 Maja, gdzie miała powstać inna galeria handlowa, czy miejsce po kinie „Syrena” zburzonym pod apartamentowiec.
I jeszcze jedno. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 504 – ul. 12 Lutego w Elblągu” nie obejmuje budowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. 12 Lutego – na to nie ma pieniędzy. Ale między jezdniami ma powstać pas pod przyszłe torowisko. Mamy już w mieście – w ul. Gen. Grota-Roweckiego – tory bez tramwaju. Teraz będziemy mieli – w ul. 12 Lutego – pas pod torowisko bez torów. Pewnie prze długie lata.
Koncepcja przełożenia linii tramwajowej w ul. 12 Lutego od początku wydała mi się mocno wątpliwa. Teraz widać, że długo jeszcze nie będzie zrealizowana, a pochłonęła już dużo miejskich funduszy. Obecne kłopoty budżetowe Elbląga to w znacznej mierze konsekwencja wydatków poniesionych na budowę torowiska w ul. Grota-Roweckiego.
Może czas – zamiast brnąć w kolejne wydatki, których końca nie widać (myślę tu m.in. o kupnie nowych tramwajów, bo stare wkrótce przestaną się nadawać do użytku) – pomyśleć o innym rozwiązaniu, również ekologicznym, a znacznie tańszym. Co myślicie o trolejbusach?
Piotr Derlukiewicz