UWAGA!

Zablokowani przez most i... prokuratora

5 sierpnia w Drewnicy zaplanowano uroczyste otwarcie mostu na Szkarpawie. Mostu, którego budowa od początku jest oprotestowywana przez środowiska elbląskie – napisał do nas elbląski radny z Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła.

Już dwukrotnie sprawa budowy mostu trafiała do prokuratora. Ostatnio, na skutek interwencji u ministra sprawiedliwości, który wyraźnie wskazał, że, wydając pozwolenie na budowę, „naruszono prawo wodne”. Niestety, Prokuratura Rejonowa w Malborku 30 czerwca ponownie umorzyła śledztwo. Zdaniem prokuratury nie ma podstaw, by domagać się, aby budowany most odpowiadał parametrom drogi wodnej III klasy.
     - Ten wymóg jasno wynika z Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 maja 2002 r., które nakazuje stosowanie przy projektowaniu inwestycji „wielkości odpowiadających co najmniej maksymalnym wartościom, przewidzianym dla klasy bezpośrednio wyższej”. Ponieważ rzeka Szkarpawa jest drogą wodną klasy II, to projektujący most powinni uwzględnić wielkości przewidziane dla klasy rzeki bezpośrednio wyższej, czyli III. Oznacza to, że pod mostem powinny przepłynąć statki o długości do 70 metrów i barki o długości do 132 metrów - twierdzi Jerzy Wcisła z PO. - Ów przepis, będący konsekwencją Ustawy o żegludze śródlądowej, jest jednoznaczny i zwiera jeszcze jeden, dotąd niepodnoszony aspekt. Szkarpawa jest fragmentem międzynarodowej drogi wodnej E-70, jednej z trzech o takim znaczeniu na obszarze Polski. Tegoż samego 5 sierpnia marszałkowie sześciu województw mają podpisać memorandum w sprawie ratyfikacji przez Polskę europejskiej Konwencji o międzynarodowych drogach wodnych (AGN). W dokumentach Unii Europejskiej Szkarpawa występuje jako rzeka, która już dziś spełnia wymogi unijne. Co będzie, gdy np. Komisja Europejska dowie się, że za pieniądze unijne zniszczono walory tej rzeki?
     Marszałkowie sześciu województw zatrudnili swoich przedstawicieli, którzy mają zająć się drogą wodną E-70. W województwie warmińsko-mazurskim to stanowisko zajmuje Jerzy Wcisła.
     Najprawdopodobniej decyzja o umorzeniu śledztwa zostanie zaskarżona. Rozważane jest złożenie wniosku o poprowadzenie sprawy przez prokuraturę spoza województwa pomorskiego, by uniknąć jakichkolwiek podejrzeń o stronniczość.
     - Konsekwencje popełnionego błędu są bowiem bardzo duże. W chwili obecnej most blokuje prawidłowe funkcjonowanie portu w Elblągu. Przywrócenie zaś rzece niedawnych walorów będzie kosztowało, według różnych szacunków, od 4 do 8 mln złotych - dodaje Jerzy Wcisła.
     
