Dziś (13 czerwca) czwarty i ostatni dzień letnich Ogrodów Polityki. O godz. 17 rozpocznie się koncert muzyki poważnej, później przyjdzie czas na dyskusję panelowa nt. „20-lecia polskiego dziennikarstwa”. Gwiazdami wieczoru będą Haydamaky i Voo Voo.
Biblioteka Elbląska im. C. Norwida i tygodnik „Polityka” zapraszają na ostatni dzień VI Letnich Ogrodów Polityki. Dziś – niezależnie od pogody – wspólny koncert Voo Voo i Haydamaków odbędzie się na dziedzińcu Muzeum Archeologiczno-Historyczego. Bilety (15 zł) można kupić na portierni głównej Biblioteki oraz wszystkich filiach Biblioteki Elbląskiej.
13 czerwca (sobota)
godz. 17 - Koncert muzyki poważnej – Artur Ruciński (baryton), laureat Paszportu POLITYKI 2008, prowadzenie: Dorota Szwarcman
godz. 19 - Panel „20-lecie polskiego dziennikarstwa” z udziałem Seweryna Blumsztajna, Tomasza Wołka i Jacka Żakowskiego. Prowadzenie: Wiesław Władyka
godz. 21 - Koncert: Haydamaky i Voo Voo
Haydamaky rozpoczęli swoją karierę w 1991 roku w Kijowie jako undergroundowy zespół Aktus. Sytuacja zmieniła się po przyjściu do grupy Oleksandra Yarmoły i Ivana Leno, znanych muzyków folkowych. Na muzycznym pograniczu spotkały się wówczas reggae, punk, ska i „alternatywa” Aktusa z nutami ukraińskiej muzyki folkowej. Zespół zaczął szukać sobie miejsca na ukraińskiej scenie muzycznej. Nie chciał iść drogą postsowieckiej estrady, nie chciał również kopiować zachodnich standardów muzycznych. Dla Aktusa granie było misją społeczną – edukacja niepodległej Ukrainy przez muzykę przodków. Ta idea zaowocowała. W 2001 roku wytwórnia fonograficzna EMI zauważyła zespół i podpisała z nim pierwszy na Ukrainie kontrakt. Wówczas też Aktus zmienił się w Haydamaky. Pierwszy album – Haydamaky wywołał spore zamieszanie na rodzimym rynku muzycznym. Na płycie pojawiły się ludowe brzmienia z regionów Polesia, Bukowiny i Zakarpacia. Na płycie gościnnie zagrał również jeden z najbardziej znanych ukraińskich kobziarzy – Taras Kompanichenko. Płyta Haydamaky została okrzyknięta najciekawszym projektem muzycznym na Ukrainie 2001 roku. Trzy lata później dyskografia zespołu wzbogaciła się o kolejny krążek – Boguslav. Ten album również został ciepło przyjęty nie tylko na Ukrainie, ale także w Zachodniej Europie i USA, gdzie nazwisko bandurzysty Romana Hrynkiva, biorącego udział w nagraniach, jednoznacznie kojarzyło się melomanom z jego wspólnymi projektami z Andreasem Vollenweiderem czy Alem Di Meolą. W 2005 roku na Ukrainie ukazała się płyta Perverzija będąca swoistą muzyczną parafrazą twórczości znanego współczesnego ukraińskiego pisarza Jurija Andruchowycza. Na początku 2006 roku Haydamaky podpisali kontrakt z wytwórnią fonograficzną EastBlok Music (Niemcy) i agencją koncertową Agents 4 Music (Niemcy), wchodząc na rynek zachodnioeuropejski z albumem Perverzija, zmienionym na Ukraine Calling". Obecnie album zajmuje siódmą pozycję na World Musics Chart Europe, zaś utwór Za nashov stodolov znalazł się na playliście Charley Gilletta (BBC).
Voo Voo – w ich nagraniach usłyszeć można najróżniejsze muzyczne światy, dziś już klasyczne, np.: Djivana Gasparyana, Jana Garbarka, Toma Waitsa, Paula Simona, The Beatles, Jamesa Browna, Roberta Frippa, Nusrata Fateh Ali Khana, Johna McLaughlina, Jimiego Hendrixa i Johna Coltrane'a. Ale nade wszystko bardzo osobisty i osobny świat VOO VOO. Bo przecież najwybitniejsze – a pisane zawsze przystępnym językiem – dzieła tego zespołu wciąż pozostają inspiracją dla twórczych poszukiwań współczesnej muzyki. Obecny skład VOO VOO tworzą: Wojciech Waglewski – kompozytor, autor tekstów, gitarzysta, wokalista i producent muzyczny, Mateusz Pospieszalski – kompozytor, multiinstrumentalista, wokalista i producent muzyczny, Karim Martusewicz – basista i producent muzyczny; Piotr „Stopa” Żyżelewicz – perkusista. W artystycznym dorobku VOO VOO jest blisko 30 regularnych płyt (w tym muzyka teatralna, muzyka filmowa) oraz rokrocznie niezmiennie blisko 100 koncertów! Wskazówką, czym jest zespół jest wielce otwarta formuła muzykowania. VOO VOO nagrywa i koncertuje od duetów: Wojciech Waglewski - Mateusz Pospieszalski, w ścisłym składzie, oraz z wybitnymi gośćmi: instrumentalistami, wokalistkami i wokalistami z Polski, Bułgarii, Senegalu, Kuby, z zespołami ludowymi z Polski, Rosji, Mongolii, z kwartetami smyczkowymi, kameralnymi orkiestrami symfonicznymi. Wreszcie z Orkiestrą Symfoniczną i Chórem Teatru Wielkiego Opery Narodowej... W roku 1995 lider VOO VOO – Wojciech Waglewski został uhonorowany Paszportem Polityki, między innymi za łączenie muzyki różnych kultur oraz nagrodą Fryderyk w kategorii Najlepszy kompozytor. Waglewski jest współtwórcą nazwy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz autorem jej hymnu.
Artur Ruciński (baryton) naukę śpiewu rozpoczął w 1995 w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Jerzego Knetiga, w klasie którego studiował następnie w Akademii Muzycznej w Warszawie. Po ukończeniu studiów swoje umiejętności wokalne doskonalił u Kałudi Kałudowa. W 1999 uzyskał stypendium niemieckiej Fundacji Hansa i Eugenii Jutting. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych w kraju, między innymi Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Szkół Średnich w Łodzi (II nagroda, 1996), Konkursu Wokalnego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (wyróżnienie, 1999), Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (III miejsce, 2000), Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (II nagroda, 2000), Międzynarodowego Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (III nagroda, 2001). Odniósł również sukcesy na zagranicznych konkursach – Internationale Hans Gabor Belvedere Gesangswettbewerb w Wiedniu, Międzynarodowym Konkursie Śpiewaków Operowych im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie oraz Competizione dell'Opera w Treviso we Włoszech. W 2001 artysta rozpoczął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie głównie kreuje role w dziełach scenicznych Wolfganga Amadeusa Mozarta. Z zespołem WOK odbył wiele zagranicznych tournées, między innymi do Francji, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii, Niemiec, Holandii, Japonii i Libanu. W 2002 roku zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie tytułową rolą w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego. Później został zaproszony przez warszawski Teatr do kolejnych produkcji – występował w Turandot i Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Carmen Georgesa Bizeta, Damie Pikowej Czajkowskiego, Czarodziejskim flecie Mozarta, Halce Stanisława Moniuszki, Iwonie, Księżniczce Burgunda Zygmunta Krauzego oraz Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego. Także 2002 rozpoczął współpracę z Od 2005 współpracuje jednocześnie z Operą Krakowską. Artysta występował także na zagranicznych scenach operowych – w Bunka Kaikan w Tokio (Turandot Giacomo Pucciniego), Varna Opera (Marcello w La bohEme Pucciniego), Operze Lwowskiej (Silvio w Pajacach Ruggiero Leoncavallo) oraz na Festiwalu Afrodyty w Paphos na Cyprze (Rigoletto Giuseppe Verdiego, Turandot). Pracował z najwybitniejszymi polskimi reżyserami, takimi jak Maria Fołtyn, Mariusz Treliński, Marek Weiss-Grzesiński, oraz dyrygentami – Kazimierzem Kordem, Jerzym Maksymiukiem, Jackiem Kaspszykiem.
13 czerwca (sobota)
godz. 17 - Koncert muzyki poważnej – Artur Ruciński (baryton), laureat Paszportu POLITYKI 2008, prowadzenie: Dorota Szwarcman
godz. 19 - Panel „20-lecie polskiego dziennikarstwa” z udziałem Seweryna Blumsztajna, Tomasza Wołka i Jacka Żakowskiego. Prowadzenie: Wiesław Władyka
godz. 21 - Koncert: Haydamaky i Voo Voo
Haydamaky rozpoczęli swoją karierę w 1991 roku w Kijowie jako undergroundowy zespół Aktus. Sytuacja zmieniła się po przyjściu do grupy Oleksandra Yarmoły i Ivana Leno, znanych muzyków folkowych. Na muzycznym pograniczu spotkały się wówczas reggae, punk, ska i „alternatywa” Aktusa z nutami ukraińskiej muzyki folkowej. Zespół zaczął szukać sobie miejsca na ukraińskiej scenie muzycznej. Nie chciał iść drogą postsowieckiej estrady, nie chciał również kopiować zachodnich standardów muzycznych. Dla Aktusa granie było misją społeczną – edukacja niepodległej Ukrainy przez muzykę przodków. Ta idea zaowocowała. W 2001 roku wytwórnia fonograficzna EMI zauważyła zespół i podpisała z nim pierwszy na Ukrainie kontrakt. Wówczas też Aktus zmienił się w Haydamaky. Pierwszy album – Haydamaky wywołał spore zamieszanie na rodzimym rynku muzycznym. Na płycie pojawiły się ludowe brzmienia z regionów Polesia, Bukowiny i Zakarpacia. Na płycie gościnnie zagrał również jeden z najbardziej znanych ukraińskich kobziarzy – Taras Kompanichenko. Płyta Haydamaky została okrzyknięta najciekawszym projektem muzycznym na Ukrainie 2001 roku. Trzy lata później dyskografia zespołu wzbogaciła się o kolejny krążek – Boguslav. Ten album również został ciepło przyjęty nie tylko na Ukrainie, ale także w Zachodniej Europie i USA, gdzie nazwisko bandurzysty Romana Hrynkiva, biorącego udział w nagraniach, jednoznacznie kojarzyło się melomanom z jego wspólnymi projektami z Andreasem Vollenweiderem czy Alem Di Meolą. W 2005 roku na Ukrainie ukazała się płyta Perverzija będąca swoistą muzyczną parafrazą twórczości znanego współczesnego ukraińskiego pisarza Jurija Andruchowycza. Na początku 2006 roku Haydamaky podpisali kontrakt z wytwórnią fonograficzną EastBlok Music (Niemcy) i agencją koncertową Agents 4 Music (Niemcy), wchodząc na rynek zachodnioeuropejski z albumem Perverzija, zmienionym na Ukraine Calling". Obecnie album zajmuje siódmą pozycję na World Musics Chart Europe, zaś utwór Za nashov stodolov znalazł się na playliście Charley Gilletta (BBC).
