UWAGA!

Przekop Mierzei Wiślanej. Intensywne prace od zatoki po zalew

Zakończono część prac w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej. Trwają testy i regulacja mechanizmów drugiego mostu obrotowego. Bliskie ukończenia jest też pogrążanie ścianek szczelnych sztucznej wyspy. Co jeszcze dzieje się na budowie przekopu Mierzej Wiślanej? Zobacz zdjęcia i film od początku budowy do stanu obecnego.

Na Mierzei powstaje nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. To odcinek o długości blisko 25 kilometrów, a na nim szereg wyzwań inżyniersko-budowlanych. Część zadań w ramach pierwszego etapu już została zrealizowana.

- Zakończono już zasypywanie grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w zachodniej części nastąpi to lada moment. W obu częściach zakończono też wbijanie stalowych ścianek szczelnych oraz zakładanie ściągów w części zasadniczej – mówi Andrzej Małkiewicz, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. – Obecnie trwa wykonywanie narzutu z kamienia łamanego i układanie betonowych bloków „x-block” i „x-block plus”, które ochronią konstrukcję falochronów przed niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych i rozproszą energię falowania w awanporcie.

Przypomnijmy, budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony. Ale to nie jedyne prace w tym rejonie. Cały czas odbywa się również dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego. Wykonywane jest podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu.

 

Kanał i śluza w budowie

Nie mniej dzieje się w rejonie budowanego kanału żeglugowego oraz śluzy. Dzięki nim jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót.

Właśnie montowane jest wyposażenie hydrotechniczne. Zakończono też już budowę oczepów nabrzeża w części południowej. Obecnie generalny wykonawca pierwszego etapu, konsorcjum NDI/Besix, skupił się m. in. na wykonywaniu oczepów nabrzeża w części północnej. Buduje też pochylnie dla zwierząt. Co ważne, zarówno na części południowej, jak i północnej po stronie zachodniej zamontowano już pachoły ścienne. Jak przekonuje wykonawca , prace idą sprawnie, zgodnie z harmonogramem.

- W samej śluzie trwa wykonywanie oczepów na ścianach, kieszeni bramy północnej, budynku bloku napędowego bramy południowej i kanałów obiegowych na bramie północnej – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix – Montowane są również obrzeża kamienne oraz szyny górne i boczne na bramie północnej, a także obrzeża stalowe na bramie południowej. Poza tym scalana jest konstrukcja stalowa bramy południowej w kieszeni południowej. Zamontowano też obrzeża kamienne na bramie południowej.

 

Most Północny do testów i regulacji

Ważnymi dla inwestycji obiektami są również dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany. Pierwszy z mostów już latem został oddany do użytku. Obecnie wykańczany jest Most Północny – ostatnio zamontowano wózki jezdne, trwa montaż wspór rygli na podporach. Przeprowadzane są testy i regulacje mechanizmów ruchomych mostu.

  Elbląg, Przekop Mierzei Wiślanej. Intensywne prace od zatoki po zalew
(fot. materiały prasowe NDI/Besix)

Oba obiekty są identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Łączna długość jednego to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton.

Perełką tej inwestycji jest też powstająca na Zalewie Wiślanym (na wysokości Przebrna) sztuczna wyspa, która docelowo będzie miała 181 hektarów. Ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.

Na ukończeniu są tam prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Cały czas odbywa się montaż ściągów i wykonywanie geotub. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonywany jest narzut z kamienia hydrotechnicznego.

 

Co w kolejnych miesiącach?

Przyszłe miesiące zapowiadają się na pierwszym etapie inwestycji nie mniej intensywnie. W planach są m. in. zakończenie zasypywania grodzy na Falochronie Zachodnim, dalsze roboty w rejonie kanału i śluzy oraz na sztucznej wyspie, a także wykończanie Mostu Północnego. Kontynuowane też będą prace z branży elektrycznej, teletechnicznej i sanitarnej, np. montaż złączy elektrycznych, szaf oświetleniowych i lokalnych rozdzielnic Nadrzędnego Systemu Sterowania (w rejonie między mostami), budowa sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych czy kanalizacji deszczowej we wschodnim rejonie śluzy oraz wzdłuż nabrzeża postojowego.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji ma zakończyć się w 2022 roku. Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Senatorze jurku motorówa gdzie jesteś? Czekamy na jakąś konferencje prasową w tej sprawie, jak to przekop nie będzie opłacalny i w ogóle PISowi zabraknie kasy żeby go dokończyć :D przy okazji postraszysz, że wyjdziemy z unii i lemingom na jakiś czas wystarczy
  • po zakończeniu tej mega budowy Unia dowali nam karę i trzeba będzie zamknąć jak Turów - obym się mylił
  • @PapaSmurf - Senator Jurek, to akurat wbrew zdrowemu rozsądkowi i opinii wielu ekonomistów, opowiada wszem i wobec, że ten przekop ma sens.
  • Brawo Prawo i Sprawiedliwość spełniacie marzenia pokoleń a w Elblągu powstanie wielki a w przyszłości może i największy polski port. Potrafiliście wbrew Putinowi i Unii stworzyć nasz polski Kanał Sueski a ta cała podła opozycja pierwsza ustawi się do spijania śmietany z przekopu. Myślę że twórcy i wielkiemu orędownikowi tego wspaniałego dzieła Panu premierowi Jarosławowi Kaczyńskiemu należy się skromne wyróżnienie w postaci honorowego obywatelstwa naszego miasta.
  • Bredzisz człowieku, nie będzie nam ta Niemra z Brukseli i obce wrogie nam trybunały odbierać naszej suwerenności i naszych pieniędzy bo na to nie pozwolimy.
  • @PapaSmurf - Mam gdzieś PO, PiS czy inne PSLe, Konfederacje, Hołownie, Kukizy etc. , Tylko byś się kiedyś nie obudził, że nie stać Cię, na nic poza chlebem który będzie i tak bardzo drogi. I to nie tylko wina inflacji.
  • Elbląg docelowo w planach ma być największym portem przeładunkowym na Baltyku
  • @TeofilSkorupa - Zapamiętamy PISowi inflację wiekszą od PKB, drożyznę w sklepach, opłaty ponad dochody, rozstrój gospodarki i ten przekopik dla jachtów elity. Rozliczymy Was z tego - wyborca
  • Turów chcą zamknąć żeby węgiel został dla zachodu, a przekopu nie zamkną bo to jest też w ich interesie. Z Polski w zasadzie to już tylko została nazwa i polski naród (w większości), bo kraj i prawie wszystko co się w nim znajduje już do nas nie należy. Kto tego nie widzi, jest kompletnym ślepcem
  • @TeofilSkorupa - jest Teoś, jak miło, że przypomniał o ważnych sprawach, wiwat śmietanka
  • o tym się głos o nie mówi, ale przekop jest elementem budowy bazy okrętów podwodnych w Elblągu, powstanie w tym mieście baza pozwalająca operować tzw wilczym stadom okrętów wojennych na akwenach morskich świata, a prócz tego okręty dzięki pochylniom będą przedostawały się nocami niezauważone, na Jeziorak i Drwęckie,
  • obawiam się, że nikt nikogo za nic nie rozliczy
Reklama