UWAGA!

Stracił 120 tysięcy! Kolejne oszustwo na kryptowaluty

 Elbląg, Stracił 120 tysięcy! Kolejne oszustwo na kryptowaluty
fot. pixabay.com

Mieszkaniec Elbląga stracił 120 tys. zł. Mężczyzna padł ofiarą oszustów, którzy namówili go do "zainwestowania w kryptowaluty". Do pokrzywdzonego zadzwonił fałszywy przedstawiciel firmy zajmującej się kryptowalutami, zaproponował pomoc w ich zakupie. Pokrzywdzony udostępnił mu mozliwość korzystania ze swojego konta bankowego. Sprawca dokonał kilkunastu transakcji i wyprowadził z konta 120.000 zł.

W ostatnich latach jednym z wielu rodzajów oszustw w Internecie są przestępstwa związane z namawianiem ofiar do skorzystania z intratnych usług finansowych, które rzekomo mają przynieść łatwy, szybki i duży zysk. Sprawcy dzwonią losowo na różne numery telefoniczne do ofiar lub wysyłają spam na wiele kont e-mail z reklamą swoich usług i czekają, aż ofiara zgłosi się do nich sama. Ostatnio, najczęściej występująca usługa finansowa to kryptowaluty. Tak właśnie było w Elblągu. Do pokrzywdzonego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika jednej z warszawskich firm brokerskich. Fałszywy przedstawiciel firmy zajmującej się kryptowalutami, zaproponował pomoc w ich zakupie. Pokrzywdzony udostępnił mu mozliwość korzystania ze swojego konta bankowego. Sprawca dokonał kilkunastu transakcji i wyprowadził z konta w sumie 120.000 zł.

Na początku lutego w Elblągu miało miejsce podobne przestępstwo. Mechanizm działania oszusta był podobny. Pokrzywdzony udostępnił swoje konto bankowe oraz dane karty, numer PIN, dane osobowe oraz zdjęcie dowodu osobistego. Sprawca mógł dokonywać operacji bankowych. Kwota, którą oszust wyprowadził z konta to blisko 4 tys. zł.

 

Apelujemy o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci!

Nie klikajmy bez zastanowienia w nieznane linki! Zachowajmy ostrożność po otrzymaniu linku z przekierowaniem do innej witryny internetowej, szczególnie jeżeli przenosi ona nas do stron logowań do kont bankowych, portali społecznościowych czy aukcyjnych. Jakakolwiek sugestia konieczności ponownego wpisania naszych danych do zalogowania się na danej stronie, powinna wzbudzić naszą czujność. Należy również zweryfikować nadawcę otrzymanej wiadomości. W tym celu można przeanalizować adres strony. Często są one tworzone przez oszustów i do złudzenia przypominają istniejące legalne witryny. Różnić się mogą jednak jedną literą, kropką czy podkreślnikiem.

 

Nie daj się oszukać!

Co zrobić, żeby nie paść ofiarą oszustów? Pamiętać o zasadach bezpieczeństwa:

- należy kategorycznie odrzucać wszystkie oferty, w których składane są propozycje łatwego, szybkiego i dużego zarobku poprzez kryptowaluty i inne instrumenty

- osoby które nigdy nie zajmowały się inwestowaniem, w tym transakcjami kryptowalutowymi, nie wiedzą jak działa taki produkt i ten rynek, nie mają wystarczającej wiedzy informatycznej pod żadnym pozorem nie mogą podejmować ofert płynących do nich drogą mailową czy telefoniczną, kierując się tylko chęcią osiągnięcia szybkiego zysku

- należy zapoznać się z tym, jak działają te instrumenty, w tym kryptowaluty i programy do obsługi zdalnego pulpitu. Jakakolwiek namowa przez „konsultanta" do zainstalowania programów powinna być powodem do zakończenia rozmowy

- instalować należy tylko narzędzie wskazane przez bank i znajdujące się w jego ofercie, takie jak np. aplikacja moblina na telefon do obsługi rachunku

