UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Na co się skarżą klienci w dobie pandemii

 
Elbląg, Na co się skarżą klienci w dobie pandemii
Fot. pixabay.com

"Prawa konsumentów w dobie epidemii COVID-19" były tematem dzisiejszej (27 listopada) konferencji online zorganizowanej przez Instytut Ekonomiczny PWSZ. Jak koronawirus wpłynął na nasze portfele, preferencje zakupowe i jakie problemy zrodził na poziomie praw konsumenckich?  

Konsumenci i przedsiębiorcy w nowej rzeczywistości

Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Konsumentów, podkreślił, że obecna sytuacja jest wyjątkowa, a instytucje konsumenckie nigdy wcześniej nie miały okazji się w niej znaleźć. Co więcej, skutki pandemii na tym tle odczuwalne były jeszcze przed wykryciem pierwszych przypadków koronawirusa w kraju.

- Ze skutkami epidemii mogliśmy się spotkać zanim dotarła ona do Polski – mówił Paweł Rodziewicz. - Konsumenci już wtedy zwracali się do instytucji o pomoc. - zaznaczył.

Poszczególne sprawy u początku pandemii dotyczyły najpierw organizacji imprez turystycznych, z czasem pojawiały się trudności związane podróżami i odwoływanymi lotami międzynarodowymi, a także weselami i innymi imprezami okolicznościowymi. Obostrzenia zaczęły dotykać kolejne branże, w związku z tym dochodziło do nowych sporów konsumenckich. Wiele z poruszanych przez Pawła Rodziewicza kwestii omawialiśmy w naszej rozmowie z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów, którą można znaleźć tutaj.

Maciej Czapliński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyznał, że w związku z pandemią urząd odnotował znacznie większą liczbę spraw dotyczących praw konsumenckich: w samym pierwszym kwartale 2020 było ich o 53 proc. więcej niż w roku poprzednim. Większość dotyczyła wzrostu cen.

- To było odczuwalne od samego początku i bardzo dotkliwe dla portfeli – mówił Maciej Czapliński.

Najwięcej skarg dotyczyło wzrostu cen rękawiczek ochronnych, maseczek, płynów dezynfekujących i... mięsa. Trzy pierwsze grupy towarów stały się szybko niedostępne. Mięsa nie brakowało, ale ludzie kupowali je w obawie przed domniemanymi brakami, a ceny poszybowały nawet o kilkadziesiąt procent w górę. Inne produkty spożywcze też podrożały, a ciekawym przykładem jest tu... imbir.

- Jeden pan był bardzo zbulwersowany cenami imbiru, który dla niego był artykułem pierwszej potrzeby – mówił Maciej Czapliński. - Ceny w jego sklepie poszybowały o kilkaset procent. Mieliśmy lekcję ekonomii i geografii, ponieważ pan, który dzwonił, był bardzo zdziwiony, że imbir w Polsce nie rośnie – zaznaczył urzędnik. - Samoloty nie latały, statki nie pływały, więc po prostu tego imbiru z dnia na dzień zabrakło – mówił.

Wiele skarg wpływających do urzędu dotyczy wzrostu cen mebli, najwyraźniej Polacy w czasie pandemii urządzają mieszkania. Skarżono też w sprawach takich jak czas dostawy zamówionych towarów czy zakupy w "fake'owych" sklepach (do tego tematu wrócimy). Co do usług, w kraju najbardziej wzrosła liczba skarg dotyczących transportu. Tę obserwację potwierdziła kolejna prelegentka, tym razem odnosząc się do sytuacji międzynarodowej.

 

Zakupy trzeba przemyśleć

Weronika Borkowska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego mówiła o umowach transgranicznych w dobie epidemii COVID-19. Centrum udziela nieodpłatnej pomocy w dochodzeniu praw konsumentów na poziomie Unii Europejskiej, a także Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii. W Polsce samych spraw dotyczących pandemii koronawirusa centrum odnotowało 2500. Najwięcej zgłoszeń dotyczy kwestii związanych właśnie z transportem. Jak planować teraz zakup biletów na podróże zagraniczne?

