Dzisiaj (15 marca) przypada Światowy Dzień Konsumenta. Data obchodów została wybrana w nawiązaniu do deklaracji prezydenta Johna Kennedy'ego z 15 marca 1962 r. przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, w której wypowiedział się za obroną konsumentów i ogłosił ich cztery podstawowe prawa: do bezpieczeństwa, informacji, wyboru oraz prawo do tego, by zostać wysłuchanym.
W 1983 roku, na pamiątkę wystąpienia amerykańskiego prezydenta, międzynarodowa organizacja konsumencka Consumers International (grupująca ponad 270 organizacji i instytucji ze 110 krajów) ustanowiła dzień 15 marca Światowym Dniem Praw Konsumenta.
Dwa lata później Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęto jednomyślnie "Wytyczne w sprawie ochrony konsumentów", które określają obowiązki rządów w stosunku do Konsumentów - obywateli poszczególnych krajów członkowskich ONZ.
Obecnie w Polsce fundamentalnym zapisem dotyczącym ochrony praw konsumenta jest artykuł 76 Konstytucji RP, który stanowi, że "Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi."
Jedną z instytucji powołaną do ochrony niektórych praw konsumentów jest Inspekcja Handlowa.
W 2007 r. w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie, w skład której wchodzą Delegatury w Elblągu i Ełku, przeprowadzono 348 mediacji, z których 206 załatwiono pozytywnie dla konsumentów.
Dwa lata później Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęto jednomyślnie "Wytyczne w sprawie ochrony konsumentów", które określają obowiązki rządów w stosunku do Konsumentów - obywateli poszczególnych krajów członkowskich ONZ.
Obecnie w Polsce fundamentalnym zapisem dotyczącym ochrony praw konsumenta jest artykuł 76 Konstytucji RP, który stanowi, że "Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi."
Jedną z instytucji powołaną do ochrony niektórych praw konsumentów jest Inspekcja Handlowa.
W 2007 r. w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie, w skład której wchodzą Delegatury w Elblągu i Ełku, przeprowadzono 348 mediacji, z których 206 załatwiono pozytywnie dla konsumentów.
oprac. A