Po lekturze artykułu opublikowanego na portel.pl dotyczącego zmiany organizacji ruchu autobusów w związku z budową torowiska tramwajowego nasuwają się oczywiste (chyba) refleksje. Skoro można było dopuścić do ruchu autobusy na liniach 11, 20 i 100 z 12 Lutego w prawo w Grota Roweckiego z nawrotem na wysokości Traugutta i dalej w prawo w 12 Lutego, czemu nie można było zrobić tego samego z liniami 6, 9 i 10? - pyta Czytelnik. Mamy odpowiedź Zarządu Komunikacji Miejskiej.
9 i 10 mogą jechać tak jak 11, 20 i 100 skręcając w prawo w Gota Roweckiego, a 6 z Armii Krajowej może jechać prosto w Grota Roweckiego z nawrotem na wysokości Traugutta W zasadzie nic by się dla pasażerów nie zmieniło, bo autobusy miałyby tylko jeden dodatkowy przystanek koło Szkoły Muzycznej, dalej jechałyby po trasie. Po co aż tak korygować trasę autobusów, skoro nie ma takiej konieczności? List tej treści wysłałem tez do ZKM, wydaje mi się jednak, że mogę zostać zignorowany, a bardzo chciałbym się dowiedzieć, czym była podyktowana aż taka zmiana na trasie linii 6, 9 i 10?
ZKM wyjaśnia
Po publikacji artykułu Czytelnika, otrzymaliśmy odpowiedź od ZKM:
W odpowiedzi na otrzymaną od Pana wiadomość na temat objazdów na liniach nr 6, 9, 10, 11, 13,15, 20, 100, związanych z budową torowiska tramwajowego w ciągu ul. 12 Lutego i Grota - Roweckiego, pragniemy zwrócić uwagę na fakt, iż wszelkie uwagi, które trafiają do Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu są drobiazgowo analizowane, a odpowiedzi i informacje są udzielane najszybciej jak to jest możliwe.
Informujemy, że trasy objazdów dla poszczególnych linii wynikają z wielu czynników. Przebudowywane skrzyżowanie należy do jednych z najbardziej obciążonych pod względem natężenia ruchu drogowego. Planowana na czas robót drogowych zmiana w organizacji ruchu drogowego w obrębie tego skrzyżowania wiąże się ze znacznym zmniejszeniem jego przepustowości oraz sporymi utrudnieniami dla wszystkich kierowców, co niestety w dużym stopniu, będzie dotyczyło również sąsiedniego skrzyżowania ul. Traugutta z ul. Grota-Roweckiego. W związku z powyższym wyznaczenie objazdu dla wszystkich linii przez to drugie skrzyżowanie (Traugutta z Grota-Roweckiego) naraziłoby pasażerów komunikacji miejskiej na ryzyko wystąpienia jeszcze większych opóźnień w realizacji rozkładu jazdy.
Dodatkowo pojawienie się w obrębie obu ww. skrzyżowań kolejnych kilku autobusów w średnich odstępach od kilku do kilkunastu minut przy jednoczesnym braku zmian w ustawieniach sygnalizacji świetlnej na obu skrzyżowaniach mogłoby znacząco zmniejszyć przepustowość tej drogi, szczególnie na lewoskręcie z ul. Grota - Roweckiego w ul. Traugutta, z którego można też wykonać manewr zawracania.
Natomiast wybór tego objazdu jedynie dla linii nr 11, 20 oraz 100 został podyktowany charakterem wspomnianych linii. Linie nr 11 i 20 to linie podmiejskie, których pasażerowie z tej części miasta (okolice przebudowywanego skrzyżowania) nie posiadają alternatywnych linii czy połączeń. Natomiast dla linii nr 100, czyli w porze nocnej natężenie ruchu jest znikome.
Jednocześnie pragniemy podkreślić, że będziemy stale monitorować sytuację na trasach objazdów. Nie wykluczamy wprowadzenia dodatkowych zmian dla wszystkich wyżej wymienionych linii, tak aby zminimalizować utrudnienia dla naszych pasażerów.
Zdajemy sobie sprawę z utrudnień wywołanych realizowaną inwestycją, mamy jednak nadzieję, że nie będą one trwały dłużej niż to będzie konieczne.
Czytelnik
ZKM wyjaśnia
Po publikacji artykułu Czytelnika, otrzymaliśmy odpowiedź od ZKM:
W odpowiedzi na otrzymaną od Pana wiadomość na temat objazdów na liniach nr 6, 9, 10, 11, 13,15, 20, 100, związanych z budową torowiska tramwajowego w ciągu ul. 12 Lutego i Grota - Roweckiego, pragniemy zwrócić uwagę na fakt, iż wszelkie uwagi, które trafiają do Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu są drobiazgowo analizowane, a odpowiedzi i informacje są udzielane najszybciej jak to jest możliwe.
Informujemy, że trasy objazdów dla poszczególnych linii wynikają z wielu czynników. Przebudowywane skrzyżowanie należy do jednych z najbardziej obciążonych pod względem natężenia ruchu drogowego. Planowana na czas robót drogowych zmiana w organizacji ruchu drogowego w obrębie tego skrzyżowania wiąże się ze znacznym zmniejszeniem jego przepustowości oraz sporymi utrudnieniami dla wszystkich kierowców, co niestety w dużym stopniu, będzie dotyczyło również sąsiedniego skrzyżowania ul. Traugutta z ul. Grota-Roweckiego. W związku z powyższym wyznaczenie objazdu dla wszystkich linii przez to drugie skrzyżowanie (Traugutta z Grota-Roweckiego) naraziłoby pasażerów komunikacji miejskiej na ryzyko wystąpienia jeszcze większych opóźnień w realizacji rozkładu jazdy.
Dodatkowo pojawienie się w obrębie obu ww. skrzyżowań kolejnych kilku autobusów w średnich odstępach od kilku do kilkunastu minut przy jednoczesnym braku zmian w ustawieniach sygnalizacji świetlnej na obu skrzyżowaniach mogłoby znacząco zmniejszyć przepustowość tej drogi, szczególnie na lewoskręcie z ul. Grota - Roweckiego w ul. Traugutta, z którego można też wykonać manewr zawracania.
Natomiast wybór tego objazdu jedynie dla linii nr 11, 20 oraz 100 został podyktowany charakterem wspomnianych linii. Linie nr 11 i 20 to linie podmiejskie, których pasażerowie z tej części miasta (okolice przebudowywanego skrzyżowania) nie posiadają alternatywnych linii czy połączeń. Natomiast dla linii nr 100, czyli w porze nocnej natężenie ruchu jest znikome.
Jednocześnie pragniemy podkreślić, że będziemy stale monitorować sytuację na trasach objazdów. Nie wykluczamy wprowadzenia dodatkowych zmian dla wszystkich wyżej wymienionych linii, tak aby zminimalizować utrudnienia dla naszych pasażerów.
Zdajemy sobie sprawę z utrudnień wywołanych realizowaną inwestycją, mamy jednak nadzieję, że nie będą one trwały dłużej niż to będzie konieczne.
Michał Górecki, specjalista ds. marketingu i komunikacji społecznej
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu