UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Hybrydowa przyszłość kultury

 
Elbląg, Hybrydowa przyszłość kultury
fot. Anna Dembińska (arch. portEl.pl)

Jak ma wyglądać funkcjonowanie kultury w okresie, kiedy nie można zaprosić jej „konsumenta” do instytucji kulturalnej? Między innymi o tym mówili dyrektorzy elbląskich instytucji kultury na czwartkowym posiedzeniu Komisji Oświaty, Sportu, Kultury i Turystyki elbląskiej Rady Miejskiej.

Napisać, że koronawirus wywrócił kulturę do góry nogami, to nic nie napisać. Z dnia na dzień instytucje kulturalne zostały zamknięte i... musiały znaleźć inną drogę dotarcia do widza. Naturalnym kanałem było wykorzystanie internetu. Problemy były dwa: co i jak transmitować, żeby zachować kontakt z ludźmi, którzy po pandemii będą chcieli wrócić. Na pytanie „co pokazywać w Internecie?” odpowiedź była oczywista.

- W tej chwili możemy porównać jak wygląda działalność kulturalna prowadzona stacjonarnie i online. I to są bardzo ciekawe wnioski. Liczba działań online mimo że jest mniejsza [od działań stacjonarnych – przyp. SM] generuje większą liczbę uczestników. Czy to satysfakcjonuje? I tak i nie. Nam, ludziom związanym z kulturą brakuje tego bieżącego kontaktu – zauważył Jacek Nowiński, dyrektor Biblioteki Elbląskiej. - Zrobiliśmy dość dużą liczbę spotkań autorskich. Na przeciętnym spotkaniu autorskim „face to face” w Bibliotece Elbląskiej było od 20 do 100 uczestników. W spotkaniach online mieliśmy od 400 do 4 tys. obserwacji, dodatkowo ta liczba zwiększała się, kiedy oglądano spotkanie w innym terminie. W związku z tym, że autor nie przyjeżdża, nie ma kosztów podróży, nie nocuje, dostaje mniejszą gażę. I można tych spotkań zrobić więcej. Nie odpowiedziałbym na pytanie: co ma większy sens: myślę, że stoimy przed hybrydą. Pewnych zachowań, które nabyliśmy lub utrwaliliśmy podczas pandemii nie da się zmienić. Zobaczymy, czy ludzie w ogóle będą chcieli przychodzić i kupować bilety tak jak dotychczas.

Gorzej było z pytaniem „Jak pokazywać kulturę w Internecie"?

- Wniosków do ministra kultury jest przeszło 50 proc. więcej niż było w latach ubiegłych, co powoduje, że tych, którzy nie dostaną pieniędzy będzie sporo więcej, bo środki się nie zwiększyły. Można śmiało powiedzieć, że 25 proc. aplikacji dotyczy o różnego rodzaju środki dostępu do sieci - na co zwrócił uwagę Jacek Nowiński.

- Kupiliśmy m.in. zestaw do streamingu, dzięki któremu organizujemy koncerty online bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Bardzo przydatna rzecz w tych czasach – mówiła Karolina Nowotczyńska, dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

- Byliśmy pierwszą w Polsce galerią, która zrobiła wernisaż w formie online, przy pomocy telewizji Truso. Wówczas technologicznie trochę byliśmy do tego nieprzygotowani. Wernisaż był zrobiony bardzo profesjonalnie. Byliśmy pierwsi, bo... mieliśmy przygotowany termin wernisażu, przyjechał artysta, który czekał na swoja wystawę. Mimo tego, że nie można było wpuścić gości, zrealizowaliśmy wernisaż, można go obejrzeć na YouTube- dodała Ada Ronżewska-Kotyńska, dyrektor Galerii EL. - Bardzo staraliśmy się, żeby część z tych zaplanowanych działań się odbyła chociażby ze względu na artystów, którzy stracili możliwość zarobku.

Elbląskie instytucje kultury dość szybko przestawiły się na działalność w sieci. Przy czym, jeżeli tylko była okazja i możliwość starały się zapraszać gości do wewnątrz. O większości imprez zarówno stacjonarnych jak i odbywających się w sieci informowaliśmy na portElu. Przyszłość rysuje się jednak pod znakiem zapytania. Planowanie działalności na kolejny rok przypomina „wróżenie z fusów”.

- Pandemia się prawdopodobnie tak szybko nie skończy, więc będziemy organizować koncerty online, koncerty edukacyjne... - zdradziła Karolina Nowotczyńska.

- Działania, gdzie byliśmy przyzwyczajeni do obecności publiki, jeżeli będziemy je nadal realizować, to trzeba będzie, niestety, przestawić się bardziej na ich dokumentowanie i publikowanie w sieci niż na tradycyjny sposób. Te działania były dotychczas dokumentowane, ale w nie w sposób który umożliwiał ich późniejszą publikację. Wszelkie aktywności muzealne trzeba będzie w ten sposób dokumentować – dodał Lech Trawicki, dyrektor Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu. - W nieodległej przyszłości większość zbiorów, przynajmniej tych najcenniejszych będzie zdigitalizowana. Na to jesteśmy skazani.

- To będą nowe warunki funkcjonowania. Nie wiadomo jak będzie wyglądać kwestia sponsorów. Będą? Nie będą? Jaka będzie zbywalność biletów? Każdy, kto dziś mówi,że coś zrobi z żywym człowiekiem, to najzwyczajniej w świecie buja w obłokach. - dodał Jacek Nowiński.

- Nasze „śniadania” pokazały, że ludzie potrzebują się spotkać. Uczestnictwo online jest oczywiście ważne i pewnie dla grupy bardzo zainteresowanej, która chciałaby pogłębić swoją wiedzę, to jest istotne. Wiele osób uczestniczy w kulturze ze względów towarzyskich, po to żeby się spotkać. Liczę na to, że w tej hybrydowej przyszłości będzie to nadal możliwe – mówiła Ada Ronżewska – Kotyńska.

