UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Podyskutuj o Elblągu: czy potrzebna nam uliczna rewolucja?

 
Elbląg, Woonerf na ul. Traugutta w Łodzi, zdjęcie pochodzi ze strony Urzędu Miasta Łodzi
Woonerf na ul. Traugutta w Łodzi, zdjęcie pochodzi ze strony Urzędu Miasta Łodzi

Sondaż portElu

Czy w Elblągu powinien powstać woonerf?
Tak, przydałaby się nam taka przestrzeń 65.6%
Nie, to coś zupełnie niepotrzebnego. 26.0%
Nie mam zdania na ten temat. 8.3%
Liczba głosów: 288. Sondaż został zakończony.

Czy potrzebujemy kolejnych miejsc do spotkań? Czy to, co mamy zaspokaja nasze potrzeby? A może przydałby się nam jeden woonerf na próbę? To słowo, które oznacza rezygnację z tradycyjnego podziału na chodnik i jezdnię. "Miejsce przyjazne pieszym i rowerzystom, ale dostępne też dla kierowców"  jak opisuje to portal trojmiasto.pl przy okazji oddania do użytku pierwszego woonerfu w Gdyni. 

Przygodę z tym sposobem zagospodarowania przestrzeni miejskiej jako pierwsza rozpoczęła Łódź. To tam w 2014 r. otwarto pierwszy w Polsce woonerf. Dwa miesiące temu takie miejsce oddano do użytku w Gdyni, na ul. Abrahama. Co właściwie kryje się za tym słowem? I skąd wziął się taki termin? 
       Piotr Salata-Kochanowski z Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów tłumaczy to tak: "Pomysł na woonerf pochodzi oryginalnie z Holandii, gdzie w latach 70. opracowano nowe podejście do ulicy. Przy jednoczesnym zachowaniu funkcji komunikacyjnej wraz z zachowaniem miejsc parkingowych, stworzono wysokiej jakości przestrzeń publiczną. Woonerf pozwolił, aby ulica była nie tylko ładniejsza m.in. za sprawą nowej zieleni, ale była bezpieczniejsza i mogła spełniać funkcje rekreacyjne" - wyjaśnia w swoim artykule "Woonerf. Spokojna rewolucja". - "Woonerf (czyt. ,,wonerf”) oznacza po holendersku ulicę do życia. Przekształcenie ulicy polega m.in. na zrezygnowaniu z klasycznego podziału na jezdnię i chodnik na rzecz wspólnej przestrzeni. Ponadto, aby ograniczyć prędkość samochodów, projekt ulicy uniemożliwia szybką jazdę, dzięki ograniczeniom optycznym jak i fizycznym – falowanemu układowi jezdni, zieleni i małej architekturze" . 
      
       Czy w Elblągu przydałby się woonerf? Gdzie mógłby powstać? A może mamy już miejsca, które spełniają podobne funkcje? Jak sądzicie? Zapraszamy do dyskusji. 
      
