UWAGA!

Chcą modernizować żuławską wąskotorówkę

 Elbląg, Chcą modernizować żuławską wąskotorówkę
fot. arch. Żuławska Kolej Dojazdowa

Żuławska Kolej Wąskotorowa jest atrakcją dla turystów odwiedzających Mierzeję Wiślaną. Ma teraz szansę na modernizację i rozbudowę. Właśnie podpisano wartą blisko milion złotych umowę na studium wykonalności jej rewitalizacji.

Żuławska Kolej Dojazdowa na trasie z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny i ze Sztutowa do Prawego Brzegu Wisły przewiozła w zeszłym roku 90 tys. osób. Byli to głównie turyści, ale korzystają z niej również mieszkańcy, którzy dojeżdżają z Nowego Dworu Gdańskiego do pracy do Stegny. Jeszcze w latach 80. dwudziestego wieku cały teren Żuław pokryty był gęstą siecią kolei wąskotorowych. Przewożone były towary, a pociągi osobowe zapewniały dojazd do pracy czy szkoły. Niestety likwidacja linii kolejowych w latach 90. dotknęła również i tą sieć. Ostatecznie przewozy udało się utrzymać w sezonie letnim tylko pomiędzy Nowym Dworem Gdańskim a Stegną, Sztutowem i stacją Prawy Brzeg Wisły.

13 maja Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w obecności marszałka województwa pomorskiego i lokalnych samorządów podpisało umowę z wykonawcą studium „Rewitalizacja infrastruktury regionalnego systemu transportowego Żuławskiej Kolei Dojazdowej na odcinkach Prawy Brzeg Wisły – Stegna – Sztutowo, Stegna – Nowy Dwór Gdański oraz Nowy Dwór Gdański Cmentarz – Nowy Dwór Gdański". Dokument wart jest 940 tys. zł, a przetarg na jego wykonanie wygrała firma BBF.

- Korzystają z niej głównie turyści wypoczywający na Mierzei Wiślanej. A przecież kolej wąskotorowa może być ważnym elementem sieci transportowej regionu, koleją dojazdową obsługującą część powiatu nowodworskiego. Ten projekt daje nadzieję nie tylko na modernizację, ale i na rozwój kolei - informuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

W ramach projektu zostanie wykonana dokumentacja przygotowawcza projektu rewitalizacji infrastruktury Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Obejmie ona odcinki Prawy Brzeg Wisły – Stegna Sztutowo oraz Stegna – Nowy Dwór Gdański – Nowy Dwór Gdański Cmentarz. - Na podstawie dokumentacji będziemy modernizować kolej wąskotorową na Żuławach. Bardzo nam na tym zależy. To przecież wyjątkowa kolej i jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Pomorza - informuje marszałek Struk.

Kolejowe trasy zostaną szczegółowy zinwentaryzowane, a eksperci przygotują studium wykonalności, które pokaże zakres niezbędnych do wykonania prac oraz ich koszt. Sporządzony będzie także raport oddziaływania na środowisko.

- Ten projekt to przejście z XIX do XXI wieku. Zupełnie nowe spojrzenie na układ komunikacyjny. Warto, aby Żuławy dostały najnowocześniejszy środek transportu o wysokim komforcie podróży. Jednym z elementów studium jest też sprawdzenie możliwości rozwoju sieci ŻKD. To np. wjazd pociągiem na wał wiślany w Mikoszewie, czy przeprowadzenie kolei przez Stegnę i Sztutowo bliżej plaży - wyjaśnia Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, które odpowiada za ŻKD.

Całość ma dać odpowiedź na to, jak zrealizować inwestycję, aby zwiększyć potencjał przewozowy kolei. Projekt ma unijne dofinansowanie.