- Od 12 lutego otworzyliśmy kino. Ale to nie jest tak, że ludzie, mimo że spragnieni, będą nas odwiedzać. To będzie długi proces: musi być dobry film, ale ludzie też muszą przestać się bać – zauważył Antoni Czyżyk, dyrektor CSE „Światowid”.

Nie tylko internet jest jednym ze scenariuszy kulturalnej przyszłości. Ciekawe zmiany mogą czekać m.in. biblioteki w zakresie wypożyczania książek. Przy filii nr 7 elbląskiej biblioteki ma powstać książkomat, który niejako zrobi z biblioteki instytucję wypożyczającą książki cała dobę. Nie jest to tylko elbląski wynalazek.

- Największe biblioteki w kraju napisało projekt książkomatów w aplikacjach do programów ministerialnych. Jestem członkiem Krajowej Rady Bibliotecznej i ostatnio opiniowałem projekt bibliobusów. Powstaje pytanie: czy stawiać książkomat pod budynkiem biblioteki, czy w innym miejscu. Przygoda z książkomatami się dopiero zaczyna, a już pojawiają się bibliomaty, które są zupełnie czymś innym. Przykładem jest Szuflandia w Łodzi – szafa jak w InPoście, za szybkami leżą przypadkowo dobrane książki i przechodząc obok, mając kartę biblioteczną, możemy ją wypożyczyć. Jest kontakt książka – czytelnik, z pominięciem roli bibliotekarza – Jacek Nowiński przedstawił kolejne nowinki ze świata bibliotecznego.

Pojawiają się (w Elblągu jeszcze nikt na taki pomysł nie wpadł) koncepcje zmiany tradycyjnej biblioteki na książkomaty.

- Potrzebne jest jakieś wsparcie, nie tylko w formie podziękowań od radnych za działalność – mówił Antoni Czyżyk.

 

Jak powinna wyglądać kultura w Elblągu okresie pandemii? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

SM
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jakiej Pamdemi?? Te wszystkie obostrzenia są w obecnej chwili nic nie warte, wszystko śmiechu warte!!!
  • Teatr elbląski co jakiś czas pokazywał czytane sztuki online, niestety jeśli nie obejrzałam danego wieczoru nie dane było mi dokończyć w innym czasie bo ok. 22 godz. znikało nagranie. Szkoda ogromna bo kultury brakowało najbardziej podczas pandemii. Do biblioteki powrócę jak będzie możliwość samodzielnego wybierania spośród regałów książek.
  • Departament Kultury nie ma żadnych pomysłów. Typowe.
  • może to nawet lepiej hahaha
  • artysci, sępy zrobil czache dopisal 500+ i wielki artysta, niech idzie do normalnej pracy jak nie potrafi zarobic tylko panstwo go dotuje bo biedny nkt nie chce kupic jego "sztuki"ktora nic nie wnosi do zycia tylko je obrzydza eksponujac nagosc dewiacje i niezrozumienie sytuacji robiac idiote z odbiorcy, nie trzeba sie martwic o co chodzi bo nikt nie zapyta, ze wstydu
  • Kolejne zamknięcia i izolacja pokazały m. in. jak bardzo potrzebujemy kultury i kontaktu z ludźmi. Myślę, że kiedy przyjdzie lepszy czas, ludzie tłumnie ruszą na wydarzenia, a to dla kultury może być ogromna szansa na zaoferowanie czegoś zupełnie nowego.
  • Instytucje kultury nie mają żadnego wsparcia od miasta. Miasto nie promuje działań twórczych, nie tworzy warunków dla rozwoju kultury, nie zajmuje się edukacją kulturalną, nie pomaga pozyskiwać środków na działania kulturalne. Nie ma żadnej propozycji programowej ze strony miasta dla rozwoju kultury w mieście.
  • Na czas po pandemii. Na ulicy Stoczniowej znajduje się należący do Uczelni Jański, odrestaurowany za unijne fundusze znany wszystkim Pałacyk, dawny Zamechowski Dom Kultury. Stoi i od 2 lat po zakończeniu remontu nic tam się nie dzieje. Czy naprawdę nikogo z Departamentu Kultury, czy Konserwatora Zabytków nie interesuje ten budynek i jego dalsze losy. Czy to tak trudno zadzwonić do władz tej Uczelni i omówić problem ? Kilka lat temu pani Rektor Jańskiego poinformowała, że w budynku Pałacyku zamierzają otworzyć Klub Studencki. Takich obiektów którymi, ani wlaściciel, ani władze Elblaga, ani radni, ani media lokalne się nie interesują jest w naszym miescie dużo. Tylko starzy elblążanie bezskutecznie o tym przypominają.
  • kazdy w domu ma dzis komputer z dostepem do kultury, rozrywki, muzyki, ksiazek, sa biblioteki teatr i kino, tego jest w pyte, fejsbuki itd, ach ci biedni artysci, zagrozony gatunek im sie nalezy 500+ bo tak
  • W kulturze nie o taką rozrywkę chodzi jaką ci twój komputerek zapewnia.
  • taaaaa wy artysci od 7 bolesci, galerie sztuki sobie otworzcie, zjedzie sie troche tego i owego
  • Marnie wygląda przyszłość kultury i w Elblągu i kraju. Wirus ogranicza funkcjonowanie kultury ale i bez wirusa kultura przez duże K jest w odwrocie. Kompromitujący poziom edukacji zabija kulturę. Zenek w Teatrze Wielkim. Taki model będzie powszechny. Kultura dzbanów to przyszłość.
Reklama