UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Poradnik rodzica na pierwsze dni września

 
Elbląg, Poradnik rodzica na pierwsze dni września

Jak wynika z badania CBOS, w ubiegłym roku rodzice na wyprawkę szkolną wydali średnio 1122 zł. Ile z zakupionych przyborów, ubrań i plecaków nie zdało egzaminu i trzeba je było wyrzucić lub złożyć reklamację, nie wiadomo. Wiadomo jednak, że z przysługującego prawa do zwrotu lub reklamacji warto skorzystać.

Przed rozpoczęciem na dobre roku szkolnego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, jak wyegzekwować reklamację, np. wadliwego plecaka, i o czym pamiętać, zapisując dziecko na zajęcia pozalekcyjne.
      
       Prywatne szkoły i kursy
      
Widzisz na umowie takie zdania: „Wpisowe nie podlega zwrotowi w sytuacji rezygnacji z zajęć”; „W przypadku niedyspozycji lektora Anglika szkoła może go zastąpić lektorem Polakiem”? Uważaj! To według UOKiK przykłady niedozwolonych klauzul w umowach prywatnych przedszkoli, liceów, szkół językowych.
       Częstym problemem jest uniemożliwianie odstąpienia od zawartej umowy poprzez zatrzymywanie przez szkoły wpłaconych pieniędzy. Taka praktyka jest sprzeczna z prawem. Szkoła może zatrzymać tylko taką część pieniędzy, która odpowiada kosztom faktycznie poniesionym, np. za rezerwację sali czy wydruk materiałów.
      
       Nieudane zakupy – zwroty
      
Warto przemyśleć każdy zakup, ponieważ zwrot złego podręcznika, plecaka itp. zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Coraz częściej sklepy dopuszczają wymianę zakupionych towarów jednak na warunkach przez siebie ustalonych – np. będziemy musieli zatrzymać opakowanie, metki.
      
       Podręczniki używane – reklamacja
      
Wadliwe towary kupione w komisie czy antykwariacie możemy reklamować. Należy zachować dowód zakupu, np. paragon. W przypadku zakupu rzeczy używanych sprzedawca może skrócić czas na reklamację do roku. Dłuższy termin obowiązuje, gdy kupujemy nowe produkty – wówczas reklamację możemy składać w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Z tej możliwości możemy skorzystać także wtedy, gdy kupujemy w promocji.
      
       Place zabaw
      
Za utrzymanie bezpieczeństwa na placu zabaw odpowiedzialny jest właściciel lub zarządca terenu, np. spółdzielnia mieszkaniowa lub przedszkole. Szczegółowo o tym musi informować tablica znajdująca się na placu zabaw. Teren musi być ogrodzony, a urządzenia odpowiednio przymocowane do podłoża i stabilne. Niektóre zagrożenia mogą sprawdzić samodzielnie rodzice, wypróbowując urządzenie, zwracając uwagę na zardzewiałe, słabo umocowane lub uszkodzone elementy.
      
       Samodzielne zakupy dzieci
      
Zgodnie z prawem dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących spraw życia codziennego, czyli np. zakupu lizaka, bułki czy zeszytu, to jest ona ważna – pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji dziecko nie zostało pokrzywdzone.
       Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się, gdy nastolatek zamierza nabyć rzecz o wartości powyżej 10 euro, np. odtwarzacz MP3, rower czy komputer. Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów bądź potwierdzenie przez nich umowy.
      
       Gdzie się zgłosić po pomoc
      
Bezpłatnej pomocy w rozwiązaniu sporu ze sprzedawcą, napisaniu reklamacji udzielają:
       – Miejski Rzecznik Konsumentów – ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
       – Powiatowy Rzecznik Konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27
       lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707.
      
       Źródło: UOKiK
      
      
oprac. mk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
Reklama