Voo Voo – w ich nagraniach usłyszeć można najróżniejsze muzyczne światy, dziś już klasyczne, np.: Djivana Gasparyana, Jana Garbarka, Toma Waitsa, Paula Simona, The Beatles, Jamesa Browna, Roberta Frippa, Nusrata Fateh Ali Khana, Johna McLaughlina, Jimiego Hendrixa i Johna Coltrane'a. Ale nade wszystko bardzo osobisty i osobny świat VOO VOO. Bo przecież najwybitniejsze – a pisane zawsze przystępnym językiem – dzieła tego zespołu wciąż pozostają inspiracją dla twórczych poszukiwań współczesnej muzyki. Obecny skład VOO VOO tworzą: Wojciech Waglewski – kompozytor, autor tekstów, gitarzysta, wokalista i producent muzyczny, Mateusz Pospieszalski – kompozytor, multiinstrumentalista, wokalista i producent muzyczny, Karim Martusewicz – basista i producent muzyczny; Piotr „Stopa” Żyżelewicz – perkusista. W artystycznym dorobku VOO VOO jest blisko 30 regularnych płyt (w tym muzyka teatralna, muzyka filmowa) oraz rokrocznie niezmiennie blisko 100 koncertów! Wskazówką, czym jest zespół jest wielce otwarta formuła muzykowania. VOO VOO nagrywa i koncertuje od duetów: Wojciech Waglewski - Mateusz Pospieszalski, w ścisłym składzie, oraz z wybitnymi gośćmi: instrumentalistami, wokalistkami i wokalistami z Polski, Bułgarii, Senegalu, Kuby, z zespołami ludowymi z Polski, Rosji, Mongolii, z kwartetami smyczkowymi, kameralnymi orkiestrami symfonicznymi. Wreszcie z Orkiestrą Symfoniczną i Chórem Teatru Wielkiego Opery Narodowej... W roku 1995 lider VOO VOO – Wojciech Waglewski został uhonorowany Paszportem Polityki, między innymi za łączenie muzyki różnych kultur oraz nagrodą Fryderyk w kategorii Najlepszy kompozytor. Waglewski jest współtwórcą nazwy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz autorem jej hymnu.
Artur Ruciński (baryton) naukę śpiewu rozpoczął w 1995 w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Jerzego Knetiga, w klasie którego studiował następnie w Akademii Muzycznej w Warszawie. Po ukończeniu studiów swoje umiejętności wokalne doskonalił u Kałudi Kałudowa. W 1999 uzyskał stypendium niemieckiej Fundacji Hansa i Eugenii Jutting. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych w kraju, między innymi Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Szkół Średnich w Łodzi (II nagroda, 1996), Konkursu Wokalnego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (wyróżnienie, 1999), Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (III miejsce, 2000), Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (II nagroda, 2000), Międzynarodowego Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (III nagroda, 2001). Odniósł również sukcesy na zagranicznych konkursach – Internationale Hans Gabor Belvedere Gesangswettbewerb w Wiedniu, Międzynarodowym Konkursie Śpiewaków Operowych im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie oraz Competizione dell'Opera w Treviso we Włoszech. W 2001 artysta rozpoczął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie głównie kreuje role w dziełach scenicznych Wolfganga Amadeusa Mozarta. Z zespołem WOK odbył wiele zagranicznych tournées, między innymi do Francji, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii, Niemiec, Holandii, Japonii i Libanu. W 2002 roku zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie tytułową rolą w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego. Później został zaproszony przez warszawski Teatr do kolejnych produkcji – występował w Turandot i Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Carmen Georgesa Bizeta, Damie Pikowej Czajkowskiego, Czarodziejskim flecie Mozarta, Halce Stanisława Moniuszki, Iwonie, Księżniczce Burgunda Zygmunta Krauzego oraz Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego. Także 2002 rozpoczął współpracę z Od 2005 współpracuje jednocześnie z Operą Krakowską. Artysta występował także na zagranicznych scenach operowych – w Bunka Kaikan w Tokio (Turandot Giacomo Pucciniego), Varna Opera (Marcello w La bohEme Pucciniego), Operze Lwowskiej (Silvio w Pajacach Ruggiero Leoncavallo) oraz na Festiwalu Afrodyty w Paphos na Cyprze (Rigoletto Giuseppe Verdiego, Turandot). Pracował z najwybitniejszymi polskimi reżyserami, takimi jak Maria Fołtyn, Mariusz Treliński, Marek Weiss-Grzesiński, oraz dyrygentami – Kazimierzem Kordem, Jerzym Maksymiukiem, Jackiem Kaspszykiem.
oprac. A