
Kiedy składamy reklamację pamiętajmy, że mamy dwie możliwości, możemy spisać ją na formularzu przygotowanym przez sprzedawcę lub też sporządzić samemu.
W przypadku kiedy przynosimy własnoręcznie napisaną sprzedawca powinien potwierdzić jej wpłynięcie. Istnieje również możliwość przesłania reklamacji pocztą, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Takie zgłoszenie reklamacyjne powinno zawierać:
- datę zgłoszenia reklamacyjnego
- dane osoby reklamującej
- dane sprzedawcy
- dane towaru konsumpcyjnego niezgodnego z umową
- datę zakupu
- określenie wad towaru
- oczekiwania konsumenta (początkowo możemy domagać się naprawy lub wymiany na nowy towar).
Pamiętajmy, że 14 dni, które sprzedawca ma na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji jest to 14 dni kalendarzowych, liczonych od dnia następnego po dniu złożenia reklamacji.
Termin ten nakłada na sprzedawcę obowiązek poinformowania o tym czy reklamacja została uznana czy też nie. Ustawa niestety nie podaje ile taka naprawa bądź wymiana mogą trwać. Nie udzielenie odpowiedzi w terminie na reklamację powoduje automatyczne uznanie roszczeń konsumenta. Dlatego tak ważne jest, aby reklamacja była w formie pisemnej, opatrzona datą (w przypadku listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, odliczanie terminu umożliwi nam żółta zwrotka).
Pamiętamy również, że to sprzedawca powinien nas skutecznie poinformować o wyniku reklamacji. Nie można wymagać od konsumenta przychodzenia i dopytywania się. Obowiązek ten spoczywa na sprzedawcy.
Takie zgłoszenie reklamacyjne powinno zawierać:
- datę zgłoszenia reklamacyjnego
- dane osoby reklamującej
- dane sprzedawcy
- dane towaru konsumpcyjnego niezgodnego z umową
- datę zakupu
- określenie wad towaru
- oczekiwania konsumenta (początkowo możemy domagać się naprawy lub wymiany na nowy towar).
Pamiętajmy, że 14 dni, które sprzedawca ma na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji jest to 14 dni kalendarzowych, liczonych od dnia następnego po dniu złożenia reklamacji.
Termin ten nakłada na sprzedawcę obowiązek poinformowania o tym czy reklamacja została uznana czy też nie. Ustawa niestety nie podaje ile taka naprawa bądź wymiana mogą trwać. Nie udzielenie odpowiedzi w terminie na reklamację powoduje automatyczne uznanie roszczeń konsumenta. Dlatego tak ważne jest, aby reklamacja była w formie pisemnej, opatrzona datą (w przypadku listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, odliczanie terminu umożliwi nam żółta zwrotka).
Pamiętamy również, że to sprzedawca powinien nas skutecznie poinformować o wyniku reklamacji. Nie można wymagać od konsumenta przychodzenia i dopytywania się. Obowiązek ten spoczywa na sprzedawcy.
Ewelina Antczak - Bobińska