- każdy, kto mimo grożących niebezpieczeństw chce skorzystać z takich usług, musi dążyć do jak najgłębszej weryfikacji informacji przekazywanych przez konsultanta, np. uzyskać jego imię i nazwisko, nazwę, adres firmy którą reprezentuje, adres e-mail, numer telefonu na który można do nich zadzwonić, dane przełożonego konsultanta, poprosić o dane np. z ewidencji działalności gospodarczej, nr REGON, NIP, dane z KRS. Na uzyskane numery telefonów należy oddzwonić, potwierdzić kto odbierze, poprosić o przesłanie dokumentów dotyczących oferty na maila

- nie należy się zgadzać się na współpracę po pierwszym kontakcie. Trzeba dać sobie czas na przemyślenie i sprawdzić uzyskane informacje np. na stronach Komisji Nadzoru Finansowego, porozmawiać z konsultantem w swoim banku, skontaktować się z Policją i poprosić o pomoc w weryfikacji informacji o ofercie, czy po prostu sprawdzić informacje w Internecie, np. na stronach o bezpieczeństwie internetowym

- nie można udzielać informacji na temat dostępu do naszego konta, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych i naszych danych osobowych żadnej postronnej osobie.

 

Pamiętajmy, że to my sami jesteśmy w pierwszej kolejności odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo i prawidłowe zabezpieczenie swojego mienia!

Jakub Sawicki, biuro prasowe KMP w Elblągu

Najnowsze artykuły w dziale Prawo i porządek

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • To na pewno ks. o. Tadeusz, bo ludzie zmądrzeli i coraz mniej mu dają. .. dobry jest !
  • Czy naprawdę polacy są az takimi baranami do strzyzenia, ktory to juz raz, jezeli masz takie pieniądze oddaj lepiej dzieciom niz złodziejom.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15
    1
    yello(2021-02-23)
  • Absolutnie mi ich nie żal.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16
    1
    Gosc12345(2021-02-23)
  • skąd tyle dzbanów w tym mieście? akcja "wisła"rodzi plony? jak nie bezmózg, to ćpun, złodziej, alkoholik, nierób, pasożyt.
  • Bardzo dobrze, naiwne tępe bydlęta, nie ma co ich żałować. Wyobraźcie sobie ile osób dało się oszukać i ze wstydu się nie przyznają do tego.
  • Krew ze wschodu wmieszania w Polską ziemię. Całe te Markusy, zwierzna, itd tam to się dopiero dzieje. Bezprawie, sodoma i gomora. Każdy patrzy tylko, żeby coś wykombinować i każdy każdego kryje.
  • Takie telefony mnożą się wśród ludzi względnie inteligentnych ale chciwych. Ja odebrałem następujący telefon. Spółka giełdowa branży medycznej, udziały, kursy szybujące w górę, pewny zysk, załóż konto przy pomocy Pana konsultanta. Jak trafi na idiotę Pan konsultant robi przelew na przelewem ale to trzeba być idiotą, żeby te przelewy autoryzować. Nie ma w obecnych czasach systemu bankowego bez tokena, kodów sms, autoryzacji mobilnej etc. Nawet mikro wałki na BLIK wymagają akceptacji właściciela rachunku bankowego.
  • Głęboko kopał za bitcoinem aż wyszło manko na 120tys genialne.
  • Chytry traci dwa razy. Przy okazji mamy selekcje naturalną w wersji cyfrowej.
  • To tylko pieniądze rzecz nabyta, poza tym nic nie stracił. Detektywa powinien zatrudnić, dla policji ten szwindel to za wysokie progi
  • Oni chyba mają wytypowanych jakoś tych baranków. Do mnie nikt nigdy nie dzwonił z taką ofertą, a to znaczy, że albo wiedzą, że jestem zbyt inteligentny na taki wałek, albo wiedzą, że nie mam takich pieniędzy.
  • Oni z tego żyją. Tysiąc telefonów nie wejdzie a dziesięć kolejnych trafią na 20,50 albo 120tys i robi się cyfra. Bajera opanowana do perfekcji. Scena wypisz wymaluj jak sprzedaje śmieciowe akcje telefonicznie jak z filmu Wilk z Wallstreet. Kwestia percepcji mogli go złapać na bajki o złocie, giełdzie czy kryptowalutach, facet o bitcoin wie tyle do z reklam i newsów pod tytułem bitcoin rekordowo wysoki abstrakcja na poziomie zakupu działki na księżycu oferowanej dla idiotów.
Reklama