Tegoroczny Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest pod hasłem „Nasze pieniądze, nasze prawa”. Jego celem jest przybliżenie słabszym uczestnikom rynku ich praw oraz chroniące interesy konsumentów instytucji. Z tej okazji ruszyła dziś nowa odsłona strony internetowej Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów.
Z okazji przypadającego dziś Dnia Konsumenta pod adresem www.icpen.org, ruszyła nowa odsłona strony internetowej Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN – Internationial Cooperation and Enforcement Network), która zrzesza 36 państw na świecie. Stronę wzbogacono o nowe funkcje, które pomogą konsumentom szybko i bez problemów dotrzeć do konkretnych informacji, gdzie szukać pomocy w sytuacji, gdy łamane są ich prawa, jak rozwiązywać spory o charakterze transgranicznym (m.in. za pośrednictwem strony www.econsumer.gov), a także jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie i uniknąć licznych pułapek zastawianych na konsumentów w sieci. Na stronie znajduje się również baza projektów edukacyjnych zawierających przykłady programów realizowanych przez różnie kraje, które odnoszą się do kwestii podnoszenia świadomości konsumentów w istotnych dla nich kwestiach (np. projekt Belgii na temat reklamy wprowadzającej w błąd i różnych zagrożeniach związanych z transakcjami online). W bibliotece znaleźć można liczne dokumenty z zakresu ochrony konsumentów w poszczególnych państwach. Strona dostępna jest w języku angielskim.
W naszym kraju działania związane z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów podejmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.
Rzecznicy konsumentów bezpłatnie telefonicznie, przez Internet bądź bezpośrednio w biurze, udzielają porad prawnych, podejmują interwencje i mediacje z przedsiębiorcami. Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. W Elblągu Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma siedzibę przy ul. Saperów 14a, tel. (055) 239 49 09.
Źródło: UOKiK
W naszym kraju działania związane z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów podejmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.
Rzecznicy konsumentów bezpłatnie telefonicznie, przez Internet bądź bezpośrednio w biurze, udzielają porad prawnych, podejmują interwencje i mediacje z przedsiębiorcami. Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. W Elblągu Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma siedzibę przy ul. Saperów 14a, tel. (055) 239 49 09.
Źródło: UOKiK
oprac. mk