Czekają nas utrudnienia

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 503 od Placu Słowiańskiego do skrzyżowania ulic Browarnej i Obrońców Pokoju ma zakończyć się w czerwcu 2014 r. Do tego czasu elblążan czeka wiele zmian dotyczących ruchu, z planów przebudowy wynika, że najciężej będzie do końca września.
Zakres robót prowadzonych na odcinku od Placu Słowiańskiego do skrzyżowania ulic Browarnej i Obrońców Pokoju obejmuje m.in. przebudowę i budowę jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, zatok postojowych, sygnalizacji świetlnej, oświetlenia ulicznego czy kanalizacji deszczowej. W zakres robót wchodzi także budowa dróg powiatowych czyli tzw. ul. Nowa 1 (od skrzyżowania ul. Pocztowej z Królewiecką do ul. Niskiej wraz z odcinkami do projektowanego ronda na skrzyżowaniu ulic: Browarna- Teatralna- Robotnicza) oraz Nowa 2 (nowy przebieg odcinka ul. Portowej od skrzyżowania z Trasą Unii Europejskiej do ul. Browarnej przy stacji Elbląg- Zdrój).
Prowadzone roboty to przede wszystkim zmiany w organizacji ruchu, których będzie bardzo dużo. Prace będą prowadzone etapami- raz jeden odcinek drogi będzie nieczynny, raz drugi.
– Każdy etap prowadzonych prac musi być poprzedzony tzw. projektem organizacji ruchu na czas prowadzonych robót, który uwzględnia komunikację zbiorową – wyjaśniaKrystyna Dziurdź, dyrektor Departamentu Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu. – Wykonawca nie rozpoczyna prac bez zatwierdzenia takiego dokumentu przez m.in. policję czy komunikację miejską.
Jak dodał Adam Witek, wiceprezydent Elbląga, przy każdym etapie prowadzonych robót wykonawca zapewni odpowiednie oznakowanie dróg, natomiast wszelkie zmiany w organizacji ruchu będą upubliczniane.
Według harmonogramu prac marzec będzie miesiącem, w którym będą kontynuowane prace na ulicy Pocztowej, Robotniczej, aż do skrzyżowania z Teatralną. Planowane jest zamknięcie m.in. fragmentu ulicy Teatralnej, czyli, mówiąc inaczej, wjazd na ulicę Robotniczą nie będzie możliwy ani od strony ulicy Teatralnej, ani Królewieckiej. Na ulicę Pocztową nie wjedziemy od strony Armii Krajowej. Marzec to także miesiąc, w którym zostanie częściowo zamknięty odcinek między Zajezdnią Tramwajową przy ul. Browarnej, a Jednostką Ratowniczo- Gaśniczą elbląskiej straży pożarnej. Częściowo, bo zamknięta zostanie jedna „nitka” jezdni, natomiast w maju prace przerzucą się na drugą stronę, dzięki czemu fragment będzie cały czas przejezdny. Dalej jednak, mniej więcej od wysokości ulicy Grażyny do skrzyżowania Brzeskiej, Browarnej z Trasą Unii Europejskiej droga będzie zamknięta, jednak samo skrzyżowanie będzie funkcjonowało w ograniczonej formie (jadąc od strony ulicy Brzeskiej w kierunku Trasy Unii Europejskiej nie będzie można skręcić w lewo, w ulicę Browarną). Wjazd od strony ul. Lubranieckiej, Krakusa oraz Obrońców Pokoju na ulicę Browarną będzie niemożliwy. Natomiast ruch tramwajowy będzie odbywał się od zajezdni na ul. Browarnej, przez Robotniczą aż do ulicy Królewieckiej.
Od 4 marca zmienia się także funkcjonowanie linii autobusowej nr 6, 10 i T3 – więcej o zmianach tutaj.
