Dźwięki pamiętające nawet VIII wiek, wygrywane na lutniach, fletach i giternach zabrzmią w najbliższy weekend (19 i 20 maja) na ulicach elbląskiej starówki za sprawą siedemnastej edycji Dni Muzyki Dawnej.
Dni Muzyki Dawnej organizowane są w Elblągu od 1996 roku. Pomysłodawczynią festiwalu była Danuta Mańkut, ówczesna prezes Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego.
- Impulsem zorganizowania pierwszej edycji były sukcesy zespołów prowadzonych przez Ryszarda Skotnickiego, odbudowująca się starówka i moje podróże po starych miastach Europy Zachodniej, gdzie piękna architektura jest podkreślana właśnie przez zespoły koncertujące na uliczkach, przy zabytkach. Wyobraziłam sobie, że można to zrobić przecież i w Elblągu - opowiada organizatorka festiwalu.
Elbląskie Dni muzyki dawnej to „muzyczny wehikuł czasu”.
- Panuje pewnego rodzaju moda powracania do dawnych epok, przedstawia się historycznie i Powstanie Warszawskie i Bitwę pod Grunwaldem, odtwarzamy także chlebek babuni. To jest ten sam kierunek myślenia - mówi Ryszard Skotnicki, dyrektor artystyczny festiwalu. - W naszym wypadku jest trochę trudniej. Musimy najpierw zdobyć zapis utworów średniowiecznych, renesansowych czy późniejszych, następnie trzeba pomyśleć jak to mogło wtedy brzmieć, nie mamy przecież żadnych zarejestrowanych dźwięków z tamtych czasów. To co się ostało to nuty. A to jak te nutki odczytywali im współcześni, i to jak my dziś na nie patrzymy to dwie zupełnie różne sprawy.
Utwory grane podczas Elbląskich Dni Muzyki Dawnej mają szczególne brzmienie ponieważ odtwarzane są na replikach dawnych instrumentów. Także tych odnalezionych przez elbląskich archeologów.
- Dzięki muzyce dawnej odtworzona została szesnastowieczna giterna, która znajduje się w muzeum. Uczynił to Tadeusz Czachak, lutnista, który koncertuje na niej w Polce i za granica przedstawiając ją jako „lutnię elbląską”, co jest wspaniałą promocja naszego miasta - podkreśla Danuta Mańkut.
Pierwszego dnia festiwalu prezentują się najlepsze zespoły szkolne, drugi dzień to koncerty zespołów profesjonalnych. Tu nie ma nagród, muzycy nie rywalizują ze sobą. Od szesnastu Elbląg gości najciekawsze zjawiska muzyczne.
- Przez te lata dorobiliśmy się renomy, przez sceny elbląskie przewinęła czołówka najlepszych zespołów muzyki dawnej w Polsce, które udział w naszym festiwalu wpisują sobie w cv - mówi Danuta Mańkut.
„Perełeczkami” tej edycji są dwa zespoły.
- W tym roku udało mi się zaprosić zespół z Warszawy grający muzykę baroku francuskiego, to najbardziej znana w Polsce grupa. Koncert Le Passioni Dell’anima w niedzielę - zachęca Skotnicki. - Bardzo ciekawą grupą jest zespół wokalny Voci Unite z Łomży, który zaprezentuje muzykę średniowieczną podpartą o tradycyjny śpiew Kurpiów. To w sobotę. Nie umniejszam oczywiście innym zespołom, których będziemy mieli okazję posłuchać, ale te dwie grupy jeszcze u nas nie były.
Koncerty wieczorne odbędą się w Sali u Św. Ducha w Bibliotece Elbląskiej. Natomiast w południe muzyki dawnej posłuchać będzie można na ulicach elbląskiej starówki, grupy muzyków pojawią się w kilku miejscach w okolicy Katedry i Ratusza Staromiejskiego.
Na wszystkie koncerty wstęp wolny.
Dodatkową atrakcją będzie wystawa instrumentów dawnych. Muzycy będą prezentować ich brzmienie, a chętni elblążanie będą mogli spróbować swoich sił w muzykowaniu na replikach.
Siedemnasta edycja festiwalu to, oprócz koncertów, także warsztaty dla młodzieży szkolnej, podczas których uczniowie szkół muzycznych nauczą się gry na historycznych instrumentach i odczytywania dawnych nut (co nie jest takie łatwe).
- Sięgnęliśmy do zbirów nut Biblioteki Elbląskiej, zapisów z interesującego nas okresu, czyli od średniowiecza do baroku - dodaje Danuta Mańkut. - Adaptujemy je na język współczesny i te utwory włączane są do muzycznego obiegu w Polsce, ponieważ zespoły uczestniczące w warsztatach wykonują je później w różnych miejscach.
Na spotkanie z muzyką dawną zapraszają: Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Młodzieżowy Dom Kultury w Elblągu, Biblioteka Elbląska im. C. K. Norwida.
Program XVII Elbląskich Dni Muzyki Dawnej:
sobota, 19 maja
godz. 9 – 12 - warsztaty dla szkolnych zespołów muzyki dawnej (Biblioteka Elbląska)
godz. 12 – 13 - koncerty na ulicach i przedprożach elbląskiej Starówki
godz. 18 - otwarcie wystawy utworów Jacobusa Regenarta
- koncert „Od Średniowiecza do Baroku” (Biblioteka Elbląska - sala u Św. Ducha)
wystąpią:
Zespół Muzyki Dawnej MDK (Elbląg)
Il Flauto Dolce (Gdańsk)
Capella Antiqua da Camera (Stegna)
Pomezania (Malbork)
Voci Unite (Łomża)
niedziela, 20 maja
godz. 9 – 12 - warsztaty dla szkolnych zespołów muzyki dawnej (Biblioteka Elbląska)
godz. 12 – 13 - koncerty na ulicach i przedprożach elbląskiej Starówki
godz. 18 - Koncert Galowy (Biblioteka Elbląska - sala u Św. Ducha)
wystąpią:
Il Bianco Fiore (Gdańsk)
Duet Liarman (Gdańsk)
Le Passioni Dell’anima (Warszawa)
XVII Elbląskie Dni Muzyki Dawnej, to projekt realizowany przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Prezydenta Miasta Elbląga.
- Impulsem zorganizowania pierwszej edycji były sukcesy zespołów prowadzonych przez Ryszarda Skotnickiego, odbudowująca się starówka i moje podróże po starych miastach Europy Zachodniej, gdzie piękna architektura jest podkreślana właśnie przez zespoły koncertujące na uliczkach, przy zabytkach. Wyobraziłam sobie, że można to zrobić przecież i w Elblągu - opowiada organizatorka festiwalu.
Elbląskie Dni muzyki dawnej to „muzyczny wehikuł czasu”.
- Panuje pewnego rodzaju moda powracania do dawnych epok, przedstawia się historycznie i Powstanie Warszawskie i Bitwę pod Grunwaldem, odtwarzamy także chlebek babuni. To jest ten sam kierunek myślenia - mówi Ryszard Skotnicki, dyrektor artystyczny festiwalu. - W naszym wypadku jest trochę trudniej. Musimy najpierw zdobyć zapis utworów średniowiecznych, renesansowych czy późniejszych, następnie trzeba pomyśleć jak to mogło wtedy brzmieć, nie mamy przecież żadnych zarejestrowanych dźwięków z tamtych czasów. To co się ostało to nuty. A to jak te nutki odczytywali im współcześni, i to jak my dziś na nie patrzymy to dwie zupełnie różne sprawy.
Utwory grane podczas Elbląskich Dni Muzyki Dawnej mają szczególne brzmienie ponieważ odtwarzane są na replikach dawnych instrumentów. Także tych odnalezionych przez elbląskich archeologów.
- Dzięki muzyce dawnej odtworzona została szesnastowieczna giterna, która znajduje się w muzeum. Uczynił to Tadeusz Czachak, lutnista, który koncertuje na niej w Polce i za granica przedstawiając ją jako „lutnię elbląską”, co jest wspaniałą promocja naszego miasta - podkreśla Danuta Mańkut.
