UWAGA!

Rzeźba japońskiego artysty powstaje w Elblągu

 Elbląg, Rzeźba autorstwa Kaoru Matsumoto stanie przed EPT
Rzeźba autorstwa Kaoru Matsumoto stanie przed EPT (fot. Anna Dembińska)

W drugiej połowie lat sześćdziesiątych minionego stulecia w Elblągu odbyły się trzy imprezy artystyczne tzw. Biennale Form Przestrzennych. W efekcie w różnych punktach miasta pojawiły się obiekty przestrzenne przez elblążan ochrzczone mianem „bienali”. W najbliższych dniach kolekcja „Otwarta Galeria” wzbogaci się o kolejny obiekt. Będzie to realizacja rzeźby kinetycznej japońskiego artysty Kaoru Matsumoto.

Nad elbląskimi formami przestrzennymi opiekę sprawuje Centrum Sztuki Galeria EL. Kolekcja „Otwarta Galeria” jest elementem projektu „Poruszenie Formy”, finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Do Elbląga zapraszani są znani i cenieni twórcy, którzy tu na miejscu realizować mają swoje projekty. Od kilku dni przebywa w naszym mieście japoński artysta Kaoru Matsumoto. Od czterdziestu lat zajmuje się tworzeniem rzeźb kinetycznych. Tworzywem, z którego powstają prace Matsumoto, jest stal nierdzewna. Materiał ten, jak mówi twórca, sam w sobie jest zimny, ale wykorzystanie wiatru jako siły motorycznej, siły poruszającej formy, nadaje im dużo ciepła. Początkowo w pracach japońskiego artysty ruch wywoływany był mechaniczne, za pomocą silnika. Praca nad takim dziełem wymagała zaplanowania wszystkiego – formy, ruchu, działania. W wielu parkach w Japonii stoją rzeźby Kaoru Matsumoto. Te poruszane silnikiem, niezmiennie odtwarzają te same ruchy. Twórca ze smutkiem skonstatował, że nie zmieniają się, tak jak wszystko dookoła i wtedy pojawiła się idea wiatru.

  Elbląg, Kaoru Matsumoto opowiadał o swojej pracy podczas konferencji w Galeri EL
Kaoru Matsumoto opowiadał o swojej pracy podczas konferencji w Galeri EL (fot. AD)

Matsumoto postanowił nie stwarzać ruch, ale go wywoływać. I tak od dziesięciu lat powstają jego kinetyczne rzeźby wiatrowe. Artysta uważa, że nie musi tłumaczyć widzowi, co rzeźba sobą przedstawia, zostawia to wrażliwości odbiorcy, a kinetyzm rzeźby powoduje, że uczestniczy on w pewnym sensie w akcie twórczym. W Europie ten rodzaj sztuki jest mało znany. Rzeźby kinetyczne zobaczyć można w Holandii i Niemczech. Teraz, za sprawą Elbląga, Polska dołączy do tego grona. Kaoru Matsumoto przebywać będzie w naszym mieście dwa tygodnie. Z pomocą jednej z elbląskich firm, przygotowuje rzeźbę kinetyczną, która 26 listopada stanie przed siedzibą Elbląskiego Parku Technologicznego.
      

Janusz Salmonowicz

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Dziękujemy dziadkowi Słoninie za Modrzewinę za grube miliony na której stanie nikomu nie potrzebna bzdura. Kolejne rdzewiejące dziadostwo.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    12
    omatko(2014-11-20)
  • to właśnie Japonia jest miejscem narodzin takich rzeźb, mnie zachwyca rzeźba, która pod wpływem wiatru poruszającego jej poszczególne elementy - gra, wydaje dźwięki muzyczne, ,, przy niej naprawdę można się zapomnieć, ,, zachwycające. Ciekawi mnie jak ta w Elblągu będzie funkcjonować, pozdrawiamy pana bardzo serdecznie, dziękujemy
  • codziennie mijam budynek Laboratorium Analiz Środowiskowych gdy maszeruje "po zdrowie" na Modrzewinę, aż na pola pod Rubno, z ciekawością oczekuję na nowy obiekt na trasie naszych marszów
  • kurcze przeciez tam duzo ludzi chodzi i jezdzi na rowerach motorach Dobre miejsce
  • Świetna sprawa, dziękujemy. Oczekujemy z niecierpliwością ukończenia.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    0
    Elblag.men(2014-11-21)
  • Może umieścić ją obok formy Oyvinda Suula? www.portel.pl Proszę zwrócić uwagę na zapytanie w komentarzach o formę Oyvinda Suula i odpowiedź poniżej zamieszczoną przez Pana dyrektora.
  • Ponawiam pytanie. Gdzie znajduje się forma Oyvinda Suula?
  • nie oszukujmy się, wszystkie te pseudo rzeźby powinno się już dawno zezłomować i przetopić na studzienki. Większy pożytelk. bo ani to piękne, ani interesujace, nadali znaczenie złomu i tak ładują w to kase i jeszcze mają pretensję, żę nikt tego nei docenia. ptaki mają przynajmnie na co oddawać, wiadomo co. .sztuka dla sztuki, w ogóle nie patrże na to jak jestem na mieście bo i nei ma na co, miasto także jak te rzeźby, zesłomowane :)
  • ja nie dziękuję temu panu i nie pozdrawiam. Nie chcę tego czegoś tutaj!!
  • Kolejne rdzewiejące dziadostwo. -bravo! zgadzam się w 1000 %! nikgo to nie obchodzi z mieszkańców tylko incjatorów.
  • losowo generowany zlom nazywacie sztuką ?? hahahahahahaaha, sztuka na poziomie iq 0 gdyby stacja kosmiczna runela na ziemie to tez nazwiecie to sztuką, wiem wie mkrytyczne glosy moga ranic uczucia artysty autora dziela, jego umiejetnosci sprowadzaja sie do ptostoty typu protactwa przechodzacego w pustactwo, nie chce tego zlomu, postawcie juz lepiej Orla piknego okazalego tylko nei z czekolady i żadnych tęcz a nei jakies rury ktorych sie idzie naogladac w supermarketach kinach i innych swiatyniach xx wieku nawet w ubikacj iw szpitalu sa takie rury do podtrzymywanai sie dla niepelnosprawnych, ta sztuke mozna smialo nazwac sztuka dla niepełnosprawnych mentalnie i intelektualnie, jest tyle pieknych rzecz yna swiecie a ktos zadecydowal ze brzytkie bedzie cool w tym miescie dobijcie je oszczedzcie mi wstydu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    0
    3
    zlomiarzeliczenawas(2014-11-22)
  • Krzysiu, nie przesadzaj
Reklama