UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Wernisaż, tym razem niedzielny

2008-03-27
Aktualizowany 2008-03-30 09:10
Elbląg, Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski.
Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski.

Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza w niedzielę 30 marca o godz. 16 na wernisaż wystaw: „Inteligibilne procesy” i „Otwarta książka miasta Hünfeld”. Kuratorem obu wystaw będzie Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski, założyciel Galerii EL, mieszkający obecnie w Niemczech, gdzie prowadzi Museum Modern Art w Hünfeld.

Wystawy tak oto zapowiada Galeria EL:
     Kwiatkowski skupił wokół siebie ośmioosobową formację artystów - reprezentantów różnych profesji - od pedagogicznej i psychologicznej poprzez językoznawczą, na ekonomicznej kończąc. Dla wszystkich sztuka stanowi filozofię życia, a różnorodne wykształcenie pozwala poprzez przenoszenie wiedzy ze sfery zawodowej w sferę sztuki zwielokrotnić perspektywy spojrzenia na podejmowane przez artystów problemy. Źródłem artystycznych dążeń wszystkich twórców jest ich wzajemny dialog, wspólny obszar poszukiwań, a także wspólnota myśli, będącej w ich działaniach zasadniczym punktem odniesienia. To dlatego zgromadzone na wystawie dzieła, mimo, iż „materialnie” bardzo różnorodne - od przestrzennych po operujące jedynie płaszczyzną, tworzą zespół bardzo spójny, będący efektem niezwykle konsekwentnie realizowanych założeń, wspólnych wszystkim członkom formacji.
     Sztuka inteligibilna - dająca poznawać się jedynie duchowo, czerpiąca z teorii Parmenidesa, zakłada, że myśl jest spełnieniem, praca natomiast służyć ma jedynie doprowadzeniu do tej myśli. Idąc tym tropem, uczestnicy „Inteligibilnych procesów” swoją twórczość opierają na założeniu uwolnienia formy od zasad kształtowania oraz uwolnienia słowa od powiązań językowych i - co za tym idzie - połączenia tych dwóch mediów ze sobą. Sztuka inteligibilna nie rości sobie prawa do komentowania rzeczywistości, do niesienia posłannictwa, nie oskarża, nie osądza, nie jest zwierciadłem odbijającym problemy ani też nie służy jako medium do rozprawiania się z nimi. To, co najbardziej istotne, ma miejsce „tu i teraz”, a inteligibilny proces w tym rozumieniu odbywa się na drodze kontaktu, spotkania widza z dziełem. Spotkania, co należy podkreślić - za każdym razem odmiennego i jak najbardziej subiektywnego, uzależnionego od sytuacji, otaczającej przestrzeni czy wreszcie, a może nawet przede wszystkim - od samopoczucia tego, który patrzy.
     Znamienne, że to właśnie w Galerii EL oglądać dziś możemy „Inteligibilne procesy”. To w tym miejscu, funkcjonującym jeszcze wówczas jako Laboratorium Sztuki, w 1961 roku Gerard Kwiatkowski rozpoczął poszukiwania swych „artystycznych stanów wyjątkowych”. Dzisiaj, po latach, w tym samym, choć pewnie już nie takim samym miejscu, jesteśmy świadkami najnowszych skutków owych „stanów wyjątkowych”. I choć sztuka inteligibilna nie oferuje gotowych rozwiązań ani tym bardziej rozwiązań łatwych, intelektualny wysiłek i duchowa aktywność, do których namawia, zaowocują z całą pewnością dotknięciem czegoś wykraczającego daleko poza czysto zmysłowe doznania i wzruszenia, zaowocują kontaktem z trwałymi i najistotniejszymi wartościami.
     Kolejną wystawą jest „Otwarta książka miasta Hünfeld”, będąca udokumentowaniem działań artystów w przestrzeni niemieckiego Hünfeld. W ciągu 12 lat, podczas których projekt był realizowany, w pejzaż miejski, w miejską przestrzeń, początkowo „wtargnęły”, aby z biegiem czasu na trwałe wpisać się, umieszczane na elewacjach i innych obiektach teksty z pogranicza poezji konkretnej, cytaty myślicieli i artystów z całego świata. Tej iście wszędobylskiej obecności sztuki w miejskiej przestrzeni prowodyr czy raczej duchowy mentor całej akcji - Gerard Kwiatkowski przypisuje wielkie znaczenie. Według niego, sztuka towarzysząca nam w codziennych działaniach, w drodze do czy podczas powrotu z pracy, szkoły, w czasie spaceru czy po prostu podczas naszego funkcjonowania w miejskiej przestrzeni, zdolna jest nawet wpływać na ograniczenie przestępczości i agresji.
     Słowo, będące tu medium podstawowym, traktowane jako komunikacyjny pomost między „mną” a „tobą”, ma moc przełamywania wszelkich barier.
     Organizację wystaw wsparła finansowo firma Alstom.
     
     O autorach:
     Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski. Urodzony w 1930 r. w Faulen. W roku 1957 ukończył Studium Kształtowania Konstruktywistycznego i filozofię sztuki. Od roku 1956 był inicjatorem i założycielem ośmiu instytucji artystycznych oraz organizatorem międzynarodowych wystaw i sympozjów. W 1990 r. założył Museum Modern Art w Hünfeld, gdzie do tej pory żyje i pracuje.
     Günther Blechschmidt. Urodzony w 1941 r. w Monachium. Z wykształcenia pedagog. W roku 1980 rozpoczął studia w Wolnej Akademii Sztuki Hünfeld/Fulda. Brał udział w corocznych warsztatach, m.in. prof. Ryszarda Winiarskiego, prof. Mirosława Duchowskiego, prof. Andrzeja Turowskiego. Uczestnik wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach w kraju i za granicą. Żyje i pracuje w Mackenzell/Hünfeld.
     Klaus Hochberger. Urodzony w 1939 r. w Graslitz. Ukończył studia pedagogiczne (geografia, sport, język angielski) na Uniwersytecie Joanna Wolfganga Goethe we Frankfurcie nad Menem. Uczestnikiem „Inteligibilnych procesów” jest od 1992 r., od 1995 r. członkiem redakcji i pełni funkcję korektora w Fundacji „Museum Modern Art Hünfeld”. Brał udział w wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach w kraju i za granicą. Żyje i pracuje w Bad Hersfeld.
     Heinz Kasper. Urodzony w 1942 r. w Hamburgu. Studia na Wolnej Akademii Sztuki w Hünfeld rozpoczął w 1980. Brał udział w corocznych warsztatach z prof. Ryszardem Winiarskim, prof. Wandą Gołkowską, prof. Janem Chwałczykiem. Uczestnik wielu indywidualnych wystaw w kraju i za granicą. Odbył podróże studyjne m.in. do Polski, Włoch, Czech i Hiszpanii. Żyje i pracuje w Steinbach/Burghaun i w Kappstadzie w Południowej Afryce.
     Charly Möller. Urodzony w 1956 r. w Fuldzie. Samodzielny wolny architekt. Ukończył studium architektury w Wyższej Szkole Zbiorczej w Kassel a także Studium Sztuki przy Wolnej Akademii Sztuki w Hünfeld/Fulda. Uczestnik wielu warsztatów oraz wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Żyje i pracuje w Mackenzell/Hünfeld.
     Veronika Rodenberg. Urodzona w 1955 r. w Hainzell. W latach 1972-74 uczyła się kreślarstwa budowlanego, studiowała także w Wolnej Akademii Sztuki w Hünfeld/Fulda. Od roku 1980 uczestniczy w corocznych warsztatach m.in. z prof. Andrzejem Turowskim, prof. Marcinem Berdyszakiem. Bierze udział w wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach w kraju i za granicą. Żyje i pracuje w Hainzell/Hosenfeld.
     Michael Schütz. Urodzony w 1953 w Herborn-Seelbach. Z wykształcenia lekarz ze specjalnościami: psychiatryczną, psychoterapeutyczną i psychoanalityczną. Studiował w Wolnej Akademii Sztuki w Hünfeld/Fulda. Rozwija swoją twórczość kierunku „Form Myślowych” i „Przestrzeni Duszy”. Uczestnik wielu wystaw indywidualnych zbiorowych w kraju i za granicą. Żyje i pracuje w Bad Hersfeld.
     Norbert Zeitner. Urodzony w 1953 r. w Bambergu. Z wykształcenia ekonomista. Studia w Wolnej Akademii Sztuki w Hünfeld/Fulda rozpoczął w 1980. Uczestnik wielu warsztatów i wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Żyje i pracuje w Gruben/Burghaun.
oprac. PD
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Postać Pana Gerarda nie jest mi obojętna, wszak to cząstka naszego miasta, dlatego wszystko co o nim frapuje mnie. Dlatego szukam tego Faulen i nie mogę znaleźć, prawdopodobnie jest to niemiecka nazwa jakiejs miejscowości położonej na terenie Warmii, no i to Studium Kształtowania Konstruktywistycznego i filozofii sztuki- kto wie, gdzie Pan Gerard to ukończył. Najbliżej to chyba w Gdańsku, ale czy na pewno. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Mariusz Z.(2008-03-30)
  • o kurcze, nie wiedziałem o wernisażu, bo na pewno bym poszedł - ryzol
Reklama