UWAGA!

Koalicja na rzecz rozwoju elbląskiego lotniska

 
Elbląg, Pilatus lądujący na elbląskim lotnisku
Pilatus lądujący na elbląskim lotnisku (fot. Michał Skroboszewski)

Jakie są szanse na to, by na elbląskim lotnisku powstał utwardzony pas startowy z infrastrukturą, umożliwiającą lądowanie większych samolotów wykorzystywanych przez biznes czy turystykę? Członkowie Aeroklubu Elbląskiego uważają, że ta inwestycja to obok przekopu kolejna szansa na rozwój miasta. I zapowiadają tworzenie koalicji dla realizacji tego pomysłu. Zobacz zdjęcia.

O potrzebie budowy pasa startowego na lotnisku Aeroklubu Elbląskiego mówi się od co najmniej kilkunastu lat. Temat co pewien czas wraca w publicznej dyskusji, ale na razie nic z tego nie wynika. Tymczasem inne samorządy nie oglądają się za siebie i przy współpracy z lokalnym biznesem inwestują w rozwój lotnisk obsługujących ruch typu „general avation”, czyli prywatny ruch pasażerski do celów biznesowych i turystycznych. Tak jest m.in. w Suwałkach, Białymstoku, Gliwicach czy wkrótce ma być w Płocku.

- Budujemy szeroką koalicję lokalnego biznesu i okolicznych samorządów wokół pomysłu budowy utwardzonego pasa w Elblągu. Wzorujemy się chociażby na lotnisku w Suwałkach, które powstało właśnie dzięki współpracy aeroklubu, samorządu i lokalnego biznesu. W pojedynkę nie da się tego pomysłu zrealizować – mówi Jacek Sobolewski, dyrektor Aeroklubu Elbląskiego. - Lotnisko w Elblągu jest jednym z nielicznych w Polsce, które jest posadowione w obrębie miasta, co może się przyczynić do wzrostu konkurencyjności biznesowej całego regionu. Tym bardziej że można to powiązać świetnie z budową przekopu przez Mierzeję i rozwojem portu. Lotnictwo general aviation w Polsce szybko się rozwija. Coraz więcej właścicieli dużych firm ma własne małe samoloty lub zaczynają myśleć o ich zakupie, by swobodnie się poruszać między poszczególnymi ośrodkami, które są w polu ich zainteresowania.

- Liczymy na to, że uruchomienie przekopu spowoduje rozwój nie tylko wodnej turystyki, ale także turystyki powietrznej i kontaktów biznesowych. Że będą tutaj chciały częściej lądować załogi z Rosji, Skandynawii, Niemiec czy Anglii. Taki utwardzony pas z infrastrukturą na pewno by ich przyciągał – dodaje Zbigniew Kuśmierz, prezes Aeroklubu Elbląskiego. 

Dzień przed naszą rozmową z przedstawicielami aeroklubu na elbląskim, jeszcze trawiastym, lotnisku wylądował Pilatus PC 12, który może zabrać na pokład nawet kilkanaście osób. W interesach do Elbląga z Jeleniej Góry przyleciał nim niemiecki biznesmen,

- To najbliższe lotnisko od firmy w Gronowie Górnym, do której przyjechałem w interesach. Pierwszy raz tutaj lądowałem. Lotnisko jest fajne, ale przydałaby się bogatsza infrastruktura, by można było także w gorszych warunkach pogodowych – przyznał Jens Kröger, który zgodził się na krótką rozmowę z nami.

Ta maszyna mogła wylądować na trawie, bo jest do tego przystosowana. Wiele jednak, także mniejszych samolotów, wymaga utwardzonego pasa startowego. Ile taka inwestycja mogłaby kosztować?

- Potrzebny byłby pas asfaltobetonowy, do tego stacja tankowania, oświetlenie i zdalne uruchamianie pasa, systemy GPS-owe do naprowadzania, infrastruktura związana z nawigacją i oznakowaniem, place postojowe i miejsce do kołowania. Szacunki mówią o ok. 40 mln złotych. Sami temu nie podołamy, jako aeroklub nie mamy środków nawet na dokumentację, która będzie kosztować kilkaset tysięcy złotych – dodaje Zbigniew Kuśmierz.

