UWAGA!

Krużganek Movie: Polska sztuka wideo

2013-03-04
Aktualizowany 2013-03-08 13:24
Elbląg, Krużganek Movie: Polska sztuka wideo

W ramach cyklu Krużganek Movie tym razem spotkanie z Krzysztofem Jureckim i polską awangardą filmową. 8 marca o godz. 19 zapraszamy do Krużganka Galerii EL na Krużganek Movie: Polska sztuka wideo od lat 80-tych XX wieku do 2009 r. Bilety wstępu w cenie 5 zł do nabycia w Galerii EL.

O tematyce wykładu i propozycjach filmowych opowiada Krzysztof Jurecki: Mój wybór koncentruje się zarówno na aspekcie medialnym dotyczącym problematyki modernizmu i postmodernizmu, jak też na warstwie ideowej, jaką prezentują pokazani artyści. Poszukuję twórców, którzy posiadają określoną świadomość w zakresie formy i warstwy filozoficznej. Zobaczymy prace w kilku formułach, w tym: body-artu, o estetyce rodem z Dalekiego Wschodu i w szczególnie modnej obecnie technice “found-footage”.
       Zaprezentuję wybranych artystów filmu eksperymentalnego i wideo, w tym przede wszystkim twórców intermedialnych, których cenię za ich związki i relacje z fotografią. Pokaz został przygotowany właśnie w tym zakresie, aby twórczość obrazu ruchomego odnosiła się do medium fotografii, które dla niektórych z nich jest głównym środkiem artystycznym (np. Wiesław Hudon, Grzegorz Zygier, Leszek Żurek). Dla innych fotografia była pierwszym źródłem odniesienia, potem zniknęła z pola widzenia (Wiktor Polak). (…)
       Wideo-art jest formą sztuki wywodzącą się z tradycji filmu eksperymentalnego, mającą własną tradycję w postaci twórczości lat 70. i 80., oraz będącą także etapem pośrednim do sztuki interaktywnej, do której jak się wydaje należy przyszłość sztuki opartej na technologii. Oczywiście granice twórczości określanej mianem wideo są bardzo szerokie, dotyczą także performance, wchodzą w relacje z formułą dokumentalną (Anna Baumgart), grafiką czy muzyką tworzoną specjalnie do wideoklipu (Andrzej Dudek-Dürer, Mirosław Rajkowski) jako formy przestrzennej i płynnej w czasie.
      
       Filmy prezentowane w ramach pokazu:
       Wiesław Hudon: Arrosur Arrose, 1974, Duree, 1974, Grający w karty, 1974
       Adam Rzepecki i Grzegorz Zygier: Every Dog has his day,1990
       Witold Krymarys: Wyścig/A Race, 1987
       Zygmunt Rytka: Retransmisja/Retransmission, 1979-83
       Wspólnota Leeeżeć: Bielmo awangardy/Leucoma of Avant garde, 1996, Prombłuny mechanizm kuszenia/Choptheglow of Mechanism of Temptation, 1999,
       Alicja Żebrowska: Homus, 1994/2002, Tajemnica patrzy, 1995
       Anna Baumgart: Zima/Winter, 1997, Kolekcja przypadkowych epitafiów/The collection of accidental epitaphs, 1998
       Anna Orlikowska: Istota/Being, , 2005, Film o robakach III/Film about Worms III, 2005
       Wiktor Polak: Nie można oddychać zającem/Can’t breathe a Hare, 2007, Zabawka/A Toy, 2007
       Agnieszka Chojnacka: Krótka historia latania/A short history of flying, 2006
       Arti Grabowski: Oktoberfest, 2002, Człowiek@pl/Man@pl, 2002
       Piotr Wyrzykowski: Atomic Love, 2002,
       Andrzej Kwietniewski: Teutonic Knights, 2002, The people of Poland are going on, 2002,
       Andrzej Dudek-Dürer: Mental Steps, 2003,
       Marek Rogulski: Ćwiczenie łącza energetycznego/Lesson of Energetic Junction, 2006, Łączenie emanacji/Unique of Emanation, 2006
       Marek Zygmunt: Medytacje/Meditation, 2002
       Leszek Żurek: Mantra, 2005, Powitanie/Welcome, 2007
       Mateusz Pęk: Life as a problem - machinima, 2009
      
       Krzysztof Jurecki (ur. w 1960) Absolwent historii sztuki na UJ w Krakowie (1985) oraz studiów doktoranckich w IS PAN w Warszawie (1990-93). Od końca lat 80. autor wielu tekstów z zakresu historii sztuki i fotografii („Projekt”, „Fotografia”, „Obscura”, „Obieg”, „Student”, „Format”, „Art&Business”, „Arteon”). Stały współpracownik pism „Kwartalnik Fotografia” (od 2000) i „Exit” (od 1990). Od 1997 roku członek AICA oraz od 2002 honorowy członek ZPAF. Interesuje się problematyką historii polskiej awangardy oraz fotografii XX wieku, w tym historią surrealizmu, fotografii niemieckiej lat 50., oraz fotografii amerykańskiej po II wojnie światowej. Autor książek: Fotografia polska lat 80., ŁDK, Łódź 1989, Słowo o fotografii (wraz z K. Makowskim), ACGM Lodzart SA, Łódź 2003. Współpracownik PWN w Warszawie i Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie.
      
       Informacje: Beata Branicka, CS Galeria EL, Tel. 55 232 53 86, 55 625 67 80, beata.b@galeria-el.pl
      
      
Beata Branicka, Centrum Sztuki Galeria EL
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama