UWAGA!

----

126 mln złotych dla Elbląga!

 Elbląg, 126 mln złotych dla Elbląga!
(fot. Anna Dembińska, archiwum portEl.pl)

Elbląg otrzymał 126 mln złotych dofinansowania z funduszy unijnych na zakup tramwajów i remont torowisk. Cały projekt jest wart prawie 184 mln złotych.

Samorząd Elbląga wystartował w konkursie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Otrzymał pieniądze na przebudowę sześciu odcinków torowisk oraz zakup 10 nowych wagonów tramwajowych.

Pierwszy etap remontu torowisk, który się właśnie rozpoczyna, dotyczy przebudowy torowiska tramwajowego wraz z konstrukcją i nawierzchnią drogową na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Płk. Dąbka. W kolejnych etapach przebudowane zostaną również· odcinki trakcyjne w ul. 1 Maja, 3 Maja i w al. Grunwaldzkiej. Planowana jest także budowa torów odstawczych wraz z siecią trakcyjną na terenie zajezdni tramwajowej przy ul. Browarnej.

Projekt zakłada również zakup 10 nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów (za 95 mln zł). Przetarg w tej sprawie wygrała firma z Turcji, obecnie trwają procedury związane z podpisaniem umowy z producentem. - Zadanie przewiduje też zakup kołowego zeroemisyjnego pojazdu techniczno-ratunkowego z urządzeniem dźwigowym HDS, w celu zabezpieczenia procesu eksploatacji taboru tramwajowego – informuje Biuro Prezydenta Elbląga.

Całkowity koszt inwestycji w tabor tramwajowy i torowiska to 183,8 mln złotych, z czego 126 mln zł to dofinansowanie unijne. Umowa dofinansowania zostanie podpisana jeszcze w czerwcu. Inwestycje mają być gotowe do 2028 roku.

oprac. red. na podst. informacji UM Elbląg

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Tylko szkoda, że ta kasa pójdzie do Turcji, zamiast zostać w polskiej firmie
  • lecz się..... widocznie polska nie była zainteresowana
  • Był otwarty przetarg i wygrała najkorzystniejsza oferta. Trzeba było startować, a tylko jedna polska firma wystartowała i przegrała ceną.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31
    3
    zenekspodsklepu(2025-06-10)
  • A w zamian uczciwi podatnicy zapłacą mniej za nowe tramwaje. Kupuj Izery, ..... ale co ja bredzę, kupuj choć bilety na przejazd.
  • No w końcu jakaś gruba kasa dla Elbląga. Fajnie!
  • Firma Bozankaya, która dostarczy do nas tramwaje, została założona przez tureckiego inżyniera Murata Bozankaya w 1989 roku w Niemczech. Jej założyciel był potomkiem rodziny inżynierskiej, która została zaproszona do Niemiec w 1913 roku. W tym czasie Niemcy traktowali takie osoby jako najlepszych specjalistów wspomagających rozwój techniczny kraju. Firma ta od 2003 roku przeniosla sięI do Turcji i w chwili obecnej jest największym producentem pojazdów elektrycznych tak dla komunikacji miejskiej (tramwaje, autobusy elektryczne, pociągi oraz metro) jak i wózków inwalidzkich czy przeładunkowych. Praktycznie cała Europa korzysta z ich produkcji, a wyprodukowane dla Rumunii tramwaje otrzymały w 2011 roku nagrodę specjalną za fakt, że na jednym akumulatorze bez doładowania taki tramwaj pokonuje odległość 70 km.
  • Naprawią w końcu łaskawie rozwalone wszystkie przejazdy tramwajowe, które robili niedawno partacze z EPGK, a już są rozwalone po kilku miesiącach (np Żeromskiego i Komeńskiego)?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9
    2
    Psycholoszka(2025-06-10)
  • A czy samorząd zrobił coś dla reaktywacji kolei nadzalewowej Elbląg -Braniewo?
  • NIe stac Elblaga na Pese.
  • Unia Europejska już całkowicie wykastrowała Polakom mózgi.126 mln to nie są jakieś mega duże pieniądze. Dlaczego nie można zmienić aktualnego prawa tak, aby samorząd miejski mógł sobie odłożyć na taki zakup z podatków zbieranych w perspektywie kilkuletniej - za to za każdym razem, każda inwestycja (choćby byle pierdoła), jest w domyśle postrzegana tak, że musi być "współfinansowana ze środków Unii"? Czy my, Polacy, już serio nie potrafimy SAMI CZEGOŚ ZROBIĆ, bez niczyjej pomocy? Druga sprawa to dysproporcje w cenie ofertowej samych tramwajów. Jeżeli oferta Pesa Bydgoszcz była nieporównywalnie droższa niż tureckiej firmy, to dlaczego nikt nie wybada, skąd takie dysproporcje? (chyba w końcu zrobię to sam, skoro nie ma chętnych).
  • Samorząd jest za cienki na takie projekty. Tym już się zajmuje prywatny inwestor (znany osobiście).
  • Do Ernest, firma turecka nie jest w uni, nie ma tych chorych ustaw, co powoduje niższe ceny... Hashtagi: #Nowatkowskimaciej@wp.pl
Reklama