UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Elektryczne auto z Elbląga (aktualizacja)

2020-09-30
Aktualizowany 2020-10-02 09:05
 
Elbląg, Elektryczne auto z Elbląga  (aktualizacja)

Elbląska spółka Veramo Lab zdobyła najwięcej punktów w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na przygotowanie elektrycznego samochodu dostawczego! Ma duże szanse na to, by zbudować prototyp takiego auta.

Spółka Veramo Lab została założona w maju tego roku, na swoją siedzibę wybrała Elbląski Park Technologiczny. To spółka-córka Veramo, przedsiębiorstwa z siedzibą w Warszawie, zajmującego się m.in. produkcją autobusów elektrycznych. Prezesem obu przedsiębiorstw jest Marcin Jastrzębski, który od stycznia 2017 r. do marca 2018 roku kierował Lotosem.

- Chciałem, by Lotos inwestował w elektromobilność i w magazyny energii, które są niezbędne, byśmy mogli dokonać transformacji energetycznej i produkować energię z odnawialnych źródeł oraz by używanie samochodów elektrycznych w Polsce stało się powszechne. Chcieliśmy wówczas zainwestować w szwedzki startup Northvolt, który dzisiaj jest wart 3,5 miliarda euro. Byliśmy tego bardzo blisko. Po odejściu z Lotosu, założyłem więc własne firmy zajmujące się elektromobilnością i we współpracy z niemieckim Eurabusem pracujemy nad rozwojem technologii związanej z elektrycznymi autobusami i autami dostawczymi – mówi Marcin Jastrzębski.

Veramo Lab wspólnie z Eurabusem wystartowało w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na zaprojektowanie elektrycznego auta dostawczego. Otrzymało najwięcej punktów wśród 10 startujących konsorcjów za swój projekt elektrycznego auta dostawczego SEVI.

Konkurs składa się z czterech etapów. Na pierwszym oceniana jest m.in. zastosowana technologia, w kolejnym dokumentacja techniczna, potem ma powstać prototyp, by ostatecznie powstał gotowy pojazd do testów. Ostatecznie w finale konkursu pozostaną dwie firmy.

- Nie mogę zdradzać szczegółów naszego projektu, ale kluczową sprawą na pewno będą rozwiązania dotyczące baterii zasilającej pojazd, funkcjonowania systemu informatycznego oraz waga pojazdu – dodaje Marcin Jastrzębski.

Projekt ma zostać zrealizowany do 2023 roku, elbląska firma wystąpiła o dofinansowanie na jego realizację w maksymalnej wysokości 20,4 mln złotych.

- W najbliższej  przyszłości planujemy zbudować fabrykę autobusów i innych pojazdów elektrycznych. Chciałbym zrealizować te inwestycje w Elblągu, ale do tego potrzebna jest dobra współpraca z lokalnymi władzami – mówi prezes Veramo Lab.

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

  • Elektryczność, to przyszłość każdych paliw, tych opałowych również.
  • I skończy się na wydaniu pieniędzy na badania czegoś co nigdy nie powstanie.
  • A jak słońce zgaśnie?
  • @Gos 733 - Jeśli chodzi o ogrzewanie elektryczne to słuchajcie. Mam w domu piec na eko-groszek. Co 3 dni trzeba popiół wynieść i co 4/5dni dosypać węgla. Byłem w Norwegii w okresie zimowym, a tam każdy dom ogrzewany elektrycznie. .. .jednym palcem klitkach „on” i ogrzewanie się włącza. Zero śmierdzącego dymu, rakotwórczego popiołu, żadnego dźwigania i latania po kotłowni. Zbieram fundusze na fotowoltaikę i mam zamiar ogrzewać się elektrycznie, bo szczerze powiedziawszy już minusie chce wymiotować jak tylko pomyśle o paleniu w piecu.
  • @Andrzejj667 - Musiałbyś miec chyba hektar tej fotovoltaiki zeby Ci sie to oplacilo
  • To wszyscy umrzemy
  • W Norwegi prąd jest tani. W Polsce mamy najdroższy prąd w Unii. Zarobki i odprawy za to w branży energetycznej mamy najwyższe.
  • @Andrzejj667 - W Norwegii prąd pochodzi głównie z elektrowni wodnych i jest jego dużo. W Polsce nie ma tyle prądu by się ogrzewać. Jest 13 milionów gospodarsrw domowych. Na każde bardzo skromnie 4 kW mocy cieplnej. Prądu starczyłoby zaledwie dla połowy gospodarstw przy bardzo cienkim grzaniu i siedzeniu w swetrach lub pod pierzyną. Oczywiście po ciemku i o głodzie, bo cały ten prąd poszedł na ciepło.
  • Drogi, miły i sympatyczny Andrzeju też tam byłem i zastanawiałem się nad tą elektrycznością i od razu myślałem o kosztach po paru dniach pojąłem na czym to polega. Około 80% energii mają z hydroelektrowni, więc niestety będziesz musiał się dusić
  • hahaha siedzi w parku technologicznym w jednym pokoiku. I halo na całą Polskę. Ale każdy sposób jest dobry by dobrać się do kasy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    11
    wredny_typ(2020-09-30)
  • @Ehhhhh - Ehhhhh Chyba jesteś osoba, która mało czyta, a dużo gada:)))) Żeby mieć ogrzewanie z fotowoltaiki nie potrzeba aż tak wielkiej powierzchni. Zreszta moza zamontować elektryczna pompę ciepła, która daje z 1kw energii elektrycznej 3/5kw energii cieplnej. Nie gadaj bzdur, a Wy ludzie nie lajkujcie komentarza, którzy w błąd wprowadza.
  • a zacofanym elblążanom skutery elektryczne przeszkadzają
Reklama