UWAGA!

Co nowego w sprawie przebudowy drogi nr 22 (opinia)

 Elbląg, Co nowego w sprawie przebudowy drogi nr 22  (opinia)
(fot. olsztyński oddział GDDKiA)

Po artykule pt. „Przyszłość drogi nr 22 jest w naszych rękach!” pojawiło wiele pytań oraz wątpliwości w sprawie planowanej inwestycji na odcinku Elbląg - Fiszewo wraz z obwodnicą Jegłownika. Czy są powody do obaw? Jak dokładnie będzie wyglądała inwestycja? Na te pytania odpowiedziało Ministerstwo Infrastruktury oraz olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Co ma się zmienić?

Przebudowa drogi krajowej nr 22 polegać ma na wyznaczeniu nowego szlaku drogowego w naprzemiennym systemie 2+1 w klasie GP, wzdłuż istniejącej drogi. Nowa droga ma wyeliminować cieszące się złą sławą zakręty, zostanie wzmocniona nośność do 115 kN/oś. Ponadto zostaną wyznaczone drogi dojazdowe dla ruchu wolnobieżnego oraz obwodnica Jegłownika i Nowego Dworu Elbląskiego.

„Planowana przez resort infrastruktury kompleksowa rozbudowa postulowanego przez pana odcinka drogi krajowej nr 22 Fiszewo - Elbląg wraz z budową obwodnicy Jegłownika znacznie przyczyni się do poprawy warunków ruchu oraz podniesie bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego poprzez ujęcie w ramach zadania takich działań jak budowa chodników, ścieżek pieszo-rowerowych wzdłuż przebudowywanego odcinka, sygnalizacji świetlnych, bezpiecznych przejść dla pieszych, oświetlenia czy też przebudowę skrzyżowań” - informuje Ministerstwo Infrastruktury.

 

Którędy pobiegnie obwodnica?

Na lokalizacji obwodnicy zyskają mieszkańcy Gronowa Elbląskiego i samego Jegłownika – nowa droga ma bowiem przebiegać od strony południowej „z uwagi na złe warunki gruntowo-wodne po stronie północnej Jegłownika”.

Mieszkańcy Gronowa Elbląskiego będą lepiej skomunikowani z DK22, a odległość do drogi zmniejszy się o ponad 1 km. Dodatkowo dzięki południowemu wariantowi przebiegu obwodnicy, podróżni nie będą musieli przejeżdżać przez Jegłownik, co na pewno ucieszy podróżnych jak i samych mieszkańców miejscowości, ponieważ tranzyt przez Jegłownik do Gronowa Elbląskiego zostanie wyeliminowany.

 

Dlaczego klasa GP a nie S?

Ministerstwo Infrastruktury odpowiada: „Jednym z podstawowych założeń, jakie brane były pod uwagę przy opracowaniu projektu RPBDK 2030, w szczególności w odniesieniu do określenia zakresu rzeczowego, była kwestia dokończenia budowy sieci dróg szybkiego ruchu, czyli autostrad i dróg ekspresowych w kształcie określonym przez rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Dlatego też w pierwszej kolejności w projekcie RPBDK 2030 ujęte zostały zadania, których realizacja jest niezbędna aby wybudowana została cała zdefiniowana obecnie sieć dróg szybkiego ruchu, której długość będzie wynosiła ok. 8 tys. km.”

Wynika z tego, że pierwszeństwo mają drogi tzw. strategiczne, które zostały określone przez rozporządzenie Rady Ministrów. Czy mieszkańcy regionu powinni się czuć oszukani i pominięci? Moim zdaniem powinniśmy czuć się wyróżnieni przez Ministerstwo Infrastruktury. Dlaczego?

Łączna liczba dróg krajowych w Polsce wynosi 19 477,4 km, a sam odcinek Elbląg - Fiszewo nie należy do najbardziej zatłoczonych i najniebezpieczniejszych w kraju, dlatego przebudowa obecnej drogi to ogromny zastrzyk dla rozwoju regionu i poprawy bezpieczeństwa. Warto zaznaczyć, że gdyby każda droga krajowa w tej chwili miałaby być przebudowana do klasy S, to bez wątpienia cały budżet Polski skupiłby się wyłącznie na ich budowaniu, a nie od razu Kraków zbudowano!

 

Kiedy i czy inwestycja w ogóle powstanie?

Rozpoczęcie inwestycji (na odcinku Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik – Elbląg) planowane jest na rok 2024, natomiast budowa obwodnicy Jegłownika ma ruszyć w 2027 roku.

Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt drogi, ale do podpisania umowy jeszcze nie doszło. „W przetargu wpłynęło odwołanie i Krajowa Izba Odwoławcza nakazała nam ponowną ocenę ofert. Aktualnie wykonujemy wyrok KIO – informuje olsztyński oddział GDDKiA.

O dalszych losach przebudowy drogi krajowej nr 22 będziemy Państwa informować na bieżąco.

 

Michał, Czytelnik (dane do wiadomości redakcji)

.
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Pięknie! Ogromny plus dla budowy dróg dojazdowych! Wczoraj kombajn jak jechał to z Elbląga do samego Jegłownika za nim jechałem! Nie wyprzedzasz…ruch z naprzeciwka ogromny, a korek był na pol kilometra!
  • No to Gronowo Elbląskie i Jegłownik będą w cenie; )niedawno jeszcze, działki były tam po 40zl/m2…kto kupił ten zyskał, bo teraz to lekko 80/90 trzeba będzie dać.
  • Ja jestem zadowolony, bo jeżdżę droga codziennie i nienawidze tych zakrętów! A obowodnica Jegłownika w końcu przyspieszy przejazd i policja już nie będzie polowała za kogucikiem
  • A co ma do tego Policja ? Na Ciebie poluje czy na piratów drogowych. Jedziesz 50 na godzinę w zabudowanym terenie proste nigdy do tego nie dojrzejemy jako kraj z tak niskimi mantadami.
  • Skoro eksperci Ministerstwa Infrastruktury stwierdzili, że droga powinna być w takim właśnie standardzie jak mówią to jest to oczywiste bo oni się na tym znają. Swoją drogą to ile się dzisiaj buduję tych dróg to naprawdę ewenement, nigdy się tyle nie budowało co za Prawa i Sprawiedliwośći
  • Ta inwestycja raczej nie dojdzie do skutku, powodem będzie brak środków przy tak hojnym rozdawnictwie obecnego rządu. A czasy realizacji są tak odległe, że obecna ekipa może już nie być przy "korycie"
  • „Przyszłość drogi nr 22 jest w naszych rękach!” - cóż za dziecięca naiwność. G. .. Macie w rękach a nie przyszłość. Zapomnieliście że żyjemy w kraju w którym partia decyduje nawet o ciąży i śmierci ?
  • Dzięki decyzjom pis w tym roku zostanie zabitych ok 100 tyś ludzi. Nie wierzę w to że pisowcy robią cokolwiek by ocalić rodaków budując bezpieczne drogi
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    18
    Taka sytuacja(2021-11-28)
  • W moim mniemaniu to bardzo dobre, a przede wszystkim ważne rozwiązanie i. .. jak na ironię, dobrze, że nie będzie to ESKA "S", gdyż ekspresówka ma ograniczenia co do ilości zjazdów, a i węzły muszą być od siebie oddalone o konkretną, ustawową odległość i mogłoby się okazać, że jadąc z Jegłownika do Gronowa musimy jechać pierw w kierunku Elbląga lub Fiszewa. .. , aby potem się cofnąć. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    3
    Użytkownik 22(2021-11-28)
  • W miejscowych planach zag. przestrz. gmin Gronowo Elb i Stare P. Jest rezerwa pod budowę drogi dwujezdniowej. Przewidziano, że nowa droga przebiegać będzie od wiaduktu w Raczkach, wzdłuż torów kolejowych. Niestety olsztyniacy zrobią wszystko by nigdy nie powstała. Będą sabotować, wymyślać najgłupsze wizje by nic dobrego w Elblągu i okolicach nie powstało.
  • Podziemne zgazowanie węgla kamiennego i niewyczerpalna i czysta geotermia to podstawa niezależności energetycznej Polski. Mikronizacja i splynnienie węgla kamiennego to olej napędowy i opałowy za 25 groszy za litr!
  • W Olsztynie sobie zrobcie 2+1.To jest jedyna najblizsza trasa pomiedzy wschodnia, a zachodnia granica panstwa, gdzie ruch jest porownywalny do s7,a wy tandete checie odwalac?Precz z Olsztynem.
Reklama