UWAGA!

Kiedy skończy się „droga przez mękę"?

 Elbląg, A na mapie wszystko wyglądało tak pięknie ...
A na mapie wszystko wyglądało tak pięknie ... (fot. WS)

Termin modernizacji drogi „503” - od Elbląga przez Tolkmicko do Pogrodzia -upływa 30 czerwca, a na razie nie jest gotowy żaden jej odcinek. – Sytuacja jest wyjątkowo zła, mieszkańcy dostają wysokiej temperatury, bo zbliża się sezon turystyczny nad Zalewem Wiślanym, a końca inwestycji nie widać – mówi Ryszard Zagalski, przewodniczący Rady Powiatu Elbląskiego. – Kiedyś, jak nie było wiadomo, o co chodzi mówiło się, że to „czeski film”. Dziś chyba powiemy „hiszpańska robota”.

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 503 to dyżurny temat od ponad roku każdej sesji Rady Powiatu. Tak było i wczoraj (10 maja).
       - „503” to temat owiany legendą. Tak naprawdę nie wiemy już o co chodzi – przyznał Ryszard Zagalski, przewodniczący Rady Powiatu Elbląskiego. - 30 czerwca powinien być koniec inwestycji , a tu końca nie widać. Do dziś nie ma nawet dobrego początku. Sytuacja na „503” jest wyjątkowo zła, a mieszkańcy dostają wysokiej temperatury – kontynuował. - 30 czerwca to moment, gdy nad Zalewem Wiślanym zaczyna się sezon turystyczny. Nasi mieszkańcy zarabiają wówczas pieniądze, a okazuje, się że tego roku nie zarobią. Kiedy będzie koniec tej inwestycji? Kiedy droga przez mękę się skończy? – pyta Zagalski. - Nie potrafimy zrozumieć, dlaczego zleceniodawca i wykonawca robót nie potrafią się porozumieć. Kiedyś, jak czegoś nie potrafiliśmy zrozumieć to mówiliśmy, że to „czeski film”. Dziś chyba powiemy, że to „hiszpańska robota”.
       - Inwestycja, w chwili obecnej, całkowicie rozgrzebana i nie ma systematyczności wykonywania prac – dodał Zbigniew Rutkowski, radny z Tolkmicka. - Cała droga nie nadaje się do ruchu. Musimy jakoś żyć i jakoś sobie radzimy. Przyznaję, początkowo utrudnienia były przeogromne, teraz problem jest jakby mniejszy, ale martwimy się, że inwestycja się przedłuża. Nie wierzę, że zakończy się 30 czerwca.
       - Nasze postulaty nie są przestrzegane przez wykonawcę – wskazywał radny. - Prace są przerywane, następuje wymiana podwykonawców, a ci skarżą się, że nie otrzymują w porę wynagrodzenia. A mieszkańcy? Cóż, są bardzo zdenerwowani. Sam poruszam się ta drogą i czasami przeklinam. Przeżywamy to wszyscy coraz bardziej nerwowo.
       Radni powiatowi na wczorajszej sesji Rady Powiatu Elbląskiego zobowiązali starostę Sławomira Jezierskiego do wysłania listu do Marszałka Województwa i Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Olsztynie w sprawie drogi wojewódzkiej 503.
       - My możemy tylko motywować inwestora do tego, by pogonił wykonawcę do roboty – mówił starosta. - Nie chcemy organizować protestów, blokad czy manifestacji, ale ludzie są zdeterminowani i takie pomysły po głowach im chodzą. Za dwa miesiące ma być koniec inwestycji, a praca jest w polu. Wystąpimy do inwestora, czyli do marszałka z prośbą, by poinformował, na jakim etapie i kiedy modernizacja tej drogi się zakończy. Żadnych innych instrumentów nie mamy. W umowie na pewno przewidziane są kary za opóźnienia i groźba ich użycia chyba powinna zmobilizować wykonawcę – zauważa Sławomir Jezierski. – A z drugiej strony jest termin wykorzystania środków unijnych, które mogą przepaść, gdy inwestycja nie zostanie wykonana na cza. Wówczas będzie ogromny kłopot dla marszałka, a dla mieszkańców tragedia. A póki co, droga pozostaje w krajobrazie księżycowym.
      
       Odcinek „ 503'', przebiegający przez północno-wschodnią część powiatu elbląskiego, liczy ponad 24 km. Koszt modernizacji to ponad 76 milionów złotych , z czego prawie 50 milionów zł to dotacja z Unii Europejskiej.
      
notowała Agata Janik

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • podajcie nazwiska ludzi od przetargu, trzeba im podziekowac bo nie znaja się absolutnie na pracy, cala komisja przetargowa na bruk, może zatrudnią ich przy budowie drogi to inwestycja przyścieszy? ktoś wybierał firmę lipę więc nalęzy tych ludzi rozliczyć z wyboru czyli podziękować bo znowu jakieś pseudofirmy wybiorą i bedziemy się męczyć
  • 504 też nie lepsza, zwłaszcza od Piastowa do Milejewa. Kiedyś za tych złych czasów można było pójść na skargę do pierwszego sekretarza. Teraz można modlić się tylko do Boga i czekać na CUD, bo w PO już nikt nie wierzy.
  • w Elblągu poleciał Nowaczyk, w Starostwie? Wstyd Panie Jezierski!To ostatnia kadencja!!!!Brawo!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    jazda z ..........(2013-05-12)
  • Wybierajcie dalej najniższą ofertę bez sprawdzania zabezpieczenia sprzętowego wykonawcy, jego płynności finansowej i historii poprzednich zleceń. Coraz częściej takie sztuczne cięcie kosztów odbija się czkawką na inwestycji.
  • Trzeba zmotywować wobec tego marszałka !!!!!
  • tak jest z każdą inwestycją drogowa, słabość merytoryczna urzędników i ich niekompetencja są porażające, wydają miliony a kwalifikacje maja na wydawanie kilkuset złotych dlatego wszystkie inwestycje w Polsce tak wyglądają. brak wyciągania konsekwencji wobec nieudolnego urzędnika kończy się rozpasaniem i bylejakością, bo i tak nic mi nie grozi z bubel. cały system jest chory przez to cierpią zwykli obywatele i do tego muszą więcej płacić podatków na co raz gorszą i co raz większą ilość urzędników bez kompetencji, ale to w końcu masa wyborcza zawdzięczająca coś władzy i to się liczy w następnych wyborach.
  • Skandalem jest, by polskie firmy budowlane plajtowały przy takich pieniądzach z UE na budowę dróg, a zagraniczne hiszpańskie czy inne się obławiały ich kosztem. To ustawa o zamówieniach publicznych jest winna oraz urzędnicy i nie dzieleniu dużych inwestycji na odcinki. Tak jest też w innych branżach. O tym się mówi i pisze, ale PO nic nie robi w tym względzie jak i w innych ważnych dla Polaków ustawach !!
  • I właśnie macie drodzy państwo kolejny, już N-ty przykład tego, jak pazerny i wiecznie zazdrosny Olsztyn ma nas w dupie. Chyba najwyższy czas otworzyć oczy i wyjść na ulice ws. przejścia do Pomorza. Już nawet nadmorskie miejscowości mają się lepiej niż nasze miasto rodzinne, nie wspominając o pobliskim Malborku, który obecnie i bez zamku rozkłada nas na łopatki.
  • Nie mam kasy ani sprzętu i do tego nie znam się na robocie; ) ale też wystartuję w jakimś przetargu i pewnie wygram bo dam najtańszą ofertę; ) może z czasem dorobię się sprzętu tylko cholerka nie wiem czy nauczę się roboty; )
  • Tak, to właśnie nie jest w przetargach tego typu, trzeba mieć odpowiednie przeroby, i realizacje za sobą, ludzi zatrudnionych i odpowiedni sprzęt oraz gwarancje bankowe i t. d. , często nasze firmy nie są w stanie przystępować do tak ogromnych przetargów, bo wymogi wręcz są z kosmosu dla naszych firm, a zagraniczne stać, oby tylko wygrać za najniższą nawet cenę. A pózniej oszukiwać polskich podwykonawców. Rząd to wie, ale nic nie robi, by to zmienić i nie dzieli tych realizacji na mniejsze odcinki, by nasze specjalistyczne firmy miały szanse.
  • To dlaczego nic z tym nie robimy jeśli wiemy, że jest źle; ) pytam się !!!
  • Czy rząd PO za to kiedyś odpowie ????
Reklama