UWAGA!

----

Niezgodne z prawem praktyki bankowe

 Elbląg, Niezgodne z prawem praktyki bankowe

Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec działań windykacyjnych Euro Banku. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na bank nałożono ponad 1,2 mln zł kary, którą już zapłacono.

Płacenie rat w terminie to obowiązek każdego kredytobiorcy. Obowiązkiem zaś banku jest informowanie o zadłużeniu, które jednak musi odbywać się w granicach obowiązującego prawa.
       Najczęstsze nieprawidłowości bankowe, które zostały zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to zastraszanie, wywieranie presji, nierzetelne informowanie o konsekwencjach niespłacenia długu. Do tej pory UOKiK wydał dziewięć decyzji dotyczących niezgodnego z prawem odzyskiwania długów, a ostatnio zakwestionował procedury windykacyjne Euro Banku. Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty urzędu wobec sposobu działań windykacyjnych banku prowadzonych za pośrednictwem telefonu. Jak wynika z ustaleń UOKiK, w toku prowadzonych czynności windykacyjnych spółka stosowała różnorodne formy wywierania presji na konsumentów zalegających ze spłatą należności. Euro Bank m.in. chciał zastraszyć i wywrzeć presję psychiczną na dłużnikach, co w efekcie miało zmusić konsumentów do spłaty zadłużenia. Przy czym UOKiK nie kwestionuje prawa wierzyciela do odzyskiwania należnych kwot, ale podkreśla, że działania windykacyjne powinny się odbywać z poszanowaniem dobrych obyczajów, godności i prywatności konsumenta.
       Prezes UOKiK uznała, że Euro Bank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę 1 262 761 zł. Bank zaprzestał stosowania niezgodnych z prawem działań. Decyzja jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do sądu i zapłacił karę.
       Jednocześnie UOKiK przypomina dłużnikom, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu należy jak najszybciej skontaktować się z przedsiębiorcą i negocjować rozłożenie zaległości na korzystniejsze raty. Wierzyciel może także zaproponować wydłużenie okresu kredytowania czy umorzenie części odsetek karnych i opłat windykacyjnych.
       Działania polegające na zastraszaniu, nękaniu, wywieraniu presji psychicznej są niezgodne z prawem i należy je zgłosić na policję.
       Konsumenci, którzy doświadczyli podobnych praktyk i mają zastrzeżenia do postępowania przedsiębiorcy w związku z windykacją wierzytelności, mogą liczyć na pomoc miejskiego rzecznika konsumentów – ul. Łączności 1; tel. 55 239 34 56 lub skorzystać z bezpłatnych porad udzielanych pod numerem telefonu 800 007 707.
      
oprac. mk

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Dobrze że się dowiedziałem, nie będę tam brał pożyczek i kredytów
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Petent(2011-10-08)
  • Czy prokuratura nie powinna zająć się tą sprawą ? Nie wydaje mi się, aby wywoływanie strachu w sposób, jak o tej sprawie informują media było legalne.
  • A jakiś urząd do ochrony przed politykami jest >?>??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    MariuSSz44(2011-10-08)
  • W końcu ktos zadbał o dobro klientów banków, pisząc konkretnie o kogo chodzi.
  • podobno rozwiazali umowe za wałki
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    fgtedrgedg(2011-10-08)
  • Chyba Meritum Bank stoi za umieszczeniem tego artykułu; ) Sprawa odgrzewana z 2009 r. Ciekawe, który bank prosi grzecznie swoich klientów o to, by raczyli uregulować swoje dlugi. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    asdlkj(2011-10-08)
  • Do petent-a a co miałbys brać by potem nie oddac. .. .
  • im więcej bierzemy kredytów, tym więcej mamy "do stracenia" => nie będziemy ryzykować żadnych nieprzewidzianych działań, jak choćby wstąpienie do związków zawodowych czy uczestnictwo w demonstracji, gdyż zawsze będzie wisieć widmo, że nasz mały świat się zawali i pójdziemy mieszkać na trawkę w namiocie. Spójrzcie co się dzieje w Grecji - a zaczęło się od spekulacji jednego banku - Golden Sachs.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    naczelny kot wyborów(2011-10-09)
  • W przypadku korzystania z kredytów konsumenckich należy dobrze poznać warunki umowy "kredytowej". Jak się ma jakiekolwiek wątpliwości co do zapisów treści umowy, zawsze należy dopytać "kredytodawcę" co mówi niezrozumiały dla konsumenta zapis. Nigdy nie podpisywać "w ciemno" umowy. Pośpiech w tych przypadkach nie jest wskazany. Od pomocy prawnej są powołani ustawa o ochronie konkurencji i konsumentow m. in. powiatowi/miejscy rzecznicy konsumentów, do ktorych nalezy udać się przed podpisaniem umowy kredytu konsumenckiego z projektem umowy kredytowej. Firmy windykacyjne są zapewne tak szkolone, aby wygzekwować należności. Windyaktorami są osoby z predyspozycjami do tej pracy. Nieuczciwe praktyki konsumenckie zdarzają się we wszystkich obszarach obrotu gospodarczego. I od tego jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Społeczeństwo nasze potrzebuje edukacji i uświadaminia w kwestii ochrony praw konsumentów, co nieustannie jest czynione przez odpowiednie organy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Konsumentka(2011-10-09)
  • Tak to jest jak sie udziela pożyczek na dowód osobisty. A dowodów u mnie w CPN-nie Ci pod dostatkiem.
Reklama