W maju zostanie odblokowany wjazd na ulicę Browarną od strony Lubranieckiej, Krakusa oraz Obrońców Pokoju. To także miesiąc, w którym zaplanowano przebudowę ulicy Królewieckiej, m.in. tego fragmentu, który krzyżuje się z ulicą Stoczniową i zapewnia dojazd na tereny przemysłowe. Dla pracowników położonych tam obiektów planuje się przejazd tymczasowy. Niemniej to właśnie w maju tramwaje zaczną dojeżdżać od zajezdni do ul. 1 Maja, przez Plac Słowiański, a jednocześnie z ruchu tramwajowego wyłączona zostanie ul. Królewiecka.
Czerwiec przyniesie zmiany na skrzyżowaniu Brzeskiej z Browarną i Trasą Unii Europejskiej, zamknięta część jezdni spowoduje, że jadąc z ulicy Brzeskiej w kierunku Trasy Unii Europejskiej nie można będzie skręcić w prawo na ulicę Browarną, ten stan utrzyma się do końca lipca. W sierpniu na obecnym skrzyżowaniu tych ulic wg planu prac pojawi się tam rondo.
W lipcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulicy Teatralnej, Browarnej i Robotniczej. Nie będzie można na nie wjechać ani od strony Browarnej, ani od strony wlotu na Robotniczą (na wysokości pobliskiego hipermarketu). Dojazd na skrzyżowanie będzie możliwy od strony ulicy Teatralnej, tzw. Nowej 1 oraz dalszej części Robotniczej. Taki stan rzeczy utrzyma się do końca sierpnia. We wrześniu natomiast, mimo nadal zamkniętego wlotu na ulicę Browarną oraz na Robotniczą (od wysokości pobliskiego hipermarketu), na dalszej części ul. Robotniczej, prowadzącej w stronę ulicy Pocztowej, roboty zostaną zakończone. Ułatwieniem, które pojawi się na tym skrzyżowaniu mają być m.in. bajpasy: z ulicy Robotniczej do ulicy Teatralnej oraz z ul. Robotniczej na ul. Browarną.
Również i w lipcu zmieni się układ przejezdności na odcinku ulicy Teatralnej – zamknięty zostanie wjazd prowadzący na ulicę Odzieżową. M.in. dojazd do ZUS-u możliwy będzie od strony ul. Osińskiego. Ta zmiana zostanie utrzymana do końca sierpnia, natomiast we wrześniu sytuacja zmieni się – zamknięty zostanie z kolei wjazd od ul. Osińskiego.
W lipcu na ulicę Pocztową będzie można wjechać od strony Armii Krajowej. W tym miesiącu również i tramwaje zmienią trasę – z ruchu tych pojazdów zostanie wyłączona część trasy od ulicy Królewieckiej (część ul. Robotniczej na której kursują tramwaje) aż do ul. Browarnej (od skrzyżowania ulicy Teatralnej, Robotniczej i Browarnej do wysokości ulicy Jaśminowej).
Przełomem ma być październik br., wtedy też według planów ma zostać ukończone rondo na Teatralnej, Brzeskiej oraz Robotniczej. Dla tramwajów otwarty zostanie odcinek prowadzący przez ulicę Pocztową, Robotniczą oraz Browarną aż do zajezdni, czynna będzie także ul. Królewiecka. W tym czasie jednak prowadzone będą prace od ulicy Pływackiej do wysokości ul. Niskiej, zamknięty będzie również wjazd na ul. Browarną od strony ul. Różanej, niemniej w tym miejscu będzie kursował ruch tramwajowy. Będą również kontynuowane prace na odcinku ulicy Browarnej prowadzącym w stronę ul. Obrońców Pokoju, niemniej droga ta będzie częściowo przejezdna.
Cała inwestycja ma zostać zakończona w czerwcu 2014 r.. Całkowity koszt realizacji projektu to ponad 96 mln zł, z czego ponad 51 mln zł pochodzi ze środków unijnych.