UWAGA!

----

Związek Miast i Gmin Morskich o kanale przez Mierzeję

 Elbląg, Związek Miast i Gmin Morskich o kanale przez Mierzeję

42 Walny Zjazd Delegatów Związku Miast i Gmin Morskich odbył się 17 i 18 kwietnia w Elblągu, to pierwsze od wielu lat spotkanie przedstawicieli samorządów miast, gmin i województw nadbałtyckich w naszym mieście. Jego owocem były cztery uchwały podjęte przez Związek, wszystkie dotyczą spraw istotnych dla Elbląga.

Najważniejsza uchwała dotyczy poparcia idei budowy kanału przez Mierzeję. Wcześniej stan przygotowań do tej inwestycji i ideę Sejmiku Żeglugi Śródlądowej przedstawił Jerzy Wcisła, który reprezentuje marszałka województwa warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa w konsorcjum powołanym dla realizacji tej budowy.
       – Budowa kanału, zgodnie z harmonogramem rządowym, powinna zostać zrealizowana w 2019 roku – informuje Jerzy Wcisła. – W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowywania niezbędnej dokumentacji. Posiadamy już studium wykonalności i ocenę oddziaływania na środowisko. W połowie roku zostanie przygotowany bardzo ważny dokument, który ma wykazać, że inwestycja jest uzasadniona „interesem publicznym”. Na podstawie tych dokumentów zostanie zlecone opracowanie dokumentacji technicznej, uwzględniającej kwestie związane z ochroną środowiska. I – ostatnia, ale najważniejsza decyzja – o budowie kanału i źródłach jej sfinansowania. Na dzisiaj nie ma podstaw, by twierdzić, że zrealizowanie zadania zgodnie z harmonogramem jest nierealne – twierdzi Jerzy Wcisła.
       Związek Miast i Gmin Morskich jednogłośnie udzielił poparcia dla inwestycji, dostrzegając wagę walorów turystycznych i transportowych Zalewu Wiślanego.
       Związek zadeklarował też udział w Sejmiku Żeglugi Śródlądowej, który odbędzie się w Elblągu w czerwcu tego roku. Organizatorem Sejmiku jest marszałek województwa Jacek Protas, a główny ciężar jego przygotowania spoczywa na Biurze Regionalnym w Elblągu. Sejmik ma być organem skupiającym różne inicjatywy na rzecz rozwoju polskich dróg śródlądowych. W Elblągu zdecydowano, że Związek Miast i Gmin Morskich będzie jego współzałożycielem.
       Związek poparł też akcję „Po drugie: autostrada wodna na Wiśle” oraz utworzenie Pomorskiego Klastra Rzecznego.
       – Celem akcji jest zwrócenie uwagi na ważność Wisły jako arterii transportowej dla rozwoju Polski, a szczególnie portów morskich nad Zatoką Gdańską i wzdłuż tej rzeki. Wśród beneficjentów rewitalizacji Wisły niewątpliwie będzie także port w Elblągu, którego rozwój nierozerwalnie wiąże się ze współpracą z portami w Gdańsku i Kaliningradzie – przekonuje dyrektor Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński.
       Pomorski Klaster Rzeczny powstał 22 marca 2013 roku, właśnie z myślą o działaniach na rzecz wykorzystania walorów Wisły. Jego członkiem (jako osoba fizyczna) jest m.in. Jerzy Wcisła. – Dzisiaj są potrzebne inicjatywy, które będą wykazywać, że wykorzystanie rzek dla celów transportowych jest równie ważne jak budowa autostrad. Jeśli tego nie zrobimy, TIR-y rozjeżdżą autostrady. Wisła jest też ważna dla Elbląga, który może pełnić rolę pierwszego portu pośredniczącego w przewozach ładunków z portów morskich na śródlądzie. Siłą portów w Hamburgu, Rotterdamie czy Antwerpii jest właśnie współpracą z takimi portami. Port w Rotterdamie obsługuje ok. 100 portów rzecznych w promieniu 1200 km – mówi Jerzy Wcisła.
       Związek Miast i Gmin Morskich skupia ponad 30 samorządów od Świnoujścia po Elbląg, Sztutowo i Krynicę Morską. Zainteresowanie udziałem w Związku wyraziło też Tolkmicko. Podczas pobytu w Elblągu delegaci odwiedzili Port Morski i zwiedzili elbląskie Stare Miasto.
      
      
Biuro Regionalne Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • O super, dawno juz o tym nie rozmawiali. Ile kasy poszło na rozmowy ?? Licząc te 10 lat w których tylko rozmawiają pewnie sporo :) Temat przekopu zaliczony, teraz prosimy o temat nowych supermarketów, bo też dawno nie było
  • Gaduły jak by tak całe PO i PSL zabrało się do kopania szpadlami to juz by był koniec przekopu. Przestańcie obiecywac i do roboty a nie to precz.
  • Ten Pan ma coś jeszcze do powiedzenia po ocenie jaka otrzymał w referendum?????
  • Dobrze że tacy ludzie nie wyznaczają trendów światowych nowych technologi, bo byśmy mieli teraz zjazd "czy warto budować koło ?? Potencjalne zastosowania koła" zjazd nr 12345 :D
  • Pan chciał jeszcze poczuć się ważny, dlatego wybrał temat wałkowany od dziesięcioleci, a co dobrze wychodzi PO to właśnie gadanie i zero konkretów
  • Dobrze wie że nie będzie przekopu, chyba że nagle gospodarka ruchy, takie gadanie pod publikę.
  • żeby się udało Pan Jurek powinien teraz swoja motorówką popłynąć w świat, kanałami do Hamburga, Roterdamu, do 1200 portów, nalezy motorówkę wyposażyć w żywność, tłumacza elektronicznego, zapas wody i zywności na 3-4 miesiące i wysłac Pana Jurka na badania zagadnienia, z badań Pan Jurek mógły zdawać relacje za pomocą sms, których tresć byłaby publikowana na elbląskichportalach, tak to widze, bez tych działń przekopu nie będzie, a tiry rozjadą nam autostrady, którei bez tego się zapadają same z siebie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ekspert od rzek(2013-04-22)
  • Nie zaniedbuje spraw wymagających załatwienia i nie zaprzepaszcza szansy na sukces nasz elbląski sukces. Właśnie te działania / przekop Mierzeji / podejmowane przez pana Wcisłę będą wpływały na rozwój Elbląga, a tym samym na wiele nowych miejsc pracy. I przecież o to chodzi. Więc wszystkim zaangażowanym w to przedsięwzięcie życzę powodzenia.
  • Wybory ida to i znowu o przekopie gadaja. zawsze tak jest. Wezmy łopaty i sami zrobmy przekop.
  • gdyby zatrudnili 10 chłopa i dali im łopaty to przez te 10 lat przekopaliby bez problemu
  • W normalnym Państwie to nie do pomyslenia od 20 lat gadac o przekopie. Nic nie robić, normalnie jakbym jakies PO widział. A przepraszam faktycznie PO to wszystko tłumaczy
  • słabe te komentarze. .. .
Reklama