daw

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Wiecie, co powinno zrobić z tą linia? Przedłużoną linie tramwajaowa z 2 torami. Tylko, coś takiego ma sens i będzie działać.
  • Gdyby linia była do Malborka... jak pierwotnie była pobudowana... nie służyłaby do transportu płodów rolnych... ale bilet na kolejkę połączony z biletem na zamek malborski mógłby być atrakcyjny.
  • No proszę. Jednak w innym wojewodztwie da się rewitalizować kolej. A co zrobił Wróbel i jego "świta"? Nie dość, że odmówili udziału w projekcie rewitalizacji nadzalewowki, w przeciwieńswie do wladz Fromborka czy Tolkmicka, to jeszcze w panice sprzedali Dworzec Zdroj. Chyba tylko po to, żeby jeszcze utrudnić. Szczególnie teraz, gdy za rogiem mamy już przekop Mierzei ta linia aż się prosi o odbudowę. Pominę juz fakt, ze o przekopie wiadomo, co najmniej od kilku lat, więc od tego czasu wladze myślące długofalowo powinny zabiegać o przywóocenie kolei nadzalewowej. Jednak czego się spodziewamy, po ludziach, którzy zachowują się, jakby informacja o przekopie spadla na nich wczoraj, niczym jakieś brzemię. Zamiast od lat starać się o zdobycie środkow teraz próbują zrzucić wszystko na rząd centralny, bo to przecież PiS jest "winny" temu, że mamy przekop :) A moze po prostu na trasie kolei mieszka jakiś pociotek znajomka i będzie mu przeszkadzać, że za oknem jeździ cicuchcia ? Co tam rozwój turystyki. Są rzeczy ważne i ważniejsze :)
  • Inne województwo i jakże inne podejście do kwestii modernizacji i rozwoju kolei. O przepraszam, jeśli chodzi o połączenia w zwiazku z Olsztynem to warm - mazurskie tez wie co robić. Ilość nowych przystanków od Gutkowa na Olsztyn sugeruje, że mają wyobraznię.. Tylko linia nadzalewowa łącząca Elbląg z Braniewem nie ma żadnej przyszłości. Na żadnym jej końcu nie ma przecież Olsztyna.
  • Uwaga, szkodnicze neolibki - festiwal jojczenia, marudzenia, mitomanii, trucia i zawracania gitary, jak to lokalny transport kolejowy się nie opłaca i należy zrobić w jego miejsce rowerową ścieżkę, uważam za otwarty! xd #KolejNadzalewowa, #DworzecElblagZdrój, #jelity, #daremniaki, #szkodniki, #libki, #rak; Hashtagi: #libki, #oligarchia, #wyzysk, #szwindel, #profit, #rak
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    5
    27
    tow. Koliński ocenzurowany(2022-05-16)
  • No i prawidłowo, w Japonii kolejka jest skomputeryzowana, od kontroli ruchu po sterowanie i ma możliwości większe niż korki na drogach
  • @tow. Koliński ocenzurowany - Może szukają roboty to nadzoru
  • Ale, że w Łodzi się rozbudowali, podziemne bajery i nie ma protestów
  • To spora trasa, jakby zrobili mijanki na przystankach, to dostep do obslugi serwisowej moglby byc nie tylko z Nowego Dworu
  • Masowe srodki lokomocji przy cenach swiatowych benzyn to lepsze udogodnienie niz zadne
  • jako specjalista od wirsuf, szczepionek, wojen i spisków międzynarodowych, powiew wam, że oni chcą tymi wagonami na truć
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    4
    internetowy znawca(2022-05-16)
  • Chwilowo cokolwiek rozczarowany komentarzami portelowych specjalistów od ekonomiki transportu kolejowego chciałem zwrócić (z nudów) uwagę, na pewien interesujący fakt. Otóż kiedy mowa jest o opłacalności transportu Koleją Nadzalewową, to wszystkie libki opłacone, anonimowe a zupełnie niegłębokie POwtarzają tu kompletne głupoty o jakichś tajemnych "operatach", które im przePOwiedziały jednoznacznie, że transport tą linią będzie ekonomicznym niewypałem. Natomiast kiedy mowa jest o planie wyłożenia 1 mln zł (z kieszeni podatnika, a jakże) na samo tylko rozpoznanie możliwości transportowo-ekonomicznych ŻKW/ŻKD, to te cyniczne a załgane POszczekiwania jakimś dziwnym trafem umilkły. I wcale nie dzięki słynnym, celnym ripostom Ojca Świętego Franciszka, znanego pacyfisty:) Kto mądry i rozwikła tę niebywałą tajemnicę portelowych troll-komentarzy?:) #konkurs; Hashtagi: #IVwladza, #WolneMedia, #oligarchia, #tusk, #komedia
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    6
    9
    tow. Koliński ocenzurowany(2022-05-16)
Reklama