UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Kobiety do tramwajów

Było już hasło „Kobiety na traktory”, teraz czas na hasło „Kobiety do tramwajów”. Za kilka dni w Elblągu ruszają szkolenia dla przyszłych motorniczych, wśród kandydatów jest aż pięć pań.

Refleks, podzielność uwagi i - co nie dla wszystkich oczywiste - abstynencja, to cechy dobrego motorniczego, a o takiego wcale nie jest łatwo. Spółka Tramwaje Elbląskie sama musi szkolić przyszłą załogę. Od poniedziałku naukę rozpocznie trzynaście osób. Szkolenie potrwa do końca maja. Zapłaci za nie Unia Europejska.
     - Wyszkolenie motorniczego kosztuje około trzech tysięcy złotych, a szkolić ich musimy sami, bo nie ma takich osób na rynku pracy - mówi Bogdan Kaliński, dyrektor spółki Tramwaje Elbląskie.
     Świeżo upieczeni motorniczy nie będą mogli kierować najnowszymi elbląskimi tramwajami (każdy wart około 5 milionów złotych), bo te są zarezerwowane dla najlepszych z najlepszych - 24 osób wybranych przez władze spółki. Początkujący będą nabierać doświadczenia, prowadząc tylko starsze modele tramwajów.
     Blisko 42 kilometry elbląskiej trakcji tramwajowej to będzie wyzwanie dla początkujących motorniczych. Po raz pierwszy od kilku lat wśród kandydatów znalazło się aż pięć kobiet.
     - W tym roku zrezygnowaliśmy z jednego z wymagań stawianych kandydatom. Nie muszą oni już mieć zawodu elektromechanika czy elektromontera - tłumaczy Marek Prochera, kierownik działu eksploatacji Tramwajów Elbląskich. - Wiem od znajomych, którzy szkolą kierowców w większych miastach, takich jak Warszawa, Poznań, Gdańsk, że panie nierzadko są oceniane jako lepsi pracownicy.
     Najważniejsze w pracy motorniczego jest bezpiecznie dojechać na czas do kolejnego przystanku. Według statystyk, co roku w Elblągu dochodzi do około 30 kolizji z udziałem tramwajów, w większości z winy innych kierowców.
     - Tramwaj jadący z prędkością zaledwie 30 km/h potrzebuje do 25 metrów na wyhamowanie. Dlatego kierowcy powinni wykazać się większą wyobraźnią, przejeżdżając przez torowiska - dodaje Marek Prochera.
     W Elblągu jeździ obecnie 39 tramwajów, w tym sześć nowych. W spółce pracuje 57 motorniczych, potrzeba 65. Aby jednak świeżo upieczeni motorniczy mogli zasiąść za sterami najnowocześniejszych tramwajów, muszą minąć co najmniej trzy lata. Tyle trzeba, by zwykły motorniczy stał się najlepszym z najlepszych i zarabiał 2250 złotych brutto. Początkujący zarabiają 750 zł mniej.
     
Joanna Kostańczuk - Telewizja Elbląska
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Lol ale sensacja :\ W Gdańsku prawie połowa motorniczych są to kobiety
  • nie jesteśmy w Gdańsku przedmówco! do niedawna jezdzila jedna kobieta u nas, teraz jest juz chyba na emeryturze.
  • Elbląskie tramwaje to porażka...
  • woow w artykule pojawiły się zarobki motorniczych, to chyba dla zachęty dla innych osób ;) Ja myślę, że kobiety sprawdzą się w roli motorniczego. I to nie dlatego, że sama nią jestem, ale od lat wiadomo, że częściej kobiety jeżdzą lepiej - bo ostrożniej. Nie mniej jednak nie wazne kto byle by na czas zdążyć na miejsce i bezpiecznie of kors ;) Powodzenia dla przyszłych "tramwajarzy" (jak usłyszałam ostatnia jadąc w tramwaju, mama mówiła do dziecka, że tramwajarz prowadzi tramwaj... nie będe tego komentowac;) ). Pozdrawiam.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    mieszkanka(2007-02-20)
  • a czy można jeszcze zapisać się na ten kurs?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    oriana86(2007-02-20)
  • Całe życie o tym marze aby zostać tramwajarzem Całe życie byłem niczym będę w końcu motorniczym :)
  • W tych pojazdach zatrudnić też konduktorki,które będą dbały też o czystość.Zlikwidować tych spaślaków 'kanarów".
  • czemu nikt nie pyta sie o zarobki w TE.ZOO
Reklama