UWAGA!

Kultura kosztuje

 Elbląg, Z elbląskimi kameralistami grali m.in. Motion Trio
Z elbląskimi kameralistami grali m.in. Motion Trio (fot. arch. AD)

Daje kilkadziesiąt koncertów rocznie w mieście, ale i w kraju oraz poza jego granicami. "Pasja, świeżość i radość" to trzy cnoty, które sprawiają, że do współpracy z nią chętnie przystępują wybitni muzycy. Doceniana przez krytyków i publiczność. Elbląska Orkiestra Kameralna, choć artystycznie znakomita, boryka się z przyziemnymi problemami. Gra "kątem" u kogoś, bo nie ma własnej sali, a pieniądze, które otrzymuje od miasta wystarczają zaledwie na gaże dla muzyków. EOK staje do kulturalnego raportu.

Na dzisiejszym (18 czerwca) spotkaniu komisji oświaty, kultury, sportu i turystyki Rady Miejskiej "do tablicy" wywołana została Bożena Sielewicz, dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Przedstawiła osiągnięcia kierowanej przez siebie instytucji kultury w latach 2011-2014.
       - Z roku na rok rośnie liczba koncertów, odbiorców, a co za tym idzie, dochodów ze sprzedanych biletów – mówiła radnym Bożena Sielewicz. - Muzycy występują na festiwalach w kraju i poza jego granicami, odbywają tournee, byli m.in. w Hiszpanii. Orkiestra gra klasykę, ale nie boi się wyzwań, stąd udział w Festiwalu Top Trendy w Sopocie. EOK współpracuje z wybitnymi artystami [na długiej liście są m.in. Leszek Możdżer, Konstanty Andrzej Kulka, Jerzy Maksymiuk, Motion Trio i wielu, wielu innych – red.] – kontynuowała. - Ci decydują się na współpracę, bo już wiedzą, że elbląscy kameraliści reprezentują bardzo wysoki poziom. Podstawą działalności każdej orkiestry jest wydawanie płyt – dodała dyrektor EOK. - My wydaliśmy trzy krążki, a w listopadzie 2015 r. zaczniemy nagrywać kolejny. I to już nie my musimy zabiegać o chętnych do współpracy - zaznaczyła.
       Elbląska Orkiestra Kameralna jest finansowana z budżetu miasta.
       - Dotacja w wysokości 1 mln 460 tys. zł wystarcza w zasadzie tylko na pensje dla pracowników (1 158 405,94 zł). Dodatkowo wynagrodzenia muzyków doangażowanych do podstawowego składu orkiestry smyczkowej wyniosły 61,850 zł, a do tego należy doliczyć jeszcze zakup nut, opłaty ZAiKS i wiele innych kosztów, które musimy pokryć - wylicza Bożena Sielewicz.
       Skąd brać na to pieniądze? Pomagają sponsorzy, główny przekazuje rocznie 120 tys. zł, ale są i inni, którzy np. finansują jeden z koncertów organizowanych podczas Dni Elbląga. Wówczas możliwe jest zaprezentowanie repertuaru skomponowanego na poszerzony skład, także na solistów. Elbląska Orkiestra Kameralna pozyskuje także środki pisząc projekty. Po to, by móc się rozwijać i by muzycy zarabiali godnie (bo etat w EOK to średnio 2150 zł brutto). Dyrektor Sielewicz podkreśliła, że w ramach etatu muzycy grają koncerty dla prezydenta czy miasta, ale już doangażowanie np. sekcji dętej czy wirtuozów światowej sławy, kosztuje dodatkowo. Podobnie udział w innych, pozamiejskich przedsięwzięciach.
       Problemem jest też brak sali koncertowej.
       - Jesteśmy jedyną orkiestrą w kraju, która nie ma swojej sali – zauważyła szefowa EOK. - Gramy w Ratuszu Staromiejskim, w Bibliotece Elbląskiej, w Galerii EL lub w teatrze. Będziemy na stałe gościć w szkole muzycznej, w której remont dobiega końca – z rocznym opóźnieniem – zauważyła. - Jednak myśl o tym, że znowu będziemy u kogoś "kątem" nie cieszy.
       EOK prowadzi także aktywnie zajęcia edukacyjne dla najmłodszych elblążan. Te cieszą się dużym zainteresowaniem, ale ... orkiestry na nie nie stać.
       - Nie możemy podnieść opłaty z 5 zł na 10 zł za dziecko, bo to zbyt duży wydatek dla rodzica, ale wystąpiłam już z wnioskiem do departamentu edukacji, sportu i turystyki UM  o dofinansowanie tego cyklu - mówiła radnym.
       Jutro (19 czerwca) Elbląska Orkiestra Kameralna kończy 8. sezon artystyczny koncertem ze specjalnym udziałem zwycięzcy Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego – Andrzejem Wiercińskim. W sezonie wakacyjnym zaplanowano już drugą edycję festiwalu "Muzyka polska na Żuławach" (projekt dofinansowany przez marszałków województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego). Planowane są również wyjazdy zagraniczne.
      
A

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Nie jestem zwolennikiem akurat tej orkiestry, ale dziwi mnie fakt, ze spore miasto z ponad 700 letnią tradycją nie dorobiło się choćby małej filharmonii. .Macie tu Szkołę Muzyczną i kształcicie potencjalnych bezrobotnych, bo wszyscy, którzy są w stanie podskoczyć wyżej niż PSM I stopnia i wiążą z tym zawodem jakieś nadzieje, będą musieli szukać sobie pracy poza miastem, albo grać imprezki komercyjne typu przyjęcia, wesela, śluby itp. Włodarze Miasta Elbląga, pomyślcie o tym, bo to byłaby dla przyszłych muzyków i elblążan fajna sprawa. .
  • Jeżeli dotacja wynosi 1460000 a wynagrodzenia muzyków pochłaniają aż 1 200000 to przy zatrudnieniu 20 muzyków każdy z nich miesięcznie zarabia ponad 5 tysiecy brutto wystarczy tylko podzielić to przez dwie cyfry, to o jakiej średniej mówi pani dyrektor,
  • Noooo zarobki muzyków jak w Warszawce 5 "koła" zwłaszcza że grają raz na ruski miesiąc. Wybitnie! Krążą pogłoski ze to są gdańszczanie, a tylko się nazywają EOK. .
  • Jaki "dochód" z biletów, skoro miasto dokłada ponad milion rocznie? Dochód to zysk, a ja tu zysku nie widzę. Jak dla mnie to widać stratę skoro trzeba dofinansowywać Orkiestrę z kasy miasta. Droga Redakcjo, czy możecie podać jak wygląda wynagrodzenie Pani Dyrektor, żebyśmy mogli porównać z podaną średnią wynagrodzenia dla muzyków? Skoro miasto finansuje Orkiestrę, to zarobki są jawne. PS Uwielbiam EOK, ale coś chyba jest nie tak, jeśli musimy ją dofinansowywać w tak wysokiej kwocie?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    2
    prosimus(2015-06-18)
  • Na pensje wszystkich pracownikow Orkiestry a nie .muzykow tylko a to 30osob plus muzycy ktorzy nie sa na etacie.
  • Coś źle zinterpretowane a już teksty ,że szkoda badać. Najpierw upewnij się a potem pisz.
  • Coś źle zinterpretowane a już teksty ,że szkoda badać. Najpierw upewnij się a potem pisz.
  • Netto czy brutto ,bo zmienia to postać rzeczy.
  • dżentelmeni nie mówią o pieniądzach. Kultura musi być, bo jej brak odbierze ludziom radość bycia i wtedy uwierzymy, że Polska ginie i w podobne głupoty.
  • A pracownicy Orkiestry ktorzy nie są muzykami to nie maja wynagrodzeń? Cos te wyliczanki w artykule są niepełne .
  • Trzeba budować [w trybie natychmiastowym ] gmach Opery i Filharmonii Elbląskiej. Budynek na 3 tysiące miejsc. Sposób finansowania projektu; specjalne opodatkowanie mieszkańców Elbląga.
  • EOK - jeżeli ma przetrwać - powinno być prywatną Spółką Muzyczną. W rzeczywistości jest teraz rodzajem prywatno -miejskiej Agencji Koncertowej. Dlatego dalsze finansowanie tego projektu z budżetu Elbląga jest bezzasadne.
Reklama