- Jeżeli chodzi o loty radzę zweryfikować, czy umowa jest bezzwrotna, czy nie, jeżeli jeszcze nie dokonaliśmy rezerwacji – mówiła Weronika Borkowska. - Unikałabym obecnie, jeśli to tylko możliwe, zakupów u pośredników, ale kupowałabym na stronie danej linii lotniczej. Obecnie bardzo wiele linii lotniczych, w związku z ciężką sytuacją i strachem konsumentów przed robieniem zakupów, proponuje bardzo dobre stawki – zaznaczyła. Wskazała też, że linie często proponują pewną elastyczność jeśli chodzi o zmianę czy odwołanie lotu, oczywiście pod pewnymi warunkami.

- Czasem otrzymamy zwrot nie w gotówce, ale w postaci vouchera, ale jeżeli dużo latamy, to może być to dla nas bardzo korzystne – podkreśliła Weronika Borkowska.

Justyna Urbańska z Inspekcji Handlowej mówiła o kontroli funkcjonowania przedsiębiorców obłożonych ograniczeniami ze względu na pandemię. Podkreśliła, że kontrolowane są m. in. lokale gastronomiczne: pod kątem spożywania posiłków na miejscu, a także sprzedaży alkoholu, która nie może się obecnie odbywać w barach i restauracjach, nawet jeśli mają koncesję.

Prelegentka przestrzegała również przed promocjami związanymi z Czarnym Piątkiem: zaznaczyła, że wiele produktów ma sztucznie zawyżoną cenę przed dniem promocji. Podkreśliła też, że należy uważać na wprowadzające w błąd reklamy i plakaty.

- Świadomość konsumencka jest tu bardzo ważna – mówiła Justyna Urbańska. Dodała, że dobrze znać zwyczajową cenę produktów, a nie kupować pod wpływem kolorowych napisów i haseł reklamowych. Podsumowując: nie należy robić zakupów pod wpływem chwili.

Justyna Urbańska, zaznaczyła też, że Inspekcja Handlowa kontroluje ceny towarów w związku z Czarnym Piątkiem.
        

W sieci (i nie tylko) lepiej być ostrożnym

Milena Górecka z Urzędu Komunikacji Elektronicznej w czasie wystąpienia "Phishing w czasie epidemii COVID-19" mówiła o nieuczciwych praktykach oszustów, którzy na nieuwagę klientów czyhają w sieci.

- Już od dawna internet był naszą codziennością, ale nikt jeszcze niedawno nie podejrzewał, że do sieci przeniesie się nasza praca, studia, nawet kontakty z lekarzem – mówiła. Zaznaczyła, że dla wielu osób, zwłaszcza starszych, odnalezienie się w internecie stanowi trudność. Podkreśliła też, że choć wiele branż negatywnie odczuło skutki pandemii, to niezwykle rozwija się rynek e-commerce. Dla przykładu, wiele osób pierwszy raz w życiu zrobiło niedawno zakupy spożywcze online. Rozwija się też "e-bankowość" i "e-urzędy". Przez pandemię nasza rzeczywistość się zmienia, a to wiąże z zagrożeniami, bo zwiększa się internetowa aktywność oszustów. Dlaczego?

- Gdy coś jest dla nas nowe, stajemy się bardzo podatni na manipulację – podkreśliła Milena Górecka.

Coraz częściej dochodzi do wyłudzeń dostępu do konta bankowego czy profilów w mediach społecznościowych. Oszuści podszywają się pod instytucje lub osoby, by wyłudzić poufne informacje. Dane wyłudza się dziś z wykorzystaniem połączeń głosowych, SMS-ów lub za pomocą komputerowych programów. Wiosną odnotowano np. wiele przypadków podszywania się pod pracowników ARiMR., gdy rolnicy składali wnioski o dotacje. Oszuści przekonywali ich do przelania pieniędzy na podane konto pod różnymi pretekstami.

Wiele ataków oszustów bezpośrednio dotyczyło pandemii: przestępcy wyłudzali dane i środki finansowe, np. pod pretekstem możliwości zarezerwowania szczepionki na koronawirusa. W ostatnim czasie dochodzi też do wysyłania linków do stron podszywających się pod inne serwisy, np. takie jak OLX. Nieostrożni użytkownicy podawali prywatne dane i... tracili fundusze z kont. Dodajmy do tego jeszcze oszustwa "na Blika" czy z użyciem faktur i bonów zakupowych, a to i tak nie wszystko.

- Gdzie internauci, tam przestępcy internetowi" – stwierdził Arkadiusz Michałowski z Urzędu Komunikacji Elektronicznej . - Przestrzegał przed fałszywymi stronami, które udają np. platformy streamingowe takie jak Netflix. Strony tworzone przez oszustów zachęcają do opłacenia subskrypcji na platformie, również w taki sposób dochodzi dziś do wyłudzenia danych i środków finansowych.

Co zrobić, by chronić się przed phishingiem? Nie podawać prywatnych danych, nie klikać w podejrzane linki, nie instalować dodatkowego oprogramowania na prośbę "przedstawiciela banku" czy innej instytucji, samodzielnie kontaktować się z instytucjami, a do tego stosować oprogramowanie zabezpieczające na urządzeniach elektronicznych. Oszustwa należy oczywiście zgłaszać organom ścigania.

Kwestii dotyczących praw konsumenckich na konferencji poruszono oczywiście znacznie więcej, z całością spotkania można zapoznać się na profilu YouTube PWSZ w Elblągu.

TB
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

  • Ja skarżę się na to, że od dwóch miesięcy nie mogę w aptece wykupić leków bo podobno ciągle ich nie ma w hurtowni. To samo jest w Gdańsku i innych miastach bo tam też próbowałem. Nikogo to nie obchodzi zamiennika brak.
  • Co za jui lata znowu tym złomem nad miastem?Żebyś się poskładał baranie.
  • Jak chcesz ciszy to wyprowadź się na wieś. Bo wyobraź sobie, że w miastach są lotniska tory kolejowe złomowe ruch uliczny, jest hałas. Jest to dla miasta naturalne.
  • he na wsi kury gdaczą, krowy ryczą i traktory hałasują. ..
  • Naloty, to byly podczas wojny. A to nie jest samolot, tylko kupa charczącego złomu. Samoloty nikomu nie przeszkadzają.
  • A w Elblągu non stop pełno traktorów a jak szaleją. WIOCHA CZY CO.
  • Pani Milena G. z UKE nie odpowiedziała na pytanie dotyczące osób starszych, w jaki sposób ich uchronić przed telefonicznymi "naciągaczami", żeby nie wyciągali dokumentu i nie dyktowali nr PESEL rozmoówcy przez tel. Na to pytanie dość ogólnikowo odpowiedział dr Bukowski, w żaden sposób nie związany z tematem, mówiąc, reklama powinna pomóc. Pozwolę się z tym nie zgodzić. Starsi ludzie 'ufają', są łatwowierni. Niestety, ale trzeba znaleźć skuteczny sposób by temu zapobiec. Cóż, pytanie było, jak się okazuje, zbyt trudne, ale jakże ważne. Nie uzyskano mimo to odpowiedzi, jakie rozwiązania zastosować (oprócz reklamy)by pomóc Seniorom w walce z "naciągaczami".
  • klienci skarżą się przede wszystkim na ustanowienie sztucznej PLANDEMII, i wkładania rąk do naszej wolności i kieszeni przez rządy i korporacje.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    4
    JestemSłowianinem(2020-11-27)
  • A mi się podobają tyruły artykułów na portelu. Takie jak z Ukrytej Prawdy. .. "a tylko chciała ugruźć pomidora", "myślał, że ma pierwszeństwo", "obgryzając marchewki twierdził, że jest królikiem". To tak jak kiedyś Onetowcy; )
  • Bo każdy wie że nad wsiom samoloty nie latajom bo tam prondu nima
  • ja sie skarze ze swiatem rzadzi demon zwany pieniadzem, ze uczucia wyzsze sa nizsze na rzecz praw jakimi rzadzi sie rynek pracy, ze nie ma czlowieczenstwa tylko gra pozorow, wyscig, ciagla spekulacja na nastrojach spolecznych sztuczne afery sztuczne kataklizmy, codzienna papka medialno informacyjna, naiwnie wierze ze to ma sens, to cale g krążące wokół slonca nazywane ziemią
  • weźcie sobie ta kawałki materiału wsadźcie na wieszak tylko ciemnym narodem można manipulować
Reklama