
W trzech spośród ośmiu spółek, w których elbląski samorząd ma 100 procent udziałów, miasto musiało pokryć finansowe straty na koniec 2014 roku – wynika z raportu przygotowanego przez ratusz. Najwięcej trzeba było dopłacić do Zarządu Komunikacji Miejskiej, stratę odnotowały Tramwaje Elbląskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania.
Elbląg ma udziały w 12 spółkach, w ośmiu miasto jest jedynym właścicielem, w jednej (Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów) ma pakiet większościowy. Co roku Biuro Nadzoru Właścicielskiego, które podlega prezydentowi, przygotowuje raport na temat ich działalności i finansowych wyników. Najnowsze dane dotyczą 2014 roku. Co z nich wynika?
1. Najwięcej miasto musiało dołożyć do działalności: Zarządu Komunikacji Miejskiej (20,2 mln zł) , Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania (prawie 1,5 mln zł) i Pętli Żuławskiej (339 tys., w Pętli miasto ma prawie 8 procent udziałów). Miasto co roku musi dokładać do ZKM, bo komunikacja miejska w żadnym mieście nie jest opłacalną działalnością. Wpływy z biletów pokrywają jedynie nieco ponad 40 procent kosztów. Strata na działalności była w 2014 roku wyższa o 313 tysięcy niż rok wcześniej, mimo że przychody ze sprzedaży biletów wzrosły o 3 procent. Dlaczego? Jak wyjaśniają urzędnicy w raporcie, dlatego że ZKM przekazał 1,7 mln złotych Tramwajom Elbląskim na remont jednego z wozów tramwajowych.
- Nie można mówić o stracie w przypadku komunikacji miejskiej. To jest dopłata, w każdym mieście samorząd musi dopłacać do komunikacji miejskiej, a Elbląg dopłaca relatywnie mniej w porównaniu do innych miast. Olsztyn dopłaca na przykład 40 milionów, Warszawa dwa miliardy, a Gdańsk 300 milionów. Nie można porównywać działalnośći ZKM z innymi spółkami prawa handlowego, tym bardziej że Elbląg jest jedynym miastem w Polsce, w którym Zarząd Komunikacji Miejskiej ma formę spółki prawa handlowego - tłumaczy Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM.
Niewesoła sytuacja finansowa panuje w MPO, które na koniec 2014 roku miało prawie 1,5 miliona zł straty, kilkadziesiąt razy więcej niż rok wcześniej. „Zasadnicze przyczyny takiej sytuacji tkwią w realizowaniu od lipca 2013 r. przez spółkę wywozu odpadów na rzecz Elbląga i innych pobliskich gmin wyraźnie poniżej kosztów” - piszą w raporcie urzędnicy. Sytuację MPO pogorszyły przede wszystkim nowe zasady gospodarowania odpadami. By problem rozwiązać, prezydent planuje sprywatyzować MPO, trwają negocjacje z zainteresowanymi firmami.
Z kolei strata Pętli Żuławskiej, jak twierdzą autorzy raportu, „wynika ze specyfiki działalności spółki, zajmującej się utrzymaniem portów i przystani wybudowanych z udziałem unijnych środków pomocowych na terenie turystycznego szlaku wodnego „Pętla Żuławska”. Jednym słowem do Pętli trzeba dokładać, bo opłaty za korzystanie z przystani nie pokrywają wszystkich kosztów.
2. W MPO i Pętli Żuławskiej wystąpiło największe pogorszenie wyniku finansowego, porównując rok 2014 z 2013. Do tych dwóch spółek dołączyło też Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, które co prawda miało na koniec 2014 roku zysk (224 tys. zł), ale jest on cztery razy mniejszy niż rok wcześniej. Przyczyną, jak podkreślają urzędnicy, był spadek sprzedaży ciepła, spowodowany krótką i ciepłą zimą. „Ilość dni grzewczych wyniosła 231 w 2014 roku przy 237 dniach w roku 2012 i 2013. Średnia temperatura w okresie grzewczym w roku 2014 wyniosła +5,1 stopni Celsjusza, przy +3,9 stopni Celsjusza w latach 2013 i 2012”.
3. Największą poprawę wyniku finansowego, porównując rok 2014 do 2013 odnotowały: Zakład Utylizacji Opadów, Tramwaje Elbląskie i Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego.
