Pierwsze barki z kamieniem składowanym w elbląskim porcie wyruszyły już na Zalew Wiślany. Kamień posłuży do budowy wyspy, która powstaje jako kompensata przyrodnicza związana z budową przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Zobacz zdjęcia.
Przypomnijmy, że Zarząd Portu Morskiego w Elblągu podpisał umowę na składowanie i załadunek kamienia z wykonawcą przekopu – konsorcjum NDI/Besix. Została zawarta na 15 miesięcy, dotyczy 140 tys. ton kamienia i opiewa na kilkaset tysięcy złotych.
Kamień przyjeżdza do Elbląga pociągami, jest rozładowywany m.in. na rampie przy ul. Mazurskiej i Grunwaldzkiej (port nie ma jeszcze własnej bocznicy). Stamtąd jest przewożony do portu, skąd trafi drogą wodną na budowę wyspy.
Pierwsze cztery barki z kamiennym ładunkiem już wypłynęły na Zalew Wiślany. Kolejne transporty będą kursować w zależności od potrzeb wykonawcy.
Jak informuje wykonawca przekopu, wyspa (nazwana Estyjską), o powierzchni ok. 181 ha oraz objętości ok. 9,2 mln m3 zagospodarowana będzie w sposób, który wzbogaci siedliska obszarów Natura 2000.
- W otoczeniu Zalewu Wiślanego w okresie ostatnich 20 lat nastąpił zanik użytków zielonych, stanowiących miejsce lęgowe wielu gatunków ptaków. Dlatego wyspa może w przyszłości stanowić takie miejsce, a także służyć do odpoczynku i żerowania ptakom wodno-błotnym w okresie migracji (gatunki jak: krakwa, płaskonos, świstun, krzyżówka, rożeniec, cyranka, cyraneczka i inne), jak również gatunkom chronionym (gęsi białoczelne i zbożowe) - informuje Piotr Zięcik, ornitolog, jeden ze współautorów raportu środowiskowego dla inwestycji.