UWAGA!

Strajkujący: Prosimy elblążan o wyrozumiałość

 Elbląg, W Tramwajach Elbląskich strajkuje około 60 osób, głównie motorniczowie i pracownicy techniczni. Czas spędzają na zakładowej świetlicy
W Tramwajach Elbląskich strajkuje około 60 osób, głównie motorniczowie i pracownicy techniczni. Czas spędzają na zakładowej świetlicy (fot. RG)

Szanowne Elblążanki i Elblążanie! My, pracownicy Spółki „Tramwaje Elbląskie”, stajemy dziś przed bardzo trudną decyzją. W obronie swoich praw pracowniczych godnej pracy i płacy wobec braku dialogu społecznego, decydując się na strajk, który uderzy bardziej w Was, Szanowni Państwo, niż we władze samorządowe - zdecydowaliśmy się jednak to zrobić. I w tym miejscu prosimy Państwa o wyrozumiałość – piszą w oświadczeniu do mieszkańców strajkujący pracownicy Tramwajów Elbląskich.

Problem płac i finansowania spółki „Tramwaje Elbląskie” nie jest nowy. Komunikacja miejska we wszystkich miastach Polski jest dotowana przez władze samorządowe, bo nie przynosi zysków i nigdy tego nie zrobi. Kwestią pozostaje tylko, w jakiej wysokości będzie dotowana.

Poprzedni spór zbiorowy nie przyniósł spodziewanych rezultatów. Mimo że zostało podpisane porozumienie, otrzymaliśmy w większości niewielkie podwyżki, ale o dodatkach za pracę w niedziele i święta mogliśmy zapomnieć.

Przez ostatnie 2,5 roku z pracy w spółce odeszło ponad 30 pracowników, w większości motorniczych i pracowników zaplecza technicznego. Praca przez 25-26 dni w miesiącu prawie po 10 godzin dziennie nie każdemu służyła i wyszła na zdrowie. Braki kadrowe nie były uzupełniane, bo kto zgodzi się na pracę za 2000 zł, a takie pensje dostają za nominalny czas pracy młodsi stażem motorniczowie czy elektromonterzy, starsi – w granicach 2500 zł (netto), skutkiem czego wypracowywaliśmy nadmierne ilości nadgodzin, powodujących zmęczenie i stres.

Od sierpnia 2019 roku jesteśmy w sporze zbiorowym z pracodawcą z dwoma żądaniami:

podwyższenia płacy zasadniczej o 500 zł i anulowania porozumienia o limicie godzin nadliczbowych rocznie (384 nadgodziny) i powrót do zapisu Kodeksu Pracy, czyli 150 nadgodzin w ciągu roku.

Mimo iż Pan Prezydent był na bieżąco informowany przez pracodawcę o postępach rozmów, a raczej braku postępu - nie reagował. Reakcja przyszła na sesji zatwierdzającej budżet miasta. Obcięcie budżetu dla komunikacji miejskiej, w tym dla samej spółki „Tramwaje Elbląskie” o blisko 1200 tys. zł ( co przekłada się na obcięcie ponad 100 000 wozokilometrów), pokazało, że nie ma mowy o żadnym rozwoju komunikacji tramwajowej.

Jak oceniać inaczej tą decyzję po szumnym otwarciu torowiska w 12 lutego czy zakupie tramwajów Moderus i jednoczesnym „wycinaniu” kursów tramwajowych w godzinach popołudniowych i wieczornych w dni powszednie, a w soboty i niedziele w ciągu całego dnia. Tramwaj co pół godziny, to nie ekologiczna komunikacja miejska.

Co władza chce udowodnić? Komunikacja tramwajowa jest niepotrzebna? Wagony jeżdżą puste? Jeśli jadą dwa lub trzy w odstępie minutowym, to tak. Czy tak trudno przez dwadzieścia lat zrobić porządny rozkład jazdy dla 18 wagonów? Czy trzeba się posiłkować ekspertami za duże pieniądze, by wymyślili to za Was, drodzy pracownicy ZKM?

Sugerowaliśmy nieraz swoją chęć i gotowość do współdziałania przy wprowadzeniu zmian w komunikacji tramwajowej. Niestety, bez odzewu.

Dziś chcemy poważnej dyskusji o przyszłości tramwaju w Elblągu, mieście z tradycjami tramwajowymi liczącymi ponad 120 lat, o przyszłości pracowników, o planach rozwoju, a nie wygaszania działalności.

Motto Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP brzmi: „Dialog w obronie praw pracowniczych”. Kto zasiądzie z nami do rozmowy?

 

W imieniu strajkującej załogi

Roman Kluczyk, przewodniczący Zakładowej Organizacji Związkowej

Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP


Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Może tak torowiska w tym czasie wyremontować ? Okazja jedyna w swoim rodzaju.
  • NIE DAJCIE SIĘ, wytrwajcie!
  • Dziękuję za ten strajk. Budynek w którym mieszkam przy Obr. Pokoju stoi bezpiecznie i nie drży w posadach jak co dzień. Monity o zmniejszanie prędkości wozów na wymytych i żle obsadzonych fragmentach torowiska od lat bez rezultatu. Nareszcie chwila spokoju.
  • Rozkłady jazdy nie tak trudno opracować z sensem, tylko trzeba chcieć. Rozmawiałem nieraz z kierowcami na ten temat, ale kiwali głową albo wzruszali ramoinami. Niby każdy wie o co chodzi ale nikt nie robi nic. Wiadomo, że w Elblągu zorganizowano komunikację tak aby odpowiedzialność rozmywała się po drodze do celu. Jak dodzwonić się do właściwego dyspozytora w związku z brakiem autobusu, gdy spółek ileś tam a informacji na tych quasi przystankach zero. Tramwaje też mają swoje za uszami.
  • No mi też dziś nic nie drży ani nie słyszę jak na przystanku drzwi Trzaskaja w starych wagonach :)
  • Durnota władz Elbląga nie ma granic, na darmową komunikację zastępczą kasę mają, a na podwyżki dla pracowników brak. Komuna w Elblągu ma się świetnie
  • Jak pieknie cicho jest w mieście !!! Strajkujcie do końca swiata; )
  • trzymajcie się i walczcie o swoje! a może przy okazji popęka i rozsypie się ten bezmyślny zkmowski beton który niszczy komunikację elbląską. mamy XXI wiek a organizacja komunikacji pamięta lata 80te a ludziki z zkmu siedzą zadowoleni z siebie biorąc sowite wynagrodzenie.
  • Panie prezydencie, Bardzo proszę zrobić research na temat płac w spółkach komunikacji miejskiej w innych miastach o wielkości Elbląga! Takie płace są niegodne żadnej pracy a zwłaszcza fizycznej! Ci ludzie zasługują na podwyżki! Proszę o wyrozumiałość! Bez tramwai Elbląg nie istnieje!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    86
    7
    Elblązanka (2020-02-17)
  • Wraz ze zmianą taboru powinna nastąpić rotacja w zatrudnieniu! Z mojej strony nie ma zrozumienia! O co tak naprawdę chodzi?
  • Sam z siebie nie popęka, trzeba dołożyć taki postulat, niech ogłosza publicznie ilu urzędników zatrudniają i jakie są koszta dla miasta z tytułu utrzymywania tego ZKM
  • Zablokujcie URZĄD MIEJSKI wtedy będzie miało to większy skutek aby urzędasy przemyślały.
Reklama