ZUO w 2013 r. miał stratę w wysokości 260 tys. zł, a już w 2014 r. 160 tys. zysku. Powodem jest wzrost opłat za przyjmowanie odpadów komunalnych niesegregowanych i ilości przyjmowanych odpadów.
Tramwaje Elbląskie miały co prawda stratę w wysokości 109 tys. zł, ale to ponad 16 razy mniej niż rok wcześniej. Przyczyną poprawy było, jak wspomnieliśmy wyżej, dofinansowanie z ZKM, ale także dwukrotny wzrost tak zwanych wozokilometrów. Tramwaje wróciły po prostu na swoje stare trasy po zakończonej przebudowie drogi nr 503.
ETBS osiągnął w 2014 roku 234 tys. zysku, to ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej, co jak przyznają autorzy raportu „zostało osiągnięte mimo obniżenia się w 2014 roku przychodów spółki o 4,5 proc. dzięki zachowaniu dyscypliny kosztowej oraz obniżeniu się kosztów odsetek od kredytów i pożyczek”.
Poniżej przedstawiamy wyniki finansowe spółek za 2014 rok, w których miasto ma 100 procent udziałów (w nawiasie wynik w 2013 roku):
1. Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji 201,2 tys. zł (301,9 tys. zł)
2. Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej 224,6 tys. zł (906,4 tys. zł)
3. Zakład Utylizacji Odpadów 160,6 tys. (-260,7 tys.)
4. Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania -1 mln 476,4 tys. zł (-25,3 tys. zł)
5. Tramwaje Elbląskie -109,1 tys. zł (-1 mln 767 tys. zł)
6. Zarząd Komunikacji Miejskiej -20 mln 231,8 tys. zł (-19 mln 918 tys. zł)
7. Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego 234,8 tys. zł (101,3 tys. zł)
8. Zarząd Portu Morskiego Elbląg 124,7 tys. zł (112,3 tys. zł)
Wyniki pozostałych spółek, w których Elbląg ma udziały:
9. Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów (miasto ma 66,4 proc. udziałów) 3,5 tys. zł (0,3 tys. zł)
10. Warmińsko-Mazurski Fundusz Poręczenia Kredytowe (miasto ma 0,73 proc. udziałów) 82,7 tys. (77,5 tys. zł)
11. Centralny Wodociąg Żuławski (udziały Elbląga 3,02 proc.) 279 tys. zł (338,8 tys. zł)
12. Pętla Żuławska (udziały Elbląga 7,97 proc.) -81,5 tys. (-339,6 tys. zł)
W czwartek przedstawimy zatrudnienie i średnie zarobki w elbląskich spółkach miejskich w 2014 r.
1. Najwięcej miasto musiało dołożyć do działalności: Zarządu Komunikacji Miejskiej (20,2 mln zł) , Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania (prawie 1,5 mln zł) i Pętli Żuławskiej (339 tys., w Pętli miasto ma prawie 8 procent udziałów). Miasto co roku musi dokładać do ZKM, bo komunikacja miejska w żadnym mieście nie jest opłacalną działalnością. Wpływy z biletów pokrywają jedynie nieco ponad 40 procent kosztów. Strata na działalności była w 2014 roku wyższa o 313 tysięcy niż rok wcześniej, mimo że przychody ze sprzedaży biletów wzrosły o 3 procent. Dlaczego? Jak wyjaśniają urzędnicy w raporcie, dlatego że ZKM przekazał 1,7 mln złotych Tramwajom Elbląskim na remont jednego z wozów tramwajowych.
- Nie można mówić o stracie w przypadku komunikacji miejskiej. To jest dopłata, w każdym mieście samorząd musi dopłacać do komunikacji miejskiej, a Elbląg dopłaca relatywnie mniej w porównaniu do innych miast. Olsztyn dopłaca na przykład 40 milionów, Warszawa dwa miliardy, a Gdańsk 300 milionów. Nie można porównywać działalnośći ZKM z innymi spółkami prawa handlowego, tym bardziej że Elbląg jest jedynym miastem w Polsce, w którym Zarząd Komunikacji Miejskiej ma formę spółki prawa handlowego - tłumaczy Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM.
