UWAGA!

Gwarancja gwarancji nierówna

Gdybyśmy pokusili się o stworzenie rankingu najczęściej używanych słów, o znaczeniu których społeczeństwo nie ma pojęcia, słowo „gwarancja” z pewnością znalazłoby się w czołówce.

- Nierzadko zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy usilnie próbują odnaleźć jego znaczenie żyjąc w przekonaniu, że do tej pory nikt nie pokusił się o zbadanie tego zagadnienia. Dlatego uważam, że warto w tym miejscu pochylić się nad tym problemem – mówi Ewelina Antczak - Bobińska z Inspekcji Handlowej.
       Natomiast jeśli mówimy, o tym że otrzymaliśmy gwarancję bądź ją wydaliśmy w związku z umową kupna - sprzedaży towaru, to mamy na myśli dokument (kartę gwarancyjną). Dopuszczalne jest również oświadczenie zawarte w reklamie. Udzielenie kupującemu gwarancji nie jest obowiązkowe. Warto pamiętać, że gwarancja nie może być odpłatna, a także może zostać udzielona przez producenta, sprzedawcę bądź inny podmiot.
       Art. 13 Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. 2002 Nr 141, poz. 1176 ze zm.) w sposób precyzyjny określa co w oświadczeniu zamieszczonym w dokumencie gwarancyjnym lub w reklamie powinno się znajdować:
       - najważniejsze jest to aby określone zostały obowiązki gwaranta (brak tych informacji sprawia, że dane oświadczenie nie może być uznawane za gwarancję) i uprawnienia kupującego na wypadek, gdyby towar nie posiadał zadeklarowanych w oświadczeniu właściwości
       - sprzedawca, który udziela gwarancji jest zobligowany do wydania kupującemu towaru z dołączoną kartą gwarancyjną oraz do sprawdzenia zgodności znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń
       - istotną kwestią jest również to, aby dokument gwarancyjny zawierał podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
      
oprac. Anieze

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Czy ja już nie czytałem tego gdzieś wcześniej????:) Czyżby u niebieskiej konkurencji?. .. .Ale sa wakacje wybaczamy:)
  • Pewnie przeczytasz to u każdej innej konkurencji, bo to materiał rozesłany przez jakiś PIH po wszystkich redakcjach w Elblągu.
Reklama