Ministerstwo Gospodarki Morskiej zapowiada przyśpieszenie w sprawie budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną i zakończenie inwestycji do 2020 roku. Tymczasem w budżecie państwa, który w sobotę poparła większość parlamentarna, nie znalazły się środki na przebudowę wejścia do elbląskiego portu. Taką poprawkę złożyli warmińsko-mazurscy posłowie Platformy Obywatelskiej Jacek Protas i Janusz Cichoń.
- Pomysł przekopu mierzei zawsze cieszył się dużym poparciem w regionalnym i lokalnym samorządzie, stąd z zadowoleniem trzeba przyjąć zapowiedzi ministerstwa – komentuje poseł Jacek Protas – Jednak na projekt dotyczący rozwoju obszaru Zalewu Wiślanego trzeba spojrzeć całościowo, od przekopu, pogłębienia torów wodnych, budowy mostów, po rozbudowę infrastruktury portu w Elblągu.
Poprawka zakładała zabezpieczenie 110 mln zł w 2016 toku na przebudowę wejścia do Portu Morskiego w Elblągu. Środki miały pochodzić ze zmniejszenia wydatków na obsługę zadłużenia i należności Skarbu Państwa.
- Skoro ministerstwo zapowiada przyśpieszenie w sprawie budowy kanału i liczy, że w ciągu najbliższych tygodni otrzyma pozytywną opinię Komisji Europejskiej musi być konsekwentne i powinno zagwarantować fundusze także na inne elementy inwestycji – podkreśla Jacek Protas – Tak się nie stało, mimo złożonej poprawki do budżetu. Przypomnę tylko, że przebudowa wejścia do elbląskiego portu znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym, który samorząd województwa zawarł z rządem pod koniec 2014 roku.
Koszt budowy kanału szacowany jest na 800-900 mln zł . W Kontrakcie Terytorialnym wymienione zostały takie inwestycje jak: przebudowa wejście do portu, powstanie nowej obrotnicy dla statków, bocznicy kolejowej i terminala oraz budowa mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim, a także nabrzeża przy ul. Radomskiej w Elblągu.
W głosowaniu sejmowym przepadła także wniesiona przez posłów poprawka dotycząca utworzenia nowej pozycji w rezerwie celowej na odbudowę po pożarze kościoła św. Antoniego w Braniewie. Chodziło o przeznaczenie 1,5 mln zł na ten cel.
Poprawka zakładała zabezpieczenie 110 mln zł w 2016 toku na przebudowę wejścia do Portu Morskiego w Elblągu. Środki miały pochodzić ze zmniejszenia wydatków na obsługę zadłużenia i należności Skarbu Państwa.
- Skoro ministerstwo zapowiada przyśpieszenie w sprawie budowy kanału i liczy, że w ciągu najbliższych tygodni otrzyma pozytywną opinię Komisji Europejskiej musi być konsekwentne i powinno zagwarantować fundusze także na inne elementy inwestycji – podkreśla Jacek Protas – Tak się nie stało, mimo złożonej poprawki do budżetu. Przypomnę tylko, że przebudowa wejścia do elbląskiego portu znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym, który samorząd województwa zawarł z rządem pod koniec 2014 roku.
Koszt budowy kanału szacowany jest na 800-900 mln zł . W Kontrakcie Terytorialnym wymienione zostały takie inwestycje jak: przebudowa wejście do portu, powstanie nowej obrotnicy dla statków, bocznicy kolejowej i terminala oraz budowa mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim, a także nabrzeża przy ul. Radomskiej w Elblągu.
W głosowaniu sejmowym przepadła także wniesiona przez posłów poprawka dotycząca utworzenia nowej pozycji w rezerwie celowej na odbudowę po pożarze kościoła św. Antoniego w Braniewie. Chodziło o przeznaczenie 1,5 mln zł na ten cel.
Piotr Pasternak, Biuro Poselskie Jacka Protasa