Pierwszego dnia festiwalu prezentują się najlepsze zespoły szkolne, drugi dzień to koncerty zespołów profesjonalnych. Tu nie ma nagród, muzycy nie rywalizują ze sobą. Od szesnastu Elbląg gości najciekawsze zjawiska muzyczne.
- Przez te lata dorobiliśmy się renomy, przez sceny elbląskie przewinęła czołówka najlepszych zespołów muzyki dawnej w Polsce, które udział w naszym festiwalu wpisują sobie w cv - mówi Danuta Mańkut.
„Perełeczkami” tej edycji są dwa zespoły.
- W tym roku udało mi się zaprosić zespół z Warszawy grający muzykę baroku francuskiego, to najbardziej znana w Polsce grupa. Koncert Le Passioni Dell’anima w niedzielę - zachęca Skotnicki. - Bardzo ciekawą grupą jest zespół wokalny Voci Unite z Łomży, który zaprezentuje muzykę średniowieczną podpartą o tradycyjny śpiew Kurpiów. To w sobotę. Nie umniejszam oczywiście innym zespołom, których będziemy mieli okazję posłuchać, ale te dwie grupy jeszcze u nas nie były.
Koncerty wieczorne odbędą się w Sali u Św. Ducha w Bibliotece Elbląskiej. Natomiast w południe muzyki dawnej posłuchać będzie można na ulicach elbląskiej starówki, grupy muzyków pojawią się w kilku miejscach w okolicy Katedry i Ratusza Staromiejskiego.
Na wszystkie koncerty wstęp wolny.
Dodatkową atrakcją będzie wystawa instrumentów dawnych. Muzycy będą prezentować ich brzmienie, a chętni elblążanie będą mogli spróbować swoich sił w muzykowaniu na replikach.
Siedemnasta edycja festiwalu to, oprócz koncertów, także warsztaty dla młodzieży szkolnej, podczas których uczniowie szkół muzycznych nauczą się gry na historycznych instrumentach i odczytywania dawnych nut (co nie jest takie łatwe).
- Sięgnęliśmy do zbirów nut Biblioteki Elbląskiej, zapisów z interesującego nas okresu, czyli od średniowiecza do baroku - dodaje Danuta Mańkut. - Adaptujemy je na język współczesny i te utwory włączane są do muzycznego obiegu w Polsce, ponieważ zespoły uczestniczące w warsztatach wykonują je później w różnych miejscach.
Na spotkanie z muzyką dawną zapraszają: Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Młodzieżowy Dom Kultury w Elblągu, Biblioteka Elbląska im. C. K. Norwida.
Program XVII Elbląskich Dni Muzyki Dawnej:
sobota, 19 maja
godz. 9 – 12 - warsztaty dla szkolnych zespołów muzyki dawnej (Biblioteka Elbląska)
godz. 12 – 13 - koncerty na ulicach i przedprożach elbląskiej Starówki
godz. 18 - otwarcie wystawy utworów Jacobusa Regenarta
- koncert „Od Średniowiecza do Baroku” (Biblioteka Elbląska - sala u Św. Ducha)
wystąpią:
Zespół Muzyki Dawnej MDK (Elbląg)
Il Flauto Dolce (Gdańsk)
Capella Antiqua da Camera (Stegna)
Pomezania (Malbork)
Voci Unite (Łomża)
niedziela, 20 maja
godz. 9 – 12 - warsztaty dla szkolnych zespołów muzyki dawnej (Biblioteka Elbląska)
godz. 12 – 13 - koncerty na ulicach i przedprożach elbląskiej Starówki
godz. 18 - Koncert Galowy (Biblioteka Elbląska - sala u Św. Ducha)
wystąpią:
Il Bianco Fiore (Gdańsk)
Duet Liarman (Gdańsk)
Le Passioni Dell’anima (Warszawa)
XVII Elbląskie Dni Muzyki Dawnej, to projekt realizowany przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Prezydenta Miasta Elbląga.
OK