UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Chcemy być wpuszczeni w kanał

 
Elbląg, Dla elbląskiego portu przekop Mierzei jest szansą na rozwój
Dla elbląskiego portu przekop Mierzei jest szansą na rozwój (fot. arch. portEl)

Dyrektor Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński liczy, że od lat zapowiadana budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną dojdzie do skutku. - Projekt ten nie tylko stworzy warunki do wykorzystania potencjału elbląskiego portu, ale i do rozwoju innych portów nadzalewowych w zakresie wymiany turystycznej i transportowej – podkreśla. Podczas wczorajszego (22 lutego) posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Gdyni zapowiedziano uruchomienie kanału na rok 2022.

Wczoraj w Gdyni Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej potwierdził wolę rządu, by zbudować kanał przez Mierzeję Wiślaną. Najbardziej prawdopodobnym miejscem wykonania „przekopu” będzie Nowy Świat. Kanał będzie miał 5 m głębokości i 1100 m długości. Od niego do rzeki Elbląg będzie zbudowany tor wodny o długości ponad 9 km. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na 656 mln zł. Realnym terminem oddania kanału przez Mierzeję jest rok 2022.
       - Otwarcie się elbląskiego portu, a także portów nadzalewowych na kraje Europy Zachodniej, również na Skandynawię czy to w zakresie transportu towarowego, czy w zakresie rozwoju turystyki ogólnopojętej – tak o znaczeniu kanału żeglugowego przez Mierzeję mówi dyrektor Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński i na poparcie swoich słów podaje: - Obecny potencjał elbląskiego portu w zakresie przeładunków waha się od miliona do półtora miliona ton rocznie. W momencie realizacji projektu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską potencjał ten wzrośnie do 3,5 miliona ton rocznie.
       - Na pewno nie dołączymy do portów o podstawowych znaczeniu dla gospodarki państwa - realnie określa znaczenie kierowanej przez siebie jednostki Arkadiusz Zgliński. - Natomiast wykorzystamy potencjał istniejący, zwiększymy ten potencjał, a z tym wiążą się nowe miejsca pracy. Zostanie wykorzystany potencjał Zalewu Wiślanego w zakresie transportu towarów, jak również wzrostu turystyki, a przypomnę, jest to obszar dość atrakcyjny turystycznie. Mamy unikatowy system pochylni na Kanale Elbląskim w kierunku Pojezierza Iławskiego.
       Czy wczorajsze posiedzenie komisji przyniosło konkrety?
       - Obecnie projekt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest projektem priorytetowym dla nowego ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, ale i dla rządu RP – stwierdza Arkadiusz Zgliński. - Projekt ten nie tylko stworzy warunki do wykorzystania potencjału elbląskiego portu, ale i do rozwoju innych portów nadzalewowych w zakresie wymiany turystycznej i transportowej. Poza tym - dodaje - kanał ten będzie stanowił istotny element zapewnienia bezpieczeństwa portów RP, na wypadek wystąpienia stanów nadzwyczajnych.
       Nie padły jednak wiążące deklaracje, nie podpisano strategicznych dokumentów.
       - Jak każde posiedzenie komisji - to również było protokołowane. Można było zgłaszać uwagi i wnioski, takie jak ten zgłoszony przez zarząd Portu Morskiego w Elblągu mówiący o konieczności zachowania infrastruktury kolejowej nadzalewowej. Będzie nam potrzebne takie zaplecze przy budowie kolejnych terminali przeładunkowych - wyjaśnia dyrektor Zgliński i podsumowuje wczorajsze spotkanie komisji: - Na obecnym etapie są to najbardziej zaawansowane rozmowy i deklaracje rządu polskiego i samego ministerstwa.
      
A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • A skąd pieniądze, na przystosowanie naszych elbląskich wód do przekopu jaki ma być. Jeszcze nikt nie napisał jakie jednostki mogłyby wpływać do portu jaki jest w obecnym stanie.
  • Już nie wierzę że bedzie przekop. Tyle czasu się traci na debaty, gadanie a k***a zwołajcie naród szpadle w dłoń i przekopiemy. Za faraona dali radę a w 2016 roku problemy przy takiej technice. A tak na marginesie czas by do tego portu zawitały dżwigi portowe nie koparki wstyd.
  • W tym przypadku milczenie jest diamentem i o tym powinien wiedzieć specjalista hotelarstwa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    2
    Kat.Na.Idiotów(2016-02-23)
  • Widziałem wywiad ze Zglińskim na lokalnej tv. Wygadany jest, ale jakoś nie mam wiary, że robi wszystko co możliwe dla tej sprawy. Obym się mylił.
  • Na wiosnę zaczyna się przekop Mierzei wislanej. To mnie cieszy najbardziej. Kasa z turystyki i transportu to setki milionow rocznie!!! Nie wspomnęo bursztynie i innych wykopaliskachElbląg naprawdę ruszy z turystyką jak będzie kanał dla żeglarzy i odwiedzających z Europy. Znajomy kapitan żeglugi mówi że.to będzie hit ten przekop.
  • W Szwecji falsterbokanal dwa razy dłuższy i szerszy budowali w 1,5 roku. I to w czasie wojny a my mamy nasz budować 4 lata? To skandal. Domagam się natychmiast rozpoczęcia przekopu na wiosnę. Jak nie to pogonic ten rząd i zastąpić narodowymi!!!
  • zobaczycie przekop tak samo jak pomoc dla frankowiczów, m podwyzkę kwoty wolnej od podatku i 500 zł na KAŻDE dziecko
  • Zadajcie sobie jedno podstawowe pytanie-czy ta inwestycja się opłaci? Czy to tylko kolejny nieprzemyślany pomysł? Transport morski u nas kuleje to nie Belgia czy Holandia że bedąc nad morzem pólnocnym widać jak pływa statek za statkiem to się u nas nie sprawdzi . Mówie wam tu nie ma co myślec o głupotach tu trzeba logicznie popatrzec na tę inicjatywe. Na chwile obecna ruch na kanale jest taki jak by go nie bylo . Czy uważacie że po przekopie sie to zmieni ? Watpie pozdrawiam logicznie myślących. W.B
  • Pan dyrektor mówi pięknie o kanale Elbląskim. Tylko że turyści z Europy Zachodniej będą tu przypływać to jednostkami o zanurzeniu większym niż 1,2m jak teraz. Więc nie popłyną na pochylnie. A innych atrakcji dla nich nie widzę.
  • Teraz przy cofce zalewa wszystko wokół Elbląga. Po przekopie zaleje cały Elbląg, ale kogo to obchodzi?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    9
    złodziej(2016-02-23)
  • 5m głębokości. To co wy chcecie za statki w Elb. Będą tylko te same barki, a one i tak pływać będą do Kaliningradu. żaden większy statek tu nie wpłynie. A większe statki i tak będą się rozładowywać w trójmieście.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    3
    superman(2016-02-23)
  • Zmieni sie jak bedzie przekopane to i firmy sie otworza takie jak dfds ale jak tylko gadaja a nic nie robia to niby co ma plywac?Elblag bedzie konkurencja dla Gdanska i tego sie boja.
Reklama