Niezgodne z prawem praktyki bankowe

Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec działań windykacyjnych Euro Banku. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na bank nałożono ponad 1,2 mln zł kary, którą już zapłacono.
Płacenie rat w terminie to obowiązek każdego kredytobiorcy. Obowiązkiem zaś banku jest informowanie o zadłużeniu, które jednak musi odbywać się w granicach obowiązującego prawa.
Najczęstsze nieprawidłowości bankowe, które zostały zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to zastraszanie, wywieranie presji, nierzetelne informowanie o konsekwencjach niespłacenia długu. Do tej pory UOKiK wydał dziewięć decyzji dotyczących niezgodnego z prawem odzyskiwania długów, a ostatnio zakwestionował procedury windykacyjne Euro Banku. Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty urzędu wobec sposobu działań windykacyjnych banku prowadzonych za pośrednictwem telefonu. Jak wynika z ustaleń UOKiK, w toku prowadzonych czynności windykacyjnych spółka stosowała różnorodne formy wywierania presji na konsumentów zalegających ze spłatą należności. Euro Bank m.in. chciał zastraszyć i wywrzeć presję psychiczną na dłużnikach, co w efekcie miało zmusić konsumentów do spłaty zadłużenia. Przy czym UOKiK nie kwestionuje prawa wierzyciela do odzyskiwania należnych kwot, ale podkreśla, że działania windykacyjne powinny się odbywać z poszanowaniem dobrych obyczajów, godności i prywatności konsumenta.
Prezes UOKiK uznała, że Euro Bank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę 1 262 761 zł. Bank zaprzestał stosowania niezgodnych z prawem działań. Decyzja jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do sądu i zapłacił karę.
Jednocześnie UOKiK przypomina dłużnikom, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu należy jak najszybciej skontaktować się z przedsiębiorcą i negocjować rozłożenie zaległości na korzystniejsze raty. Wierzyciel może także zaproponować wydłużenie okresu kredytowania czy umorzenie części odsetek karnych i opłat windykacyjnych.
Działania polegające na zastraszaniu, nękaniu, wywieraniu presji psychicznej są niezgodne z prawem i należy je zgłosić na policję.
Konsumenci, którzy doświadczyli podobnych praktyk i mają zastrzeżenia do postępowania przedsiębiorcy w związku z windykacją wierzytelności, mogą liczyć na pomoc miejskiego rzecznika konsumentów – ul. Łączności 1; tel. 55 239 34 56 lub skorzystać z bezpłatnych porad udzielanych pod numerem telefonu 800 007 707.
Najczęstsze nieprawidłowości bankowe, które zostały zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to zastraszanie, wywieranie presji, nierzetelne informowanie o konsekwencjach niespłacenia długu. Do tej pory UOKiK wydał dziewięć decyzji dotyczących niezgodnego z prawem odzyskiwania długów, a ostatnio zakwestionował procedury windykacyjne Euro Banku. Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty urzędu wobec sposobu działań windykacyjnych banku prowadzonych za pośrednictwem telefonu. Jak wynika z ustaleń UOKiK, w toku prowadzonych czynności windykacyjnych spółka stosowała różnorodne formy wywierania presji na konsumentów zalegających ze spłatą należności. Euro Bank m.in. chciał zastraszyć i wywrzeć presję psychiczną na dłużnikach, co w efekcie miało zmusić konsumentów do spłaty zadłużenia. Przy czym UOKiK nie kwestionuje prawa wierzyciela do odzyskiwania należnych kwot, ale podkreśla, że działania windykacyjne powinny się odbywać z poszanowaniem dobrych obyczajów, godności i prywatności konsumenta.
Prezes UOKiK uznała, że Euro Bank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę 1 262 761 zł. Bank zaprzestał stosowania niezgodnych z prawem działań. Decyzja jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do sądu i zapłacił karę.
Jednocześnie UOKiK przypomina dłużnikom, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu należy jak najszybciej skontaktować się z przedsiębiorcą i negocjować rozłożenie zaległości na korzystniejsze raty. Wierzyciel może także zaproponować wydłużenie okresu kredytowania czy umorzenie części odsetek karnych i opłat windykacyjnych.
Działania polegające na zastraszaniu, nękaniu, wywieraniu presji psychicznej są niezgodne z prawem i należy je zgłosić na policję.
Konsumenci, którzy doświadczyli podobnych praktyk i mają zastrzeżenia do postępowania przedsiębiorcy w związku z windykacją wierzytelności, mogą liczyć na pomoc miejskiego rzecznika konsumentów – ul. Łączności 1; tel. 55 239 34 56 lub skorzystać z bezpłatnych porad udzielanych pod numerem telefonu 800 007 707.
oprac. mk