UWAGA!

Są pieniądze na Wschodnią!

 Elbląg, Są pieniądze na Wschodnią!
(fot. Anna Dembińska, archiwum portEl.pl)

Wschodnia obwodnica Elbląga jednak powstanie. Władze miasta uzyskały dofinansowanie na pierwszy etap tej inwestycji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Ma on kosztować 11,1 mln złotych, dofinansowanie wyniesie 7,2 mln zł.

W pierwszym etapie ma powstać 910 metrów drogi od ul. Łęczyckiej w kierunku Bażantarni. Planowana jest dwukierunkowa jezdnia o szerokości 7 m z chodnikami po obu stronach, zatokami autobusowymi, zjazdami, kanalizacją deszczową i oświetleniem ulicznym oraz dwukierunkową ścieżką rowerową.

- Na połączeniu z drogą wojewódzką nr 509 (ul. Łęczycka) planowane jest nowe skrzyżowanie w formie ronda. Zakres zadania obejmuje także usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną (przebudowa sieci w niezbędnym zakresie), wycinkę drzew w niezbędnym zakresie oraz budowę kanału technologicznego – czytamy we wniosku, jaki samorząd zgłosił do rządowego programu.

Inwestycja ma być zrealizowana do 30 czerwca 2023 roku. Na ten cel Elbląg uzyskał dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 7,2 mln zł. Pierwszy odcinek nowej ulicy Wschodniej ma kosztować 11,1 mln zł i kończyć się na wysokości leśniczówka Dębica. Drugi odcinek, na który dofinansowania jeszcze nie ma – zgodnie z dokumentacją z 2011 roku – miałby przebiegać obok Bażantarni i Góry Chrobrego, wchodząc w ulicę Sybiraków (zobacz projekt, który otrzymaliśmy z ratusza na nasz wniosek - kolorem niebieskim zaznaczony jest pierwszy etap).

- Warianty przebiegu trasy rozważane były zarówno na etapie opracowania Studium Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Miasta Elbląg, jak i w innych opracowaniach planistycznych. Na etapie przygotowywania przetargu na dokumentację projektową dla Obwodnicy Wschodniej (2011 rok) założono jako podstawowy jeden z czterech przebiegów ujętych w opracowaniu Miejskiego Biura Urbanistycznego (pn. „Warianty Obwodnicy Wschodniej"). Na etapie ustalania szczegółowego przebiegu drogi, projektanci dokonali analizy technicznej, ekonomicznej i środowiskowej. Brano pod uwagę zarówno ukształtowanie istniejącego terenu wraz z przeszkodami w postaci cieków wodnych, istniejące zagospodarowanie i stan własności terenu oraz uwarunkowania środowiskowe – tłumaczą dzisiaj przebieg planowanej trasy urzędnicy z Zarządu Dróg. - Na podstawie wykonanych analiz opracowano przebieg trasy wschodniej, który odpowiadał obowiązującym przepisom i warunkom technicznym dla projektowania dróg i co ważne spełniał wymagania w zakresie ochrony środowiska. W tym ostatnim zakresie opracowany został też Raport Odziaływania Przedsięwzięcia na Środowisko, który uzyskał pozytywne opinie stosownych organów, w tym Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Wydana została decyzja środowiskowa określająca uwarunkowania do realizacji drogi zgodnie z przyjętym przebiegiem. Z uwagi na czas, który minął od wykonanych rozwiązań projektowych, wymagana będzie aktualizacja, w tym przeprowadzenie analiz technicznych i środowiskowych.

Czy planowany przebieg ul. Wschodniej może się jeszcze zmienić, by droga przebiegała jak najdalej od Bażantarni?

  Elbląg, Obecny projekt części obwodnicy wschodniej. Niebieskim kolorem zaznaczony I etap, na który miasto otrzymało dofinansowanie
Obecny projekt części obwodnicy wschodniej. Niebieskim kolorem zaznaczony I etap, na który miasto otrzymało dofinansowanie

- Dokumentacja z planowanym przebiegiem jest dla nas bazą wyjściową do wykonania aktualizacji, choć nie wyklucza się korekt w samym przebiegu drogi – odpowiada w imieniu władz miasta Łukasz Mierzejewski z biura prasowego Urzędu Miejskiego. - Nowe analizy techniczne i co ważne środowiskowe pozwolą wybrać ostateczny przebieg ulicy Wschodniej i stworzyć program funkcjonalno-użytkowy. Ten program będzie podstawą dla potencjalnego wykonawcy, który zrealizuje inwestycję w formule zaprojektuj-wybuduj. Całkowicie nowe propozycje przebiegu drogi oznaczają rozpoczęcie całe procedury niemal od początku, większe koszty, konieczność analizy nowego terenu (jego ukształtowania, istniejącego tam zagospodarowania, sprawdzenie stanu własności oraz uwarunkowań środowiskowych). Przypominamy, że te właśnie kwestie zostały rozstrzygnięte, kiedy analizując różne warianty wskazano optymalny przebieg ul. Wschodniej.

Obwodnica Wschodnia miasta ma odciążyć ruch samochodowy w rejonie ulic Bema i Łęczyckiej, gdzie w ostatnim czasie powstały osiedla mieszkaniowe, a wkrótce ma też zostać uruchomiona nowa komenda Państwowej Straży Pożarnej. Całość inwestycji, czyli dwa etapy budowy ulicy, ma kosztować 24 mln złotych.

Obecnie trwa przetarg na wyłonienie inżyniera kontraktu, który poza nadzorem nad robotami będzie zobowiązany wykonać aktualizację  Programu Funkcjonalno – Użytkowego dla I etapu Obwodnicy (Wschodnia bis) i wykonania Programu Funkcjonalno – Użytkowego dla II etapu. - Po zweryfikowaniu i zaktualizowaniu Programu Funkcjonalno – Użytkowego kolejnym etapem przygotowania inwestycji będzie wyłonienie wykonawcy, po którego stronie będzie opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej, pozyskanie niezbędnych pozwoleń środowiskowych i zgód na realizację robót oraz wykonanie robót budowlanych - dodaje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy prezydenta Elbląga. 

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama