
Dziś (28 września) o godz. 17 w Galerii Fotografii na poddaszu Biblioteki Elbląskiej odbędzie się finisaż wystawy grafik studentów i artystów plastyków Pracowni Litografii Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wstęp wolny.
Na wystawie prezentowane są prace: Zbigniewa Gorlaka, Krzysztofa Cybulskiego, Magdaleny Hanysz, Joanny Rusinek, Agnieszki Korejby, Anny Tusk, Łukasza Butowskiego, Aliny Kadłubowskiej, Filipa Kalkowskiego, Marty Kostki, Beaty Kamińskiej, Agnieszki Surmy, Anity Wasik, Joanny Nurowskiej, Karoliny Sadowskiej, Małgorzaty Będowskiej, Magdy Kaczmarek, Iwony Piotrowskiej, Dagmary Gałeckiej, Eli Nowaczyk, Bartka Piosika, Joanny Gordon, Julii Kul i Anny Dobrowodzkiej.
Litografia to technika graficzna zaliczana do druku płaskiego, gdzie rysunek przeznaczony do powielania wykonuje się na kamieniu litograficznym, także odbitki wykonane tą techniką. W grafice artystycznej popularna jest technika zwana ossa sepia polegająca na wykonywaniu rysunku negatywowego na kamieniu. W klasycznej litografii rysunek nanosi się na wypolerowanym kamieniu zatłuszczającą kredką lub tuszem. Po naniesieniu rysunku powierzchnia kamienia jest zakwaszana słabym roztworem kwasu z połączeniu z gumą arabską - w ten sposób na niezarysowanych partiach tworzy się cienka warstewka przyjmująca wodę (warstwa hydrofilna) i jednocześnie odporna na zatłuszczenie farbą (warstwa oleofobowa). Wtedy rysunek zwilża się wodą, a później nanosi się na niego farbę, którą przyjmują tylko niektóre (tłuste) fragmenty. Przykłada się do kamienia stanowiącego matrycę papier i odbija w specjalnej prasie.
Technikę litograficzną wynalazł w 1798 roku Alojzy Senefelder (1771-1834), a rozwój druku litograficznego doprowadził do powstania druku offsetowego. Litografię stosowali wybitni malarze i graficy: Eugene Delacroix, Henri de Toulouse-Lautrec, Pierre-Auguste Renoir, Henri Matisse, Marc Chagall, Pablo Picasso, Stanisław Wyspiański, Leon Wyczółkowski.
Litografia to technika graficzna zaliczana do druku płaskiego, gdzie rysunek przeznaczony do powielania wykonuje się na kamieniu litograficznym, także odbitki wykonane tą techniką. W grafice artystycznej popularna jest technika zwana ossa sepia polegająca na wykonywaniu rysunku negatywowego na kamieniu. W klasycznej litografii rysunek nanosi się na wypolerowanym kamieniu zatłuszczającą kredką lub tuszem. Po naniesieniu rysunku powierzchnia kamienia jest zakwaszana słabym roztworem kwasu z połączeniu z gumą arabską - w ten sposób na niezarysowanych partiach tworzy się cienka warstewka przyjmująca wodę (warstwa hydrofilna) i jednocześnie odporna na zatłuszczenie farbą (warstwa oleofobowa). Wtedy rysunek zwilża się wodą, a później nanosi się na niego farbę, którą przyjmują tylko niektóre (tłuste) fragmenty. Przykłada się do kamienia stanowiącego matrycę papier i odbija w specjalnej prasie.
Technikę litograficzną wynalazł w 1798 roku Alojzy Senefelder (1771-1834), a rozwój druku litograficznego doprowadził do powstania druku offsetowego. Litografię stosowali wybitni malarze i graficy: Eugene Delacroix, Henri de Toulouse-Lautrec, Pierre-Auguste Renoir, Henri Matisse, Marc Chagall, Pablo Picasso, Stanisław Wyspiański, Leon Wyczółkowski.
A