
W poniedziałek (2 lipca) przed południem na elbląskim Starym Rynku stanął zabytkowy tramwaj. To wagon typu 5N, który jeszcze w latach 90. XX wieku mknął ulicami miasta. Teraz będzie atrakcją turystyczną. W środku będzie mieściła się kawiarenka.Zobacz film i zdjęcia.
Starsi elblążanie pamiętają czasy, gdy tramwaj przejeżdżał pod Bramą Targową. Był to właśnie pojazd typu 5N, charakterystyczny, czerwony, z drewnianymi siedzeniami w środku.
Pierwsze takie tramwaje dostarczono do Elbląga w 1957 roku, a eksploatowane były do 12 grudnia 1996 roku. Obecnie zachował się jeden skład: (wagon silnikowy 5N o numerze ewidencyjnym 012 i wagon doczepny 5ND o numerze ewidencyjnym 154), który został wyremontowany w spółce Tramwaje Elbląskie i używany jest okazjonalnie.
Wagon 5N (012) został zbudowany w 1961 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal”. Konstrukcja wagonu jest stalowa, wyposażenie wnętrza drewniane. Samonośne pudło spoczywa na czterech resorach piórowych, zamocowanych w stalowej ramie dwuosiowego wózka. Okna boczne przedziału pasażerskiego są dwuczęściowe, z których górne jest pionowo przesuwne. Wewnątrz podłoga pokryta jest antypoślizgową wykładziną gumową. Poziom podłogi przedziału pasażerskiego jest usytuowany o stopień wyżej od poziomu na pomostach. Drewniane krzesła, na których pasażerowie siedzą naprzeciw siebie, są umiejscowione przy ścianach bocznych wagonu, po jednej stronie pojedyncze, po drugiej podwójne. Drzwi harmonijkowe otwierane i zamykane są przez motorniczego. Wagon wyposażony jest w dwa silniki typu LT-31 o mocy 60 kW każdy. Wymiary wagonu: długość 10400mm, szerokość 2173mm, masa własna 13500kg, rozstaw osi 3000mm, średnica kół tocznych 800mm.
Dziś zabytkowy tramwaj został zamontowany na specjalnej konstrukcji szynowej nieopodal Bramy Targowej. Wagon udostępniony zostanie do zwiedzania turystom i mieszkańcom Elbląga, dodatkowo pełnić będzie rolę kawiarenki jednej z elbląskich restauracji. Będzie stał przed Bramą Targową do 30 września.
Pierwsze takie tramwaje dostarczono do Elbląga w 1957 roku, a eksploatowane były do 12 grudnia 1996 roku. Obecnie zachował się jeden skład: (wagon silnikowy 5N o numerze ewidencyjnym 012 i wagon doczepny 5ND o numerze ewidencyjnym 154), który został wyremontowany w spółce Tramwaje Elbląskie i używany jest okazjonalnie.
Wagon 5N (012) został zbudowany w 1961 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal”. Konstrukcja wagonu jest stalowa, wyposażenie wnętrza drewniane. Samonośne pudło spoczywa na czterech resorach piórowych, zamocowanych w stalowej ramie dwuosiowego wózka. Okna boczne przedziału pasażerskiego są dwuczęściowe, z których górne jest pionowo przesuwne. Wewnątrz podłoga pokryta jest antypoślizgową wykładziną gumową. Poziom podłogi przedziału pasażerskiego jest usytuowany o stopień wyżej od poziomu na pomostach. Drewniane krzesła, na których pasażerowie siedzą naprzeciw siebie, są umiejscowione przy ścianach bocznych wagonu, po jednej stronie pojedyncze, po drugiej podwójne. Drzwi harmonijkowe otwierane i zamykane są przez motorniczego. Wagon wyposażony jest w dwa silniki typu LT-31 o mocy 60 kW każdy. Wymiary wagonu: długość 10400mm, szerokość 2173mm, masa własna 13500kg, rozstaw osi 3000mm, średnica kół tocznych 800mm.
Dziś zabytkowy tramwaj został zamontowany na specjalnej konstrukcji szynowej nieopodal Bramy Targowej. Wagon udostępniony zostanie do zwiedzania turystom i mieszkańcom Elbląga, dodatkowo pełnić będzie rolę kawiarenki jednej z elbląskich restauracji. Będzie stał przed Bramą Targową do 30 września.
oprac. A