       Zdjęcie, które widnieje w tekście pochodzi ze strony Urzędu Miasta w Łodzi. 
oprac. mw
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Tak zdecydowanie tego brakuje popieram.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30 7
    Hejter Inowrocław(2019-08-26)
  • Jak najbardziej na starowce, ul. Stary Rynek. Obecnie spelnia funkcje brukowej plyty grzewczej, a w chlodniejszych porach roku tunelu aerodynamicznego. Jestem za, a za dodatkowa zielenia nawet 10x.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    42 5
    (2019-08-26)
  • Najpierw oddac dlugi,ktore narobily lewicowe prezydentury !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    19 27
    Zbyszek 1(2019-08-26)
  • Wróblewski powie, że nie potrzeba. Nic nie potrzeba w Elblągu, że dobrze jest hak jest. Stetryczalg emeryt pistkomuch wie lepiej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21 15
    Pomidorr(2019-08-26)
  • Tak. Takie miejsce jest konieczne. Moim zdaniem trzeba byłoby wyciąć linię tramwajową z ul. 1-go Maja i przenieść na al. Armii Krajowej. Z ul. 1-go Maja zrobić deptak z knajpkami. Bliskość parku dodaje uroku. Tylko najpierw trzeba zjechać z ceną dzierżawy w tych punktach. .Rada Miasta z byłego kiedyś centrum handlowego zrobiła centrum bankowe.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31 4
    pelikan(2019-08-26)
  • Najpierw niech nauczą się parkować samochody na starówce. Połączenie samochodu, pieszego i rowerzysty to proszenie się o wypadki, utrudnienia. Naprawdę tak ciężko zostawić samochód na parkingu oddalonym o 200m i przejść ten kawałek pieszo? U nas ciężko, bo kierowcy najlepiej podjeżdżaliby pod same drzwi lokalu. Chodnik ma być dla pieszych, droga dla samochodów i tyle.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    28 1
    (2019-08-26)
  • Zaczyna wqrwiać notoryczne takie czytanie PODYSKUTUJ O TYM PODYSKUTUJ O TAMTYM. Dyskutujecie od kilkunastu lat i chu z tego wychodzi. Chore to ! Zróbcie coś w końcu dla tego miasta bo szlag człowieka trafia od tych waszych dyskusji. KROWA KTÓRA DUŻO RYCZY MAŁO MLEKA DAJE !!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    27 8
    (2019-08-26)
  • Przede wszystkim należy natychmiast doprowadzić do tego, aby chodniki służyły pieszym, a nie były zaanektowane przez rowerzystów, hulajnogi i kierowców parkujących w sposób utrudniający poruszanie się po nim. Po drugie z naszych miejsc wypoczynku, z parków, ławek oraz osiedli mieszkaniowych wyeliminować najnowszą "arystrokrację" w postaci meneli, pijaczków i innych obiboków uchylających się od pracy, a zadawalających się beztroskim życiem. Jak to zrealizujemy to wtedy możemy myśleć o tych nowych rozwiązaniach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    30 3
    Do pracy rodacy(2019-08-26)
  • Zróbcie ścieżki rowerowe normalne, zadbajcie o chodniki, zróbcie ścieżkę rowerowo pieszą zamiast tych resztek torów do Tolkmnicka ! Idealne miejsce na taką inwestycję, tory zjazdowe z wyskokami dla rowerów itp na Górze Chrobrego. Siedzieć i dyskutować bez sensu zamiast ruszyć te poselskie czy radne d.. i coś zrobić dla miasta, a nie tylko patrzeć jak się do koryta dobrać większego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 2
    (2019-08-26)
  • Jestem zdecydowanym przeciwnikiem takiego pomysłu, ponieważ będąc w Łodzi miałem bezpośrednią okazję "skorzystać" z takiego miejsca. Nie wchodząc w szczegóły, ale pijąc kawę i jedząc z dziećmi lody w miejscu bardzo zbliżonym do przedstawionego na zdjęciu, oczywiście przejeżdżały samochody, których smród spalin z wydechów aż zatykał nosy. Chyba nie muszę mówić, jak smakowała mi kawa, a dzieciom lody. Teraz sedno: ma to niewątpliwy urok jednak z tym zastrzeżeniem, że takimi uliczkami nie będą mogły poruszać się samochody z silnikami spalinowymi. W takich uliczkach mogłyby poruszać się tylko i wyłącznie samochody z napędem hybrydowym, których jest coraz więcej, lub elektrycznym których praktycznie u nas w kraju nie ma. Wyobraźcie sobie, że spokojnie z rodziną i znajomymi pijecie kawę lub wino, a obok przejeżdża VW Passat w otokach błękitnego dymu spalin.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    23 5
    jestem za, a nawet przeciw(2019-08-26)
  • Potrzebne to jest wyj......nie układu komuszo-biznesowego z Elbląga a później powoli odbudowywać to co zepsuto od 1945 roku
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    13 6
    Gość 36(2019-08-26)
  • Taki juz przeciez mamy miedzy lodowiskiem a przedszkolem. Chodnik i ulica w jednym. Strach z dziecmi isc.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10 0
    AgniechaEg(2019-08-26)
Reklama