UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Co nowego na budowie przekopu Mierzei

Trwają pracę przy budowie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy oraz dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Zobacz zdjęcia i film.

Na falochronie zachodnim wykonano już 65 proc. prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu.  Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

- Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego – mówi Bartosz Zabłocki kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim.

Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii. Już realizowane są dostawy kamienia z polskich kopalń na południu kraju. Większość dostawców oraz podwykonawców pracujących na budowie to firmy polskie, często wywodzące się z regionu. Na terenie budowy zlokalizowano węzeł betoniarski, aby zmniejszyć, w miarę możliwości, transport po lokalnych drogach.

Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej powstającego kanału wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki. W miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona w technologii jet-groutingu (iniekcja strumieniowa – proces wzmacniania podłoża gruntowego, polegający na mieszaniu gruntu z zaczynem tłoczonym pod ciśnieniem).

 

Powstają mosty 

Aktualnie realizowany etap inwestycji to również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Z dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.

- Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego – mówi Mariusz Janczewski zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix. Trwają końcowe prace żelbetowe związane z wykonywaniem skrzydełek oraz ścianek zaplecznych na podporach skrajnych. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym.

Toczą się już prace związane z wytworzeniem konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu, a pierwsze elementy powinny na przełomie września i października trafić na plac budowy.

Powstaje także budynek Bosmanatu. Tu wykonywane są prace murarskie na kondygnacji parteru oraz roboty żelbetowe na stropach. 

  Elbląg, mat. pras NDI/Besix
mat. pras NDI/Besix

Wiele dzieje się też przy powstającym, nowym układzie drogowym: wykopy, nasypy, humusowanie skarp, stabilizacja – to prace już wykonane, które będą trwały też w kolejnych tygodniach.

Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.  

- Z tygodnia na tydzień widać zmiany i zgodny z założeniami postęp prac. Konstrukcje hydrotechniczne, związane z pogrążaniem ścianek szczelnych, to docelowo ok. 16 tys. metrów bieżących, natomiast łączna kubatura robót ziemnych wyniesie ok. 3 mln metrów sześciennych. Urząd Morski w Gdyni, który jest Inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka obecnie na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej, a mianowicie obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie. Dzisiaj natomiast, otwarte zostaną oferty na dostawę nasiębiernej pogłębiarki ssąco-refulującej, która ma pracować przy utrzymaniu toru wodnego, a także być wykorzystywana w innych miejscach administrowanych przez nasz urząd – mówi kpt. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. 

Przypomnijmy, aktualnie realizowany etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć ok. 1 km długości i 5 metrów głębokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej to 22 800 m.

Czas realizacji umowy zawartej pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni a polsko - belgijskim konsorcjum NDI/Besix to 32 miesiące od podpisania umowy (miało to miejsce  4 października 2019 roku w Kapitanacie Portu Elbląg). 

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
Reklama