UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Radni o miejskiej komunikacji

 
Elbląg, Radni o miejskiej komunikacji
fot. Anna Dembińska (arch. portEl.pl)

Komunikacja miejska w Elblągu już 28 dni funkcjonuje według nowej organizacji, która nie spotkała się z entuzjazmem mieszkańców miasta. Dziś (28 stycznia) tym problemem zajęli się elbląscy radni. Tytułem dygresji; radni nie uczestniczyli w opracowywaniu nowej organizacji komunikacji miejskiej.

- Zakończyliśmy wielomilionowe inwestycje w Tramwajach Elbląskich i zgodnie z ideą, że to właśnie tramwaje będą głównym środkiem transportu zbiorowego skorygowaliśmy rozkłady jazdy tak, aby to tramwaj był głównym środkiem komunikacji zbiorowej, a autobusy uzupełniały te połączenia, których nie może obsłużyć tramwaj. Doszliśmy do wniosku, że trzeba zrobić nowy rozkład jazdy, tak aby zapewnić wszystkie połączenia, które były do tej pory. I te połączenia są zabezpieczone, niektóre są z przesiadkami, ale nie ma takiej sytuacji, że kiedyś było połączenie z punktu A do punktu B, a dziś go nie ma. Zdawaliśmy sobie sprawę, że konieczność przesiadek nie będzie przyjęta z zadowoleniem – mówił Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga na dzisiejszym posiedzeniu połączonych komisji: bezpieczeństwa i spraw samorządowych oraz gospodarki miasta.

- Poprzedni układ komunikacyjny był drogi w utrzymaniu. Skoro mamy swoją spółkę tramwajową, to warto było dokonać zmian, żeby te tramwaje się napełniły. Trzeba było usunąć kursy, którymi jeździł jeden człowiek na dwa tygodnie – dodał Artur Bartnik, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu. - Żeby zachować odpowiednią dla naszego miasta częstotliwość, musieliśmy poskracać trasy. Dopiero skrócenie trasy spowoduje, że dany wóz częściej się na tej trasie pojawi.

Zarząd Komunikacji Miejskiej otrzymał ok. 200 merytorycznych uwag dotyczących funkcjonowania komunikacji (część z tych uwag się powtarzała). ZKM dokonał 51 korekt w komunikacji autobusowej polegających na zmianie godzin odjazdów, 19 korekt w tramwajowej, uruchomiono dwa dodatkowe kursy na linii nocnej oraz wydłużono linię nr 17 do Zawady.

 

Problemy z zakupem biletów.

- Zdajemy sobie sprawę, że system dystrybucji biletów pogorszył się. Ale nie jest to nasza wina. Zniknęły kioski Ruchu, które były podstawowym punktem zakupu biletu. Obniżenie ceny biletu u kierowcy do 3 zł spowodowało większe zainteresowanie tym rodzajem. W związku z tym małe sklepiki zaczęły rezygnować ze sprzedaży biletów papierowych [po 2,80 zł – przyp. SM] – wyjaśniał Artur Bartnik.

Rozwiązaniem ma być instalacja nowego biletomatu na pętli przy ul. Ogólnej (jeżeli będą na to środki finansowe), promocja Elbląskiej Karty Miejskiej oraz korzystanie z operatorów internetowych. Od kwietnia mają pojawić się autobusy z biletomatami.

W komunikacji elbląskiej prowadzonej przez ZKM obowiązują różne ceny biletów, często bilet w tym samym zakresie ma różne ceny w zależności od tego, gdzie pasażer kupuje bilet. Przykład: bilet godzinny kupiony w biletomacie kosztuje 2,80 zł; u kierowcy lub motorniczego – 3 zł.

- Powinno być tak, że bilet, który zapewnia tę sama funkcjonalność, powinien kosztować tyle samo. Wydaje nam się, że te 20 groszy dopłaty w przypadku biletu kupionego u kierowcy lub motorniczego uzasadnia wyższa cenę, za to, że kupujemy u kierowcy. Bilet kupiony w telefonie komórkowym traktujemy jako bilet jednorazowy uprawniający do jednego przejazdu jednym autobusem. Kosztuje on 2,30 zł i jest to duża różnica. Byłoby niesprawiedliwe w stosunku do tych, którzy kupowaliby bilety papierowe, żeby ten bilet był o 50 groszy tańszy. Jeżeli kiedyś dojdzie do dyskusji nad cenami biletów, to stoimy na stanowisku, ze te ceny powinny być wyrównane i też powinien być to bilet czasowy, który by wiele rzeczy rozwiązał. Na karcie EKM przejazd kosztuje 2,30 zł, z jedną przesiadka 2,31 zł – mówił Artur Bartnik.

 

Problemy z nowymi liniami autobusowymi

Radni zgłaszali sygnały mieszkańców dotyczących przebiegu nowych linii autobusowych. Pojawiła się propozycja zmiany trasy linii 21, która miałaby obsłużyć również osiedle przy ul. Legionów.

- „21” jedzie po takiej trasie, aby umożliwić przesiadanie się na jednym przystanku użytkownikom linii „24”. Jeżeli pasażerowie zgłoszą do nas takie problemy bezpośrednio – zmiana trasy nie jest żadnym problemem. – wyjaśniał dyrektor ZKM.

Kolejną kwestią jest skrócenie linii nr „12”. Niestety ZKM nie przewiduje powrotu „12” na starą trasę. Mieszkańcy północnych dzielnic Elbląga (Próchnik, Krasny Las) są zmuszeni korzystać z przesiadek. - Wydaje się, że rozwiązanie z przesiadkami, ale z częstszymi kursami jest lepsze – powiedział Artur Bartnik.

Poruszana też była sprawa dojazdu na cmentarz Dębica.

- Na Dębicę można dojechać z przesiadką. Podczas obowiązywania poprzedniego rozkładu jazdy też były miejsca w Elblągu, z których nie można było dojechać na Dębicę bez przesiadek. Dziś te miejsca przemieściły się gdzie indziej – poinformował Janusz Nowak.

Kolejną sprawą było skomunikowanie Zawady i Nad Jarem ze Szpitalem Miejskim.

- Zdecydowaliśmy się na linię „23”. Pętla autobusowa na dworcu PKP jest dobrym miejscem przesiadkowym, gdzie można się przesiąść i pojechać dalej – wyjaśniał Artur Bartnik. - Jeżeli spróbujemy przeciągnąć inną linię, to wzrośnie czas przejazdu oraz nieznaczenie, ale jednak wzrosną też koszty – mówił dyrektor ZKM.

 

Włączenie komunikacji gminy Elbląg w system komunikacji zbiorowej miasta Elbląg

Od 1 stycznia po Elblągu kursują autobusy oznaczone dwoma cyframi zaczynającymi się od 4 i 5. Organizatorem przewozów jest gmina Elbląg, a te linie funkcjonują na odmiennych zasadach niż linie „miejskie”. Radny Marek Osik zacytował pytanie mieszkańca, czy nie można by połączyć obu komunikacji. Z odpowiedzi Artura Bartnika wynika, ze jest to nieopłacalne... dla gminy Elbląg.

- Jednym z podstawowych problemów integracji jest to, że jest to komunikacja dotowana przez skarb państwa w wysokości 3 zł na wozokilometr. Dotacja przysługuje tylko na linie podmiejskie. W związku z tym dla gminy jest nieopłacalne połączenie się we wspólny system, bo staną się wtedy komunikacja miejską i stracą dofinansowanie – wyjaśniał dyrektor ZKM.

ZKM deklaruje, że jest gotowy na dalsze korekty w organizacji komunikacji miejskiej. 

SM
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jak tramwaj moze byc glownym srodkiem komunikacji, skoro nie ma odpowiedniego taboru. Kto wybierze w dobie zarazy ciasny trmawaj vs przestronny autobus. Tabor tramwajowy jest bez klimatyzacji w wiekszosci nieprzystosowany dla wozkow, osob niepelnosprawnych, czy starszych ludzi. Z 6 tramwajow zwanych ogorkami zostaly tylo 2,reszta to konstale nadajace sie na zlom i malutkie z niewielka niska podloga tramwajki Medertransy z Poznania. Ponawiam pytanie co to byl za szalony pomysl?
  • Dwie sprawy. 1-Nadal nie wiadomo jak funkcjonuje komunikacja podmiejska. Trasy linii są na stronie gminy Elbląg, ale nie wiadomo gdzie są przystanki. Pojawił się też pomysł linii podmiejskiej 254,po trasie dawnej Kolei Nadzalewowej do Fromborka ewentualnie do Braniewa, dołem przez Sucha z, Kadyny. W tych kwestiach gmina Elbląg milczy. 2-Kiosk przy ul. Niwowiejskiej przy przystanku ciągle zamknięty, a jak już otwarty to krutkie godziny otwarcia do około 15stej. A tam jest punkt doładowań EKM. Stwarza to problem, po południu dzieciom, młodzieży i ludziom po pracy nie mogą doładować karty bo kiosk jest już zamknięty. Trzeba puknt doładowań EKM przenieść czy to na pocztę czy do któregoś z okolicznych sklepów, czy np. do punktu totolotka.
  • Autobus 12stka do Jegłownika, prosimy. .. to dla Nas (mieszkańców)ważna sprawa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    36
    7
    Jegłownik agat(2021-01-28)
  • Czyli nic nie zrobili radni a teraz radzą jak przepchnąć ten bubel komunikacyjny. A kto pozwolił wam nieukom z UM zarządzić że tramwaje mają być głównym transportem w Elblągu ?. Wywaliliście kasę w błoto robiąc linię omijającą Centrum Elbląga i się dziwicie nagle A CZEMU LUDZIE NIE WSIADAJĄ DO TRAMWAJU. Odpowiem wam. Bo jesteście oszołomy w zarządzaniu, wystarczy pomyśleć, co jest wygodniejsze dla osoby starej czy młodej jak musi lecieć kilkaset metrów do sklepu na Hetmańskiej.
  • Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach; z Dębicy Górnej wyjeżdżam o 11;30 autobusem Nr 23 do Dworca, żeby przesiąść się na tramwaj Nr 4 i dojechać do Gwiezdnej. Autobus 23 był na Dworcu o 11;43,a tramwaj Nr 4 odjechał planowo o 11;39. Zdaję sobie sprawę, że to są niuanse, ale też i denerwujące fakty. I takich drobiazgów jest multum.
  • Zgodził bym się na te wszystkie zmiany, ale pod warunkiem że tramwaje będą jeździć przez Zawadę oraz przez ulicę Fromborską Mieszkam na końcu Zawady prawie przy pętli i nie mam jak dostać się do Pracy. Pracuję ulicy Komeńskiego a kilku znajomych pracuje w Gronowie Górnym.
  • Taak się csrtolicie i spieszycie na ta6 Dembice. Spokojnie, karawana każdego dowiedzie, raz w jedną stronę. Po co się spieszyć, każdy zdąży.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9
    27
    Kierowca bombowca(2021-01-28)
  • RobertKoliński Czy autobus linii nr 21 jeździ już przez Kamionkę, jak robiła to stara 7., czy elbląski ZKM w dalszym ciągu ignoruje potrzeby mieszkańców dużego osiedla w mieście? Bo rozkład jazdy aktualny o tym, jak widzę, milczy. Podobnie jak ratusz w sprawie pewnej statui; jest takie słowo:)#TaxTheRich, #PodatekProgresywny, #WszystkieŻołądkiOpróczPrezesowskichSąRówne!, #BrygadaMłodzieżowa Hashtagi: #samorzad, #nieudolnosc, #pomnikoMania, #uklady, #ZKM
  • Pan Wróblewski i Jego ekipa, kompletnie nie rozumieją tematu. To NIE mieszkańcy miasta mają się dostosowywać do komunikacji miejskiej tylko odwrotnie i co to za tłumaczenie odnośnie sprzedaży biletów ? Macie problem to go rozwiązujcie. Od czegoś w końcu jesteście w tym Ratuszu. Taki zrobiliście bałagań z komunikacją miejską i nie tylko, że nie wyjdziecie z tego, bynajmniej z twarzą. Nie wiem, może Senator "ziemi elbląskiej "(Chociaż się na niej nie urodził i wykształcił )Wam pomoże, lubi się udzielać ? Pozdrawiam elblążan.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    65
    2
    pampi-ZAWADA(2021-01-28)
  • Ludzie te nieudaczniki z UM i ZKM mają nas elblążan którzy płacimy podatku między innymi na komunikację miejską daleko w poważaniu! Dla nich liczy się tylko kasa a nie mieszkańcy. Roz. .. .. ać ZKM a kasę na tramwaje!
  • RobertKoliński @Kiepski dzień - O, czyli jednak Nadzalewówka by się mieszkańcom i pasażerkom ostatecznie przydała? No proszę, jak znów przemądrzały lewak Koliński się nigdy nie mylił:) Hashtagi: #SocjalizmWytyczaKierunekRozwojuLudzkosci
  • Tymi wielomilionowymi inwestycjami i zarządzaniem w komunikcji miejskiej w Elblągu, powinna zainteresować się prokuratura. Za ten bałagan odpowiedzialny jest gospodarz ratusza z radą miasta. W ramach eksperymentu proponuję odebrać ratuszowi służbową limuzynę i zmusić decydentów ratusza z pracownikami do dojazdów do pracy wspaniałą komunikacją miejską, którą zafundowali elblążanom !
Reklama