
Samorząd Malborka czerpie wzory ze szwedzkiego Kalmaru i powołał Malbork Welcome Center, czyli nowoczesne Centrum Turystyki w Malborku. Niedawno odbyła się tam konferencja na temat działalności MWC.
Konferencja „Kierunek Malbork - Malbork Welcome Center jako przykład dobrych praktyk w promocji i rozwoju turystyki” odbyła pod patronatem Wojewody Pomorskiego i Marszałka Województwa Pomorskiego. Uczestniczyło e niej około 100 osób z branży turystycznej, władz wojewódzkich, przedstawicieli organizacji turystycznych, pism branżowych i mediów. Było to podsumowanie realizowanych obecnie dwóch projektów turystycznych Malborka pod nazwą Malbork Welcome Center. Przez przedstawicieli Muzeum Zamkowego i Malbork Welcome Center podsumowany został również sezon turystyczny w 2007 roku w Malborku. Rozpoczęto także dyskusję na temat Systemu Informacji Miejskiej i roli informacji w tworzeniu wizerunku miasta (prezentację na ten temat przygotowała firma AMS SA.
Litewscy partnerzy Malborka w projekcie Malbork Welcome Center przedstawili własne działania w ramach projektu oraz przybliżyli uczestnikom konferencji region Mosedis i Skuodas.
Przedstawiono działania Malbork Welcome Center, jego dotychczasowe sukcesy i plany na rok następny. Gościom konferencji zaprezentowano nową siedzibę MWC, w której jednostka będzie funkcjonować już od kwietnia 2008 r.
Architekt miasta przedstawił również założenia strefy wysokiej jakości usług na Starym Mieście w Malborku, czyli plany i wizualizację przyszłej zabudowy malborskiego starego miasta. Prezes Portu Lotniczego Gdańsk Sp. z o.o. zaprezentował uczestnikom konferencji plany lotniska na gdańskim Rębiechowie oraz możliwości współpracy Malborka z lotniskiem w kontekście organizacji Euro 2012.
Malbork Welcome Center zapoczątkowało też tradycję wręczania co roku kilku wyróżnień dla szeroko pojętej branży turystycznej za współpracę na rzecz rozwoju i promocji turystyki w Malborku. W tym roku wyróżnienia otrzymali: Muzeum Zamkowe Malborku, Młodzieżowy Dom Kultury, Miejski Dom Kultury, Koło Przewodników Malborskich, Stowarzyszenie Gmin Polskie Zamki Gotyckie, Hotel Dedal, Zajazd Karat, Ośrodek Sportu i Rekreacji w Malborku, Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA i Samorząd Skuodas.
O Malbork Welcome Center mówi Krzysztof Lewandowski, specjalista ds. marketingu MWC:
O tym, że Malbork to perełka na mapie turystycznej Polski, wie prawie każdy. Każdego roku ten gród nad Nogatem odwiedza ponad pół miliona turystów. Jednak tak jak wiele turystycznych miejscowości, ta „największa góra cegieł na północ od Alp” boryka się z problemem sezonowości.
Z tego między innymi powodu 4 lata temu przy współpracy z Polską Agencją Rozwoju Turystyki SA stworzono Program Rozwoju Produktu Turystycznego Miasta Malborka wraz z wykreowaniem turystycznej marki miasta i logo. I trzeba przyznać, że identyfikacja znaku turystycznego miasta oraz innych atrakcji poza zamkiem w Malborku jest z roku na rok coraz większa - już nie tylko w polskiej branży turystycznej, także sami turyści zapytani o znajomość malborskiego znaku turystycznego wskazują na dwie uśmiechnięte wieże zamku i falkę, która symbolizuje rzekę.
Dobra wizualizacja to jednak nie wszystko, dlatego miasto przygotowało dwa projekty, które pomogą przede wszystkim dobrze oznakować miasto, usprawnić Informację Turystyczną oraz skonsolidować malborską branżę turystyczną, aby wspólnie promować markę regionu.
Centrum Turystyki w Malborku (Malbork Welcome Center) będzie pełnić trzy podstawowe funkcje:
1. Centrum Obsługi Turysty i Współpracy z Branżą Turystyczną.
2. Biuro Promocji Turystyki i Kultury Miasta Malborka.
3. Biuro Marketingu Imprez.
Na posiedzeniu Rady Miasta Malborka w marcu tego roku przyjęto uchwałę o powołaniu jednostki budżetowej Malbork Welcome Center, która przejęła te zadania z urzędu. Jednocześnie Malbork realizuje dwa projekty turystyczne, których działania obejmują rewitalizację i wyposażenie zabytkowego budynku w centrum miasta - docelowo na siedzibę Centrum w marcu 2008 r., oraz szereg działań promocyjnych - oznakowanie turystyczne, publikacje promocyjne miasta, szkolenia dla branży turystycznej, itp. Zakończenie prac planowane jest na luty 2008 r.
Pomysł powołania Malbork Welcome Center zaczerpnięto z doskonale sprawdzającego się w szwedzkim Kalmarze Destination Kalmar. Mamy nadzieje, że dzięki temu w Malborku uda się skonsolidować branżę turystyczną, stworzyć jej warunki rozwoju oraz kontynuować dobrą promocję, która sprawdza się już od kilku lat. A dzięki realizacji projektu zabytkowy budynek przy ulicy Kościuszki zabezpieczony zostanie przed zniszczeniem i będzie mógł być użytkowany, zachowując jednocześnie swój zabytkowy charakter.
Litewscy partnerzy Malborka w projekcie Malbork Welcome Center przedstawili własne działania w ramach projektu oraz przybliżyli uczestnikom konferencji region Mosedis i Skuodas.
Przedstawiono działania Malbork Welcome Center, jego dotychczasowe sukcesy i plany na rok następny. Gościom konferencji zaprezentowano nową siedzibę MWC, w której jednostka będzie funkcjonować już od kwietnia 2008 r.
Architekt miasta przedstawił również założenia strefy wysokiej jakości usług na Starym Mieście w Malborku, czyli plany i wizualizację przyszłej zabudowy malborskiego starego miasta. Prezes Portu Lotniczego Gdańsk Sp. z o.o. zaprezentował uczestnikom konferencji plany lotniska na gdańskim Rębiechowie oraz możliwości współpracy Malborka z lotniskiem w kontekście organizacji Euro 2012.
Malbork Welcome Center zapoczątkowało też tradycję wręczania co roku kilku wyróżnień dla szeroko pojętej branży turystycznej za współpracę na rzecz rozwoju i promocji turystyki w Malborku. W tym roku wyróżnienia otrzymali: Muzeum Zamkowe Malborku, Młodzieżowy Dom Kultury, Miejski Dom Kultury, Koło Przewodników Malborskich, Stowarzyszenie Gmin Polskie Zamki Gotyckie, Hotel Dedal, Zajazd Karat, Ośrodek Sportu i Rekreacji w Malborku, Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA i Samorząd Skuodas.
O Malbork Welcome Center mówi Krzysztof Lewandowski, specjalista ds. marketingu MWC:
O tym, że Malbork to perełka na mapie turystycznej Polski, wie prawie każdy. Każdego roku ten gród nad Nogatem odwiedza ponad pół miliona turystów. Jednak tak jak wiele turystycznych miejscowości, ta „największa góra cegieł na północ od Alp” boryka się z problemem sezonowości.
Z tego między innymi powodu 4 lata temu przy współpracy z Polską Agencją Rozwoju Turystyki SA stworzono Program Rozwoju Produktu Turystycznego Miasta Malborka wraz z wykreowaniem turystycznej marki miasta i logo. I trzeba przyznać, że identyfikacja znaku turystycznego miasta oraz innych atrakcji poza zamkiem w Malborku jest z roku na rok coraz większa - już nie tylko w polskiej branży turystycznej, także sami turyści zapytani o znajomość malborskiego znaku turystycznego wskazują na dwie uśmiechnięte wieże zamku i falkę, która symbolizuje rzekę.
Dobra wizualizacja to jednak nie wszystko, dlatego miasto przygotowało dwa projekty, które pomogą przede wszystkim dobrze oznakować miasto, usprawnić Informację Turystyczną oraz skonsolidować malborską branżę turystyczną, aby wspólnie promować markę regionu.
Centrum Turystyki w Malborku (Malbork Welcome Center) będzie pełnić trzy podstawowe funkcje:
1. Centrum Obsługi Turysty i Współpracy z Branżą Turystyczną.
2. Biuro Promocji Turystyki i Kultury Miasta Malborka.
3. Biuro Marketingu Imprez.
Na posiedzeniu Rady Miasta Malborka w marcu tego roku przyjęto uchwałę o powołaniu jednostki budżetowej Malbork Welcome Center, która przejęła te zadania z urzędu. Jednocześnie Malbork realizuje dwa projekty turystyczne, których działania obejmują rewitalizację i wyposażenie zabytkowego budynku w centrum miasta - docelowo na siedzibę Centrum w marcu 2008 r., oraz szereg działań promocyjnych - oznakowanie turystyczne, publikacje promocyjne miasta, szkolenia dla branży turystycznej, itp. Zakończenie prac planowane jest na luty 2008 r.
Pomysł powołania Malbork Welcome Center zaczerpnięto z doskonale sprawdzającego się w szwedzkim Kalmarze Destination Kalmar. Mamy nadzieje, że dzięki temu w Malborku uda się skonsolidować branżę turystyczną, stworzyć jej warunki rozwoju oraz kontynuować dobrą promocję, która sprawdza się już od kilku lat. A dzięki realizacji projektu zabytkowy budynek przy ulicy Kościuszki zabezpieczony zostanie przed zniszczeniem i będzie mógł być użytkowany, zachowując jednocześnie swój zabytkowy charakter.
oprac. PD