PD

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Kolejny raz potwierdza się fakt, ze podział Żuław jest sztuczny i choćby w tej sprawie nie można było się porozumieć. Włodarze zza miedzy z Nowego Dworu Gd. swojej winy nie widzą. Pan Wcisła przecież mógł dogadać się z dawnymi kolegami, bo mieszkał w NDG. Cóż, w UE mowa jest o pratnerstwie z innymi regionami Europy a tutaj nawet w tak bliskich kontaktach nie można się dogadać. Wstyd Panowie, wstyd!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    obywatEl_NDG(2006-07-18)
  • Ukochany kraj, umiłowany kraj... Sukces ma wielu ojców, klęska jak zwykle jest sierotą. Ładnie poprosimy Unię, żeby dała pieniążki na rozbiórkę nowego mostu i jego pobudowanie od początku. Unia na pewno się zgodzi, bo lubi innowacje. I znowu sobie poeksperymentujemy... Ale będzie fajnie...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Panzerzug(2006-07-18)
  • Uroczyste otwarcie mało obchodzi przeciętnego kierowcę. Ważne, że już od ponad tygodnia most jest otwarty, funkcjonuje, z pontonowego nic nie zostało.
  • Proszę mi wyjaśnić bo mój rozum tego nie pojmuję i chyba mam za mało wyobrażni. Po co powstał w takim razie Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych? Na czym lub jak wygląda współpraca tych gmin?
  • A co tu wyjasniac. Pomorskie - Gdansk port. Czy dobry biznesman hodowalby za plotem chocby namiastke konkurencji? NIE. Stad owy most na skos (swoja droga chytry wybieg), stad bierna postawa wladz Nowego Dworu, stad w koncu stronniczosc prokuratury Malborskiej. To przeciez widac jak na dloni. Czy Wy tego nie widzicie?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Sherlock(2006-07-18)
  • W myśl tego co piszesz wynika , ze jak w kawale"..nasz czlowiek w ich bandzie.."
  • Co mnie obchodzi Nasz czy Ich czlowiek. Faktem jest ze pomorskie z Gdanskiem to sie umie ustawic. Szkoda ze nasi wlodarze tak nie umieja dbac o interesy. Uczcie sie od nich. To jest wojna.
  • Dokladnie jak odpiowedz poprzednia: Pretensje, gniew i skargi mozecie wysuwac tylko do wlodarzy Elblaga. Przeciez budowe mostu mozna bylo oprotestowac juz w fazie pierwszych prac lub nawet projektu. Teraz pretensje Elblag moze miec tylko do siebie kiedy budowa zostala zakonczona.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Chuck Norris(2006-07-18)
  • Proponuję za drobną sumę kilku milionów euro wykupić tereny wokół mostu , pobudować hotele i rozesłać foldery na cały świat .Dochód gwarantowany . Przyjadą turyści , można będzie organizować sympozja naukowe na których nic nie będzie się wyjaśniać bo wszyscy wszystko zrozumieją jak obejrzą most ,- naszą Polską dumę . Dumni powinniśmy być , bo chyba nigdzie w świecie nie ma takiego wspaniałego mostu co by wyjaśnił wszystko i wszystkim o naszej gospodarce , mądrości , technice.....CO BY TU ... NIE WYJAŚNIAĆ - MOST WYJAŚNI WSZYSTKO !
  • Pomysłodawcom, głęboko współczuje. Takiego kretynizmu się nie wyleczy. pozdrawiam,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Sławomir Dębowski(2006-07-18)
  • Kongres Panamy przyjął oszacowany na 5,3 mld dolarów projekt poszerzenia Kanału Panamskiego. To największa propozycja modernizacji tego szlaku wodnego łączącego Ocean Atlantycki z Pacyfikiem od chwili jego otwarcia w 1914 roku. Aby projekt został przyjęty, zgodę na to muszą wyrazić w referendum obywatele Panamy. Sondaże wskazują, że Panamczycy są przychylni modernizacji. Obecnie niektóre nowoczesne statki są zbyt szerokie, by przemieszczać się przez kanał, a inne na przeprawę muszą czekać w kilkugodzinnej kolejce. Przeciwnicy twierdzą jednak, że rozbudowa pogrąży kraj w długach. Nieco ponad 80-kilometrowy Kanał Panamski, do 1999 roku kontrolowany przez Stany Zjednoczone, jest jedną z głównych arterii transportowych świata. Obsługuje blisko 5 proc. światowego handlu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    obserwator normalnego świata(2006-07-19)
  • Chcialbym uslyszec co do powiedzenia maja obroncy mostu. Dlaczego stalo soe tak jak sie stalo?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Jakowlew(2006-07-20)
Reklama