Niewesoła sytuacja finansowa panuje w MPO, które na koniec 2014 roku miało prawie 1,5 miliona zł straty, kilkadziesiąt razy więcej niż rok wcześniej. „Zasadnicze przyczyny takiej sytuacji tkwią w realizowaniu od lipca 2013 r. przez spółkę wywozu odpadów na rzecz Elbląga i innych pobliskich gmin wyraźnie poniżej kosztów” - piszą w raporcie urzędnicy. Sytuację MPO pogorszyły przede wszystkim nowe zasady gospodarowania odpadami. By problem rozwiązać, prezydent planuje sprywatyzować MPO, trwają negocjacje z zainteresowanymi firmami.
Z kolei strata Pętli Żuławskiej, jak twierdzą autorzy raportu, „wynika ze specyfiki działalności spółki, zajmującej się utrzymaniem portów i przystani wybudowanych z udziałem unijnych środków pomocowych na terenie turystycznego szlaku wodnego „Pętla Żuławska”. Jednym słowem do Pętli trzeba dokładać, bo opłaty za korzystanie z przystani nie pokrywają wszystkich kosztów.
2. W MPO i Pętli Żuławskiej wystąpiło największe pogorszenie wyniku finansowego, porównując rok 2014 z 2013. Do tych dwóch spółek dołączyło też Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, które co prawda miało na koniec 2014 roku zysk (224 tys. zł), ale jest on cztery razy mniejszy niż rok wcześniej. Przyczyną, jak podkreślają urzędnicy, był spadek sprzedaży ciepła, spowodowany krótką i ciepłą zimą. „Ilość dni grzewczych wyniosła 231 w 2014 roku przy 237 dniach w roku 2012 i 2013. Średnia temperatura w okresie grzewczym w roku 2014 wyniosła +5,1 stopni Celsjusza, przy +3,9 stopni Celsjusza w latach 2013 i 2012”.
3. Największą poprawę wyniku finansowego, porównując rok 2014 do 2013 odnotowały: Zakład Utylizacji Opadów, Tramwaje Elbląskie i Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego.
ZUO w 2013 r. miał stratę w wysokości 260 tys. zł, a już w 2014 r. 160 tys. zysku. Powodem jest wzrost opłat za przyjmowanie odpadów komunalnych niesegregowanych i ilości przyjmowanych odpadów.
Tramwaje Elbląskie miały co prawda stratę w wysokości 109 tys. zł, ale to ponad 16 razy mniej niż rok wcześniej. Przyczyną poprawy było, jak wspomnieliśmy wyżej, dofinansowanie z ZKM, ale także dwukrotny wzrost tak zwanych wozokilometrów. Tramwaje wróciły po prostu na swoje stare trasy po zakończonej przebudowie drogi nr 503.
ETBS osiągnął w 2014 roku 234 tys. zysku, to ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej, co jak przyznają autorzy raportu „zostało osiągnięte mimo obniżenia się w 2014 roku przychodów spółki o 4,5 proc. dzięki zachowaniu dyscypliny kosztowej oraz obniżeniu się kosztów odsetek od kredytów i pożyczek”.
Poniżej przedstawiamy wyniki finansowe spółek za 2014 rok, w których miasto ma 100 procent udziałów (w nawiasie wynik w 2013 roku):
1. Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji 201,2 tys. zł (301,9 tys. zł)
2. Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej 224,6 tys. zł (906,4 tys. zł)
3. Zakład Utylizacji Odpadów 160,6 tys. (-260,7 tys.)
4. Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania -1 mln 476,4 tys. zł (-25,3 tys. zł)
5. Tramwaje Elbląskie -109,1 tys. zł (-1 mln 767 tys. zł)
6. Zarząd Komunikacji Miejskiej -20 mln 231,8 tys. zł (-19 mln 918 tys. zł)
7. Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego 234,8 tys. zł (101,3 tys. zł)
8. Zarząd Portu Morskiego Elbląg 124,7 tys. zł (112,3 tys. zł)
Wyniki pozostałych spółek, w których Elbląg ma udziały:
9. Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów (miasto ma 66,4 proc. udziałów) 3,5 tys. zł (0,3 tys. zł)
10. Warmińsko-Mazurski Fundusz Poręczenia Kredytowe (miasto ma 0,73 proc. udziałów) 82,7 tys. (77,5 tys. zł)
11. Centralny Wodociąg Żuławski (udziały Elbląga 3,02 proc.) 279 tys. zł (338,8 tys. zł)
12. Pętla Żuławska (udziały Elbląga 7,97 proc.) -81,5 tys. (-339,6 tys. zł)
W czwartek przedstawimy zatrudnienie i średnie zarobki w elbląskich spółkach miejskich w 2014 r.
RG