Tak twierdzi marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas. Jutro (14 maja) on i prezydent Elbląga Henryk Słonina na wspólnej konferencji prasowej zaprezentują studium wykonalności budowy kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną i - miejmy nadzieję - dalsze działania w tej sprawie.
Przypomnijmy, przed rokiem powołano Konsorcjum, w którym Strony zadeklarowały, że podejmują się realizacji projektu „Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”. W ubiegłym tygodniu (6 maja) członkowie Konsorcjum przyjęli ważny dla dalszych działań dokument - studium wykonalności inwestycji budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Oto główne założenia studium wykonalności:
Konsorcjum zarekomendowało na miejsce budowy kanału okolice Skowronek. Kanał na mieć 1 100 metrów długości, szerokość od 60 do 100 m na długości śluzy oraz głębokość 5 metrów. W tej szerokości ujęte już są skarpy i zabezpieczenia brzegów. Śluza o długości 200 metrów z obu stron będzie zamykana z obu stron wrotami. Nad kanałem na wrotach śluz zbudowane zostaną dwa niskie mosty zwodzone z drogami dojazdowymi.
Harmonogram realizacji projektu zakłada, że inwestycja mogłaby zostać oddana do użytku już w 2013 roku, jeżeli do 2010 roku uda się uporać się z wszystkimi sprawami dokumentacyjnymi (projekty wykonawcze, pozwolenia na budowę, przetargi).
- Z perspektywy Urzędu Marszałkowskiego bardzo ważne są ustalenia dotyczące oddziaływania projektu na środowisko - czytamy w komunikacie Gabinetu Marszałka. - Jednym z najważniejszych wyznaczników jest tu odniesienie projektu do Programu Natura 2000. Zarówno Mierzeja, jak i Zalew Wiślany są objęte siecią przyrodniczą Natura 2000. Z tego powodu budowa Kanału może być zaliczona do przedsięwzięć „znacząco oddziałujących na środowisko”. Warto jednak uzmysłowić sobie skalę tej inwestycji - z perspektywy obszarów chronionych. Całość inwestycji zamknie się na obszarze 16,5 ha, co stanowi 0,37 proc. powierzchni Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana. Program Natura 2000 nie zabrania wykonywania inwestycji na objętym ochroną terenie. Ingeruje w decyzje inwestycyjne jedynie wówczas, gdy inwestycja narusza szczególnie ważne siedliska oraz miejsca bytowania ptaków i innych zwierząt szczególnie chronionych.
Uczestnikami jutrzejszej konferencji będą: marszałek Jacek Protas, prezydent Henryk Słonina oraz dyrektor Portu Morskiego Julian Kołtoński.
Oto główne założenia studium wykonalności:
Konsorcjum zarekomendowało na miejsce budowy kanału okolice Skowronek. Kanał na mieć 1 100 metrów długości, szerokość od 60 do 100 m na długości śluzy oraz głębokość 5 metrów. W tej szerokości ujęte już są skarpy i zabezpieczenia brzegów. Śluza o długości 200 metrów z obu stron będzie zamykana z obu stron wrotami. Nad kanałem na wrotach śluz zbudowane zostaną dwa niskie mosty zwodzone z drogami dojazdowymi.
Harmonogram realizacji projektu zakłada, że inwestycja mogłaby zostać oddana do użytku już w 2013 roku, jeżeli do 2010 roku uda się uporać się z wszystkimi sprawami dokumentacyjnymi (projekty wykonawcze, pozwolenia na budowę, przetargi).
- Z perspektywy Urzędu Marszałkowskiego bardzo ważne są ustalenia dotyczące oddziaływania projektu na środowisko - czytamy w komunikacie Gabinetu Marszałka. - Jednym z najważniejszych wyznaczników jest tu odniesienie projektu do Programu Natura 2000. Zarówno Mierzeja, jak i Zalew Wiślany są objęte siecią przyrodniczą Natura 2000. Z tego powodu budowa Kanału może być zaliczona do przedsięwzięć „znacząco oddziałujących na środowisko”. Warto jednak uzmysłowić sobie skalę tej inwestycji - z perspektywy obszarów chronionych. Całość inwestycji zamknie się na obszarze 16,5 ha, co stanowi 0,37 proc. powierzchni Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana. Program Natura 2000 nie zabrania wykonywania inwestycji na objętym ochroną terenie. Ingeruje w decyzje inwestycyjne jedynie wówczas, gdy inwestycja narusza szczególnie ważne siedliska oraz miejsca bytowania ptaków i innych zwierząt szczególnie chronionych.
Uczestnikami jutrzejszej konferencji będą: marszałek Jacek Protas, prezydent Henryk Słonina oraz dyrektor Portu Morskiego Julian Kołtoński.
PD