UWAGA!

Benz i Komnick wspólnie zbudowali pierwszy czterokołowy traktor (Śladami historii)

  Elbląg, Traktor produkcji Benz - Komnick z 1923 r.
Traktor produkcji Benz - Komnick z 1923 r. (fot. archiwum)

To kolejny dowód na to, jak wielki wkład w rozwój światowej motoryzacji miał Franz Komnick i jego zakłady z przedwojennego Elbląga. Dziś, dzięki dość łatwemu dostępowi do różnych archiwów, wiemy dużo więcej niż kiedykolwiek. To zasługa między innymi wielu projektów unijnych i digitalizacji archiwalnych zasobów. Dzięki temu wiemy, że Franz Komnick miał swoje przedstawicielstwa od Wysp Brytyjskich po Afrykę, od Rosji po Amerykę. Dziś chciałbym zainteresować Was kolejnym bardzo ciekawym wątkiem z historii działalności Komnicka. W polskiej literaturze to jeszcze niewzmiankowany temat... - pisze Dariusz Babojć.

Zanim powstał Mercedes-Benz…

Rok 1919 był znaczący dla firmy Carla Benza, ponieważ w tym czasie powstała jego nowa firma Benz-Sendling Motorpfluge GmbH jako joint venture z Motorenfabrik Munchen-Sendling z Monachium. Firma z Monachium miała już duże doświadczenie w budowie trójkołowych traktorów, pługów motorowych. Pierwszy projekt wprowadzono już w 1909 r. Przy projekcie Benz-Sendling asystował George Wiss, działający jako konsultant. Benz-Sendling Model T3, który pojawił się jeszcze w tym samym roku. Nosił wszystkie cechy projektu Wissa i został zbudowany przez Leipziger Automobil & Aviatik AG, spółce zależnej od Carla Benza.

Ta trójkołowa maszyna z napędem łańcuchowym na tylne koła okazała się znacznie bardziej udanym niż poprzednie przedsięwzięcie Benza i otrzymała srebrny medal na wystawie Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego w Magdeburgu w 1919 roku. Dwa lata później produkcja przeniosła się do Mannheim, a w 1923 roku gotowa była nowa wersja Benz-Sendlinga, tym razem wyposażony w dwucylindrowy silnik wysokoprężny o nazwie Model S6. Projekt ten prowadził utalentowany inżynier Prosper l'Orange, który był pionierem w stosowaniu szybkich silników wysokoprężnych w pojazdach.


       Benz z Komnickiem połączyli siły…

W 1923 roku Benz połączył siły z innym doświadczonym konstruktorem pługów motorowych, Automobilfabrik Komnick AG Elbing, aby wyprodukować bardziej konwencjonalny czterokołowy ciągnik Benz-Sendling, Model BK („BK” = Benz-Komnick).

Ciągnik Benz-Sendling, Model BK składał się z wysokoprężnego, dwucylindrowego silnika Benz-Sendling o mocy 32/35 KM, a cała reszta została zbudowana w fabryce Komnicka. Model ten był również dostępny w wersji drogowej z oponami z pełnej gumy. Jest bezpośrednim prekursorem modelu Benz-Sendling OE, który powstał po fuzji Daimlera i Benza w 1926 roku.

 

Powstaje Daimler-Benz AG …

i nazwa „Mercedes-Benz” z legendarną już trójramienną gwiazdą, która zaczęła pojawiać się na nowych produktach firmy. Pod koniec lat dwudziestych większość niemieckich producentów zaczęło rezygnować z konstrukcji silników wielocylindrowych na rzecz znacznie prostszych jednocylindrowych jednostek, które zostały spopularyzowana przez Lanza.

  Elbląg, Traktor Benz-Komnick podczas pracy
Traktor Benz-Komnick podczas pracy (fot. archiwum)

Daimler-Benz poszedł w ślady Lanza, budując w 1928 r. ciągnik Mercedes- Benz Model OE z silnikiem wysokoprężnym. Sprzedawany również przez Benz-Sendling Model OE stanowił radykalną zmianę w stosunku do wcześniejszych projektów Benz z naciskiem na prostotę i oszczędność, z myślą o rynku zagranicznym. Ten jednocylindrowy silnik na ropę naftową był w stanie pracować na różnych tanich paliwach niskiej jakości. Traktor sam w sobie był prosty w utrzymaniu. Oferowana była wersja drogowa z oponami z pełnej gumy lub oponami pneumatycznymi. Opcjonalnie chłodnicę i wentylator można było zamontować w egzemplarzach wysyłanych w cieplejsze klimaty.

Ciągnik jednak nie był tak udany, jak się spodziewał Benz, głównie ze względu na dominację Lanza i panujący postępujący kryzys gospodarczy. Niektóre ciągniki Model OE dotarły aż do Namibii i Australii. Próbowano również wejść na rynek francuski, zmieniając nazwę na „Helios”, jednak bez większych sukcesów. Produkcję zakończono w 1933 r. To oznaczało koniec zaangażowania Daimler-Benz w budowę ciągników, którymi zajmował się od dłuższego czasu.

O ile wiemy wiele o zachowanych egzemplarzach traktora Benz-Sendling (model OE), o tyle poszukiwania egzemplarza z modelu BK wciąż trwają. Możemy tylko wyobrazić sobie, jak potoczyłaby się historia Komnicka i Elbląga, gdyby losy Komnicka potoczyły się jak Benza...

 

Źródła:

media.daimler.com

otmv.nl/

archiv-axel-oskar-mathieu.de

Dariusz Babojć vel Wowka
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Elbing/Elbląg do lat 80 był potęgą gospodarczą na cały świat - co nam po tym pozostało??
  • .. .a jak tam sprawy z Elbląskim Muzeum Techniki?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    3
    Fan_Gargamela(2021-11-12)
  • Kiedy wreszcie ktoś z tego urzędu podejmie decyzję o wybudowanie muzeum techniki. Elbląg był potęgą gospodarczą i przez swe osiągnięcia techniczne stałby się skansenem, ktory przyciagalby wielu turystow. .
  • Elbląg został zniszczony decyzjami liberalnych polityków w latach 90tych. Kolejno wykończyli największe zakłady miasta. Zniknęły nawet zakłady mięsne i mleczarnia. Gwoździem do trumny był nowy podział administracyjny kraju i zdegradowania miasta do roli powiatu. Ci starsi pamiętają upadek miasta bezrobocie i biedę. Decydenci którzy zarzneli rozwój tego m8asta siedzą sobie na intratnych stołkach w Brukseli i jest im świetnie jak zawsze. Taki Franz Komnick to w grobie sie przewraca jesli widzi to co tutaj nawyprawiali. O obecnej wladzy lokalnej to nawet nie xhce mi sie wspominać. Szkoda Elbląga.
  • Szkoda, że ci co przyszli po 1945 rokiem odcinają się od pięknej historii tego miasta. .. .Wszak jest to miasto założone przez Krzyżaków nikt nie widzi w tym potencjału? Kiedy na cokół fontanny powróci założyciel miasta rycerz Balk?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    18
    0
    Tylko_Elbląga_żal(2021-11-12)
  • @Tylko_Elbląga_żal - Elbląg ma długą i ciekawą historię, ale ciągłe publikacje o mieście z okresu 1900 - 1339 dają taki rezultat, że piszesz to co piszesz. Przez wieki miasto wielu nacji i kultur, rękoma mieszkańców zburzyło zamek krzyżacki, odpierało ataki Szwedów i Gdańska, założyło pierwszą w Polsce szkołę średnią, zbudowało pierwszy polski okręt wojenny. .. .to był multi kulturowy ośrodek bez tych wszystkich współczesnych wad tego określenia. Pewnie masz dobra intencje, ale. .. .czytaj, bo to naprawdę fascynująca historia.
  • Sorry pierwszą szkołę kiedy i kto? Pierwszy okręt, który nie wypłynął, ok a kto go zniszczył?
  • Toruń ma tego samego założyciela co Elbląg mieszkańcom Torunia to nie przeszkadza kim był mają pomnik założyciela i wiele wiele więcej turystów a w Elblągu jak zawsze musi być na przekór pot tytułem "na złość matce odmrożę sobie uszy "
  • Dlatego powinien powstac w Polsce kolejny Lidl. Fur Dojczland
  • Mamy piękne albumy o Elblągu pokazujące historię tego miasta i okolic.
Reklama