Stąd apel członków Aeroklubu Elbląskiego do lokalnego biznesu i samorządowców, by zbudować koalicję dla pomysłu budowy utwardzonego pasa startowego.

- Jesteśmy po kilku spotkaniach z elbląskimi samorządowcami, nie tak dawno spotkaliśmy się z panem starostą elbląskim, który otwarcie zaoferował pomoc przy realizacji tego projektu i przy pozyskiwaniu partnerów – dodaje Jacek Sobolewski. - Jesteśmy 20-30 lat za Zachodem jeśli chodzi o rozwój general aviation. Moje doświadczenie, a sporo podróżuję po małych lotniskach, mówi mi, że to duża szansa dla Elbląga. Wymaga jednak determinacji, chęci i współdziałania. W pojedynkę nie jesteśmy tego w stanie osiągnąć. Ostatnie lądowanie Pilatusa to dobra okazja, by dostrzec potencjał naszego lotniska i by wszyscy do których kierujemy te słowa – samorządowcy i przedsiębiorcy – dostrzegli w tym potencjał na rozwój miasta i rozwój biznesu.

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Nie ma wątpliwości że dzięki polskiemu Kanałowi Sueskiemu miasto nasze dozna niebywałego skoku gospodarczego a wielki port w Elblągu będzie generował inne zapotrzebowania. Brat Prawo i Sprawiedliwość dzięki wam będziemy nie tylko konkurencja dla Gdańska jeśli chodzi o transport morski ale może kiedyś także i lotniczy. Myślę że miasto powinno przyznać Panu premierowi Kaczyńskiemu honorowe obywatelstwo naszego miasta bo to tylko dzięki jego osobistym staraniom otwierają się przed nami perspektywy o jakich poprzednim pokoleniom nawet się nie śniło.
  • @TeofilSkorupa - Oczywiście miało być brawo.
  • Jak rządziło 8 lat P O i PSL i SLD to wala zrobili teraz obiecanki.
  • Wróblewski nie potrafi naprawić małego mostku w bażantarnii, a wymagacie od niego żeby wam lotnisko budował? Bądżmy poważni. No może jak herr Wójcik wykupiłby EUH-e albo jakiś swój byznes postawił w okolicy, to wtedy by się tym temaatem zainteresowano.
  • Żeby powstał port lotniczy trzeba by wròbelka z Harleyka przesadzić na samolot, wròble lubią latać, chociaż nie wysoko, gdzieś tak jak wodolot, dałby radę spoko. Choć upadek grozi z większej wysokości, Nic nie jest już w stanie zatrzymać jejmości, wiem, ze wrobel nie jest rodzaju żeńskiego, w garści trzyma miasto to co komu do tego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    33
    15
    Ptica.(2021-06-04)
  • @TeofilSkorupa - 0,20 groszy za wpis
  • @Upadły Harley - A po co Wòjcikowi lotnisko, jak on ma na dachu swòj helikopter, i po co ma sie mieszać z pospòlstwem, nie martwcie sie chłop da sobie radę, a jak nie to zadzwoni do Skorupy!!!
  • Pomysł ciekawy i nie należy go lekceważyć, ale możliwy do realizacji za jakieś 20 lat. Na Mierzeje nie ma drogi dojazdowej o odpowiedniej przepustowości bo kończy się już w Nowym Dworze Gdańskim i raczej wątpliwe ze taka powstanie a my tu o lotnisku za 40 baniek z wizją że ktoś może z niego korzystać. A gdzie koszty utrzymania infrastruktury, koszty zatrudnienia personelu i to z odpowiednimi kwalifikacjami.
  • @TeofilSkorupa - Jeśli to nie błazenada to koniecznie zmień lekarza, bo obecny to konował albo cię oszukuje okrutnie. ..
  • Członkowie Aeroklubu to nie pińset plusy. Niech pozyskują środki na rozwój lotniska, byle trzymali się daleko od pieniędzy podatnika, bo on będzie miał z przebudowy lotniska jeszcze więcej niż z kaczego dołu. .. rachunków do zapłacenia.
  • Taki lokalny port lotniczy, żeby można było polecieć do innych miast w Polsce i np. Europie. Byśmy się uniezależniło od srOlsztyna i tego Szymanowa
  • Do Londynu na zakupy prosto z Elbląga ? Super
Reklama