UWAGA!

Marnego Sylwestra też można reklamować

Brzmi niewiarygodnie? Dziś wszystko jest możliwe, a Prezes UOKiK przestrzega, na co zwracać uwagę, żeby przy okazji sylwestrowych zabaw i okazji nie dać się nabić w butelkę… bez dna.

Jak informuje Prezes UOKiK, nieudaną imprezę sylwestrową można zareklamować, a organizator zabaw i wyjazdów ponosi odpowiedzialność nie tylko za pozostawione w szatni płaszcze. Warto o tym wiedzieć, żeby nie dać się nabić w przysłowiową butelkę i Nowego Roku nie zaczynać od strat finansowych. Dlatego kupując zorganizowaną imprezę sylwestrową, pamiętajmy, że zawieramy umowę z organizatorem. Często jej najprostszym potwierdzeniem jest bilet wstępu. W gorączce sylwestrowych przygotowań pamiętajmy nie tylko o tym, żeby efektownie wyglądać, ale też o naszych prawach i obowiązkach.
       To, co ważne:
      
       Umowa najlepiej na piśmie – spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą. Doprecyzujmy szczegóły zabawy, np. ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj oraz formę muzyki;
      
       Usługi i ich wykonanie – jeżeli zamierzasz skorzystać z usług fryzjera, kosmetyczki, krawca, pralni, pamiętaj, że cenniki powinny być umieszczane w miejscach ogólnodostępnych i widocznych dla konsumentów, a ceny za usługi powinny być podawane wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu świadczenia.
      
       Nienależyte wykonanie usługi – niezgodną z ustaleniami fryzurę, makijaż czy zabieg kosmetyczny możemy reklamować. Na podstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Pamiętajmy, odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna (np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny itp.). Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.
      
       Rezygnacja może być kosztowna – zakup biletu na zabawę, wykupienie wycieczki połączonej z sylwestrem zobowiązuje – również klienta. Nagła rezygnacja, rozmyślenie się w ostatniej chwili może wiązać się z poniesieniem części lub całości ceny biletu. W każdym przypadku kwota naliczana konsumentowi powinna być adekwatna do poniesionych przez organizatora wydatków. Warto pamiętać, że jeśli do zmiany istotnych warunków umowy – miejsca, ceny, programu itp. doszło z winy organizatora – powinniśmy mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.
       Tym, którzy zamierzają spędzić sylwestra na stoku, UOKiK przypomina, że za niewykorzystany karnet z powodu m.in. pogorszenia warunków atmosferycznych, awarii wyciągu, należy się zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanych zjazdów.
      
       Pozostawione rzeczy w szatni powinny być bezpieczne – w kinach, teatrach, klubach widnieje napis, zgodnie z którym w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności. Jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni – nie tylko wtedy, gdy jest płatna.
      
       Jeśli organizator nie dotrzymał umowy – reklamuj. Jeżeli usługa została wykonana niezgodnie z umową, należy złożyć reklamację do organizatora.
      
       Materiały pirotechniczne – jeśli spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz są używane zgodnie z instrukcją, nie stanowią zagrożenia. Kupując materiały pirotechniczne, sprawdź, czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia (np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych) oraz instrukcja obsługi w języku polskim. Pamiętaj, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Zanim kupisz fajerwerki, sprawdź, czy opakowanie nie posiada żadnych wad (pęknięcia, przerwania, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zobacz, czy elementy są dobrze połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalenia nie wypadają.
      
       Pomoc w nagłych przypadkach – jeżeli przedsiębiorca nie chce respektować praw, poproś o pomoc Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Elblągu – ul. Saperów 14a; tel. 055 239 49 09. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są też przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008.
      
       Źródło: UOKiK
      
